فهرست مطالب
بخش R&D
امروزه همهی شرکتها و کسبوکارها میخواهند از رقبایشان متمایز و سه پله از آنها جلوتر باشند. تحقیق و توسعه (R&D) یکی از این راهها است که در ادامه با این مفهوم آشنا خواهید شد.
بخش R&D
اصطلاح تحقیق و توسعه “R&D” مجموعهای از فعالیتهایی است که شرکتها برای نوآوری و معرفی محصولات و خدمات جدید ارائه میدهند. تحقیق و توسعه اغلب اولین مرحله در فرایند توسعه است. شرکتها برای پیشبرد نیازها و اهداف تحقیق و توسعه خود به دانش، استعداد و سرمایهگذاری نیاز دارند.
نقش تحقیق و توسعه (R&D) در کسبوکار
مفهوم تحقیق و توسعه بهطور گستردهای با نوآوری در بخشهای شرکتی و دولتی مرتبط است. تحقیق و توسعه به شرکت اجازه میدهد تا از رقبای خود پیشی بگیرند. بدون برنامه تحقیق و توسعه، یک شرکت ممکن است بهتنهایی دوام نیاورد و ممکن است مجبور باشد به روشهای دیگری برای نوآوری مانند مشارکت تکیه کند. از طریق تحقیق و توسعه، شرکتها میتوانند محصولات جدید طراحی کرده و محصولات موجود خود را بهبود بخشند.
تحقیق و توسعه متمایز از اکثر فعالیتهای عملیاتی است که توسط یک شرکت انجام میشود. تحقیق و یا توسعه معمولاً با انتظار سود فوری انجام نمیشود. در عوض، انتظار میرود که به سودآوری بلندمدت یک شرکت کمک کند. تحقیق و توسعه اغلب به شرکتها اجازه میدهد تا از مالکیت معنوی خود، از جمله حق ثبت اختراع، حق نسخهبرداری و علائم تجاری به هنگام اکتشافات و تولید محصولات محافظت کنند.
شرکتها در تمام بخشها و صنایع، تحت فعالیتهای تحقیق و توسعه هستند. شرکتها از طریق این پیشرفتها و توسعه کالاها و خدمات جدید، رشد را تجربه میکنند. شرکتهای داروسازی و شرکتهای نرم افزاری و فناوری بیشترین هزینه را برای تحقیق و توسعه متحمل میشوند.
واحد R&D چیست؟
واحد تحقیق و توسعه یا R&D که مخفف Research and development”” است. مربوط به زمانی است که کسبوکارها، برای تولید و بهبود محصولاتشان از دانستههایشان استفاده میکنند. شرکتهای بزرگتر ممکن است این تیم را جهت تولید انبوه و برای آزمایش و اصلاح محصولاتشان داشته باشند، اما تعدادی از شرکتها به دلیل کمبود ظرفیت داخلی و برای دسترسی به تخصص و تجهیزات تحقیقاتی پیشرفتهای که دارند، این کار را به متخصصین دیگر میسپارند. میزان سرمایهگذاری هر شرکت برای تیم تحقیق و توسعه متفاوت است. یعنی بعضی از شرکتها سرمایهگذاری بیشتری میکنند تا دستگاهها و خدماتشان را خلاقانهتر کنند.
کسبوکارها در هر اندازه و ابعادی که باشند باید در سیستم تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند؛ زیرا اگر میخواهند در آینده به رشد و پیشرفت دست یابند، از پیشرفتهای صنعت خود مطلع باشند و هزینههای تولید را کاهش دهند به اطلاعات این بخش نیاز دارند.
اهداف R&Dچیست؟
بهطور کلی R&Dمیتواند برای تولید محصولات بهبودیافته، در کسبوکارها مزیت رقابتی اشتهباشد.
اگرچه استفاده از R&D باعث پیشرفتهای چشمگیر میشود، اما مسیری بسیار خطرناک و پیچیده است.
از اهداف تحقیق و توسعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱_ کشف و درک نیازها و خواستههای بازار
۲_ ارائه محصولات و خدمات جدید
۳_ افزایش تولید و بهرهوری
۴_ بهبود کیفیت محصولات و خدمات فعلی
۵_ خلق ایدههای جدید و مبتکرانه
انواع تحقیق و توسعه
دو دسته اصلی تحقیق و توسعه وجود دارد:
۱_ تحقیقات پایه: تحقیقات علمی خالص که بدون کاربرد تجاری خاص در ذهن، با هدف گسترش دانش و درک کلی در یک زمینه معین صورت میگیرد.
۲_ تحقیقات کاربردی: تحقیقات تجاری متمرکز بر حل یک مشکل خاص یا رسیدن به یک هدف از پیش تعریف شده.
علاوهبر این، تحقیق و توسعه را میتوان به موارد زیر طبقهبندی کرد:
۱_ تحقیق و توسعه محصول: توسعه محصولات جدید یا تقویت محصولات موجود.
۲_ تحقیق و توسعه فرایند: بهبود روشهای تولید و تحویل محصولات که میتواند هزینهها یا اثرات زیست محیطی را کاهش دهد.
۳_ پلتفرم تحقیق و توسعه: ایجاد فناوریهای اساسی که تولید و توسعه محصولات آینده را بهینه میکند. به عنوان مثال: سرمایهگذاری در چاپ سهبعدی یا. هوش مصنوعی.
مزایای R&D
چندین مزیت کلیدی برای تحقیق و توسعه وجود دارد که شامل موارد زیر است:
۱_ نوآوری را تسهیل میکند.
۲_ به شرکتها اجازه میدهد محصولات و خدمات موجود را بهبود بخشند یا به آنها اجازه میدهد محصولات جدید را برای ارائه به بازار توسعه دهند.
۳_ به شرکتها اجازه میدهد تا مجموعه استعدادهای خود را که اغلب با مجموعه مهارتهای خاصی همراه است، گسترش دهند.
۴_ افزایش بهرهوری و رشد اقتصادی
۵_ افزایش انتخاب مصرف کننده و وفاداری به برند
معایب R&D
۱_ صرف هزینهی قابل توجه یا زیاد
۲_ صرف زمان طولانی
۳_ تغییر روند بازار
راهاندازی بخش R&D
هنگام تشکیل یک تیم تحقیق و توسعه، ضروری است که قبل از شروع استخدام، عناصر اساسی را در محل خود داشته باشید. اینکه چه کسی را در هیئت مدیره خود قرار میدهید، به اهدافی که برای پروژه تحقیق و توسعه خود تعیین میکنید، بستگی دارد. مراحل راهاندازی تیم تحقیق و توسعه عبارتند از:
۱_ استراتژی تحقیق و توسعه خود را تعریف کنید:
یک استراتژی برنده، حول سه عنصر مشخص است:
۱_ هدف شما برای ارائه: آیا این یک فناوری یا محصول جدید است؟ هدف تیم تحقیق و توسعه شما چیست؟ تحقیق و توسعه چگونه با اهداف شرکت در سطح بالا تناسب دارد؟
۲_ آنچه برای ارائه آن نیاز دارید: به چه قابلیتهایی نیاز خواهید داشت؟ افرادی که باید استخدام کنید چه کسانی هستند؟ برای سرمایهگذاری به کدام نوع فناوری تحقیق و توسعه نیاز دارید؟
۳_ چگونه آن را ارائه می دهید: چگونه استراتژی خود را اجرا میکنید؟ فناوری چه نقشی در اجرای این استراتژی خواهد داشت؟
۲_ نقشها و ساختار تیم را تعریف کنید: استراتژی تحقیق و توسعه بر نقشها و ساختار تیم تحقیق و توسعه شما تأثیر میگذارد. یک تیم تحقیق و توسعه معمولاً شامل موارد زیر است:
۱_ دانشمندانی که آزمایشها و انواع دیگر تحقیقات را برای حمایت از توسعه خدمات، محصولات یا فناوریهای جدید انجام میدهند.
۲_ مهندسانی که خدمات، محصولات یا فناوریها را طراحی میکنند و میسازند. آنها همچنین به مسائل مربوط به محصول و فرایند طراحی مجدد خدمات یا محصولات موجود رسیدگی میکنند.
۳_ مدیران محصول که بر اساس دیدگاه خود برای محصول یا خدمات، چرخه توسعه محصول را در اختیار دارند.
۴_ محققان بازار که روندهای بازار را تجزیه و تحلیل میکنند و دادههایی را در مورد بازار هدف و مخاطب جمعآوری میکنند.
۵_ نویسندگان فنی که با تیم تحقیق و توسعه برای ایجاد مستندات محصول کار میکنند. آنها همچنین دستورالعملهایی را برای کاربران نهایی مینویسند.
۶_ مدیران تحقیق و توسعه که مسئول مدیریت پروژههای تحقیق و توسعه، نظارت بر بودجه و نظارت بر تیم تحقیق و توسعه هستند.
۳_ یک فرایند استخدامی خاص بسازید: هنگام ساختن یک تیم تحقیق و توسعه، از ابتدا روش استاندارد استخدام از طریق تابلوهای شغلی یا شبکه شما ممکن است کافی نباشد. برای نقشهای بسیار تخصصی، ممکن است لازم باشد در یک آژانس استخدام به صورت تخصصی سرمایهگذاری کنید تا به کارکنان استارتآپ شما کمک کند. این امر به ویژه برای نقشهایی مانند مهندسی، که در آن کمبود استعداد قابل توجهی وجود دارد، صادق است. استخدامکنندگان متخصص میدانند کاندیدای ایدهآل شما به دنبال چه چیزی است و به مجموعه مهارتهای خاصی که برای این نقش مورد نیاز است اشراف کامل دارند. آنها همچنین دارای شبکه گستردهای از نامزدهای بالقوه هستند که میتوانند از آنها استفاده کنند، که زمان لازم برای پر کردن این موقعیت را کاهش میدهد.
کارشناسان یا متخصصان R&D چه کسانی هستند؟
یک متخصص تحقیق و توسعه (R&D) با تولید محصولات جدید، برای درک جنبههای علمی زمینه مربوطه، هموارکردن راه برای کاربردهای آینده یا صرفاً به خاطر دانش جمعی درگیر است. بهعنوان یک متخصص تحقیق و توسعه، باید از تخصص خود برای حل مشکلات در این زمینه استفاده کنید، که میتواند هر چیزی از نجوم گرفته تا طراحی کفش باشد.
وظایف کارشناسان یا متخصصان R&D چیست؟
یک مهندس تحقیق و توسعه (R&D) محصولات و فناوریهای موجود را از طریق فرایند تحقیق، طراحی، آزمایش تولید، ایجاد و اصلاح میکند. وظایف معمول آنها عبارتند از:
۱_ تولید و توسعه محصولات جدید برای رفع نیازهای مصرفکننده
۲_ کمک به برنامهریزی، اجرا و نظارت بر تست یک محصول
۳_ بازطراحی و پالایش محصولات موجود
۴_ ملاقات با سایر بخشها برای بحث در مورد مفاهیم محصول
۵_ انجام تحقیقات بازار برای تجزیه و تحلیل محصولات مشابه و عملکرد آنها
۶_ درک الزامات بازاریابی برای یک محصول
۷_ آزمایش نمونههای اولیه برای عملکرد و طول عمر
۸_ ایجاد طرحهای مهندسی برای محصولات جدید
۹_ پروژههای پیشرو
چگونه کارشناس بخش R&D شویم؟
برای تبدیل شدن به یک کارشناس تحقیق و توسعه، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱_ مدرک خود را بدست آورید: مدرک لیسانس در رشتههای مکانیک، شیمی، هوافضا یا مهندسی برق یا سایر رشتههای مرتبط برای این نقش مورد نیاز است.
۲_ برای کارآموزی اقدام کنید: کسب تجربه در این صنعت شما را از رقبا متمایز میکند. درخواست برای کارآموزی در صنعتی که میخواهید در آن کار کنید را در نظر بگیرید.
۳_ مجوز دریافت کنید: کارفرمایان ممکن است هنگام استخدام مهندسان تحقیق و توسعه، از جمله مجوز مهندسی حرفهای (PE) که توسط هیئتهای صدور مجوز ایالتی ارائه میشود، مجوزهای خاصی را درخواست کنند. برای کسب این مجوز باید چهار سال سابقه کار زیر نظر یک مهندس حرفهای و قبولی در آزمون مبانی مهندسی (FE) داشته باشید.
۴_ دنبال صدور گواهینامه خود باشید: برای افزایش شانس خود برای گرفتن شغل، میتوانید گواهینامه در یک تخصص مهندسی مانند مهندسی مکانیک یا نرمافزار را اخذ کنید. گواهینامههای تخصصی نیز ممکن است به شما در پیشرفت شغلی کمک کند.
کلام آخر
در نهایت، کارهای زیادی وجود دارد که شرکتها میتوانند برای پیشرفت در صنایع خود و در کل بازار انجام دهند اما تحقیق و توسعه تنها راهی است که آنها میتوانند خود را از رقبای خود متمایز کنند. همچنین این پتانسیل به شرکتها برای نوآوری و افزایش فروش محصولاتشان کمک میکند.
تهیه شده در آکادمی تکتا توسط: آرزو جعفرینیک
منابع:
1.https://boast.ai/blog/how-to-build-and-manage-an-rd-team/
2.https://www.investopedia.com/terms/r/randd.asp
3.https://www.techopedia.com/definition/research-and-development-rd
4.https://blog.mentoria.com/career/rd-professional/