آکادمی کارآفرینی

کار تیمی، رمز موفقیت سازمان‌های بزرگ

 

کار تیمی

 کار با افراد دیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک است که تقریباً در هر زمینه‌ای ضروری است، چه در محل کار چه در خانه یا در زمین بازی. اگرچه برخی شرایط وجود دارد که بهتر است به تنهایی عمل کنید، اما یادگیری نحوه کار بدون درگیری با یکدیگر یک مهارت حیاتی است که تقریباً به هرکسی کمک می‌کند تا به موفقیت بیشتری دست یابد.

اهمیت کار تیمی

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. تمدن خود نتیجه‌ی چالش‌های ادغام شده افراد بی‌شماری در طول هزاران سال است. بررسی همکاری انسانی می‌تواند به‌ محققان، سازمان‌ها و خانواده‌ها کمک کند تا تعیین کنند چگونه کار تیمی را در آینده به‌ حداکثر برسانند. به عنوان مثال: تربیت فرزندان یا تمیز نگه‌داشتن یک خانه نیازمند همکاری و تقسیم عادلانه‌ی حجم کار است. تقریباً در هر محل کاری که کار تیمی خوب برای دستیابی به اهداف و رضایت مشتریان ضروری است، همین امر صادق است.

مزایای اصلی کار تیمی

کار گروهی مؤثر کارایی را افزایش می‌دهد زیرا افراد بیشتری بار را به اشتراک می‌گذارند. همچنین روحیه مسئولیت‌پذیری را تقویت می‌کند و خطر شکست پروژه را در صورت غیبت یا ناتوانی یکی از اعضای تیم کاهش می‌دهد. همچنین به‌ اعضای تیم اجازه می‌دهد تا از یکدیگر بیاموزند و با پیشرفت پروژه‌ها مهارت‌های جدیدی ایجاد کنند.

مردان موفق‌ترند

مواردی وجود دارد که کار تیمی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، به ویژه زمانی که یک تیم قربانی تفکر گروهی می‌شود و تصمیمی عجولانه و خطرناک می‌گیرد. علاه‌براین، اعضای تیم ممکن است همیشه از موفقیت یک تیم به یک اندازه بهره‌نبرند. به عنوان مثال: تحقیقات نشان داده است که اعضای مرد یک تیم بیشتر از زنان شاهد پیشرفت شغلی خود پس از موفقیت تیم هستند.

۱۰ نکته برای دستیابی به کار تیمی مؤثر در محل کار

۱. اهداف روشنی را تعیین کنید.
۲. شفافیت ایجاد کنید.
۳. دستاوردهای افراد را بشناسید.
۴. کار و پیشرفت تیم خود را دنبال کنید.
۵. در یک مکان برای انجام کار تیمی قرار بگیرید.
۶. قدرت تصمیم‌گیری را افزایش بدهید.
۷. جلسات تیمی کارآمد را تبلیغ کنید.
۸. احساس تعهد قوی را تبلیغ کنید.
۹. ارتباط محترمانه را تشویق کنید.
۱۰. پرورش خلاقیت و نوآوری در حل مسئله

کارهای گروهی خاص‌‌، به سه دسته تقسیم می‌شوند:
فرآیندهای انتقال:

این فرآیندها بین دوره‌های عمل رخ می‌دهد. در این دوره، اعضای تیم می‌توانند عملکرد کلی خود را به‌عنوان عضوی از تیم و همچنین در سطح فردی ارزیابی کنند، به‌ یکدیگر بازخورد بدهند، درباره‌ی وظایف آینده شفاف‌سازی کنند و هرگونه تغییری که روند همکاری را بهبود می‌بخشد، ایجاد کنند.

تیم‌ها این چهار مورد مشخص کنند

۱. تجزیه و تحلیل وظایف
۲. مشخصات هدف
۳. تدوین استراتژی
۴. گروه نتیجه‌گرا

فرآیندهای اقدام:

این فرآیندها زمانی رخ می‌دهند که تیم برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود قدم برمی‌دارد. در این مرحله، اعضای تیم یکدیگر را در جریان پیشرفت و مسئولیت‌های خود قرار می‌دهند و در عین حال در انجام وظایف خاصی به یکدیگر کمک می‌کنند. بازخورد و کار مشترک در سطوح بالایی در طول این فرآیند وجود دارد.

دقت کنید!
۱. نظارت بر پیشرفت به‌ سمت اهداف
۲‌. نظارت بر سیستم‌ها
۳. نظارت بر تیم و رفتار پشتیبان‌گیری
۴. هماهنگی

فرآیندهای بین فردی:

این فرآیندها هم در دوره‌های عمل و هم در دوره‌های انتقال وجود دارند و بین اعضای تیم رخ می‌دهد. این یک فرآیند پیوسته است که در آن اعضای تیم باید هرگونه افکار و یا احساسات مربوط به یکی دیگر از اعضای تیم یا روشی را که در آن یک کار انجام می‌شود، به اشتراک بگذارند. علاوه‌براین، اعضای تیم یکدیگر را در انجام وظایف فردی خود تشویق و حمایت می‌کنند. مزیت این کار عبارتند از:
۱. مدیریت تعارض
۲. ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس
۳. مدیریت تاثیرگذار

عملکرد کار تیمی به‌طورکلی زمانی بهبود می‌یابد که یک تیم از این فرآیندها عبور کند، زیرا فرآیندهایی مانند این‌ها هماهنگی و ارتباط بین اعضای تیم را افزایش می‌دهند و در نتیجه کار تیمی و مشترک را بهبود می‌بخشد.

ویژگی اصلی یک تیم موفق

کار گروهی

تیم‌ورک یا کار‌کردن به صورت گروهی بدون شک می‌تواند نتایج بهتری برای ما به‌ ارمغان آورد اما آیا کارکردن با هر فرد و به‌ هر شکلی می‌تواند مصداق کار گروهی باشد و از آن همان نتایج مثبت کار گروهی را انتظار‌ داشت؟
کار تیمی نیز مانند هرکار دیگری باید در شرایط درست و استاندارد پیش برود تا نتایج مطلوبی ایجاد کند. برای اینکه یک کار گروهی نتایج مثبت و سازنده ایجاد کند گروه باید دارای پنج ویژگی باشد که در این بخش به‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم. این ویژگی‌ها در کنار هم و به‌صورت یک‌پارچه معنا پیدا می‌کنند.

۱. یک‌دست بودن گروه
یکی از ویژگی‌های ضروری که هر تیم باید داشته باشد تا بتواند به موفقیت دست پیدا کند، یک‌دست بودن آن است. اعضای گروه باید از نظر برخی ویژگی‌های اخلاقی به یکدیگر شبیه باشند تا کار تیمی به خوبی پیش برود.

۲. برقراری ارتباط مؤثر در گروه
یکی از ویژگی‌های بسیار مهم گروه‌های موفق، وجود ارتباط مؤثر بین افراد گروه است. اعضای یک گروه باید بتوانند به‌خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا از همکاری آن‌ها نتایج مثبت به‌ دست‌آید. برقراری ارتباط مؤثر بین اعضای گروه به‌ آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بر مشکلات غلبه کنند، مسائل را با همکاری هم حل کنند و در جریان کار خود دچار سردرگمی نشوند. منظور از ارتباط مؤثر این است که افراد بتوانند به‌خوبی نظرات و ایده‌های خود را بیان و یکدیگر را درک کنند.

۳. وجود هدف مشترک در گروه
وجود هدف مشترک، هسته اصلی شکل‌گیری تیم و ایجاد کار گروهی است. اعضای گروه باید به‌خوبی هدف خود را از تشکیل گروه و همکاری با یکدیگر روشن کنند تا تمام افراد حاضر در گروه بدانند که دقیقاً باید به‌دنبال چه چیزی باشند و برای رسیدن به چه دستاوردی تلاش کنند.

۴. وجود تعهد بین اعضای گروه
یکی‌ دیگر از ویژگی‌های مهم یک تیم موفق این است که اعضای آن برای رسیدن به‌هدف گروهی تعهد دارند. تعهد زمانی شکل می‌گیرد که نقش افراد در تیم به‌خوبی مشخص شود و هریک از افراد باتوجه به مسئولیتی که دارند به صورت صادقانه، متعهدانه و هدفمند تلاش کنند تا به سهم خود گروه را در مسیر رسیدن به هدف پیش ببرند.

۵. مسئولیت‌پذیر بودن اعضای گروه
مسئولیت‌پذیر بودن اعضای گروه نقش مهمی در رسیدن آن‌ها به هدفشان دارد. داشتن حس مسئولیت‌پذیری منجر به‌شکل‌گیری یک همکاری مثبت و سازنده بین اعضای گروه و در نتیجه رسیدن به دستاوردهای بهتر و بزرگ‌تر خواهد شد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا