آکادمی کارآفرینی

نوآوری چیست؟

آشنایی با مفهوم نوآوری و انواع آن

نوآوری
نوآوری

نو‌آوری، کلید حیاتی بقای کسب‌و‌کار

نوآوری (innovation)، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در مورد رقابت‌پذیری بلندمدت شرکت‌ها مطرح می‌شود و هر شرکتی برای برنده‌شدن در این رقابت بزرگ نوآوری داشته باشد. اما نو‌آوری چیست؟ چه انواع مختلفی از نوآوری وجود دارد؟ برای آشنایی بیشتر با این مفهوم در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

نو‌آوری چیست؟

کلمه «نوآوری» از فعل لاتین “innovare” گرفته شده است که به معنای تجدید است. در اصل، این کلمه تا به امروز معنای خود را حفظ کرده است. نوآوری به معنای بهبود یا جایگزینی چیزی است، مثلاً یک فرآیند، یک محصول یا یک خدمت. اما در زمینه شرکت‌ها، این اصطلاح نیاز به تعریف دارد. در زمینه پیچیده کسب‌و‌کار، به یک تعریف نیاز است. نوآوری فرآیندی است که توسط آن یک دامنه، یک محصول یا یک خدمت با به‌کارگیری فرآیندهای جدید، معرفی تکنیک‌های جدید یا ایجاد ایده‌های موفق برای ایجاد ارزش جدید، تجدید و به‌روز می‌شود.

اهمیت نوآوری چیست؟

سازمان‌ها چندین گزینه برای افزایش رقابت دارند: آن‌ها می‌توانند برای رهبری قیمت تلاش کنند یا یک استراتژی تمایز ایجاد کنند. در هر دو مورد، نوآوری ضروری است.

شرکت‌هایی که رهبری قیمت را انتخاب می‌کنند، باید رقابت بلندمدت خود را با توسعه فرآیندهای نوآورانه و بسیار کارآمد تضمین کنند. بهینه‌سازی فرآیند و بهبود مستمر از نظر هزینه برای آن‌ها مهم است.

شرکت‌هایی که برای استراتژی تمایز تلاش می‌کنند به نوآوری نیاز دارند تا ویژگی‌های متمایز منحصر‌به‌فردی را برای رقبای خود ایجاد کنند.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها فعالیت‌های خود را با توسعه یک محصول یا خدمات نوآورانه راه‌اندازی می‌کنند. بنابراین، نوآوری مستمر برای همه شرکت‌ها حیاتی است.

آیا همه نوآوری‌ها، نوآوری فناوری هستند؟

همه نوآوری‌ها، نوآوری فناورانه نیستند، اگرچه ممکن است گاهی اوقات به نظر برسد. بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از منابع موجود خود دست به نوآوری می‌زنند و برای این‌که به‌عنوان یک مبتکر شناخته شوید نیازی به اختراع یک فناوری انقلابی ندارید. بسیاری از نوآوری‌ها از نوآوری سازمانی و ایجاد مدل‌های تجاری جدید برای به چالش‌کشیدن شرکت‌های تثبیت شده و پیشرفت در بازارهای رقابتی ناشی می‌شود. بسیاری از شرکت‌های نوآور نیز نوآوری فرآیندی را با استفاده از فناوری‌های موجود دنبال می‌کنند، یا خود را به‌عنوان پذیرنده‌های اولیه فناوری‌های جدید که کسب و کارشان را ساده می‌کند، معرفی می‌کنند. بنابراین، اگر یک برنامه‌نویس چیره‌دست نیستید، نترسید. فرصت‌های زیادی برای دنبال‌کردن نوآوری بدون نیاز به پیشرفت سریع در فناوری وجود دارد. بسیاری از برنامه‌های کسب‌و‌کار دوره‌هایی در زمینه نوآوری یا حتی مسیرهای نوآوری اختصاصی ارائه می‌دهند. اما برای این‌که بدانید کدام برنامه برای شما مناسب است، ابتدا باید به این فکر کنید که بیشتر به چه نوع نوآوری علاقه دارید.

نوآوری نوآوری چیست انواع نوآوری
نوآوری فناوری

انواع نوآوری چیست؟

در زمینه کسب‌و‌کار، انواع مختلفی از نوآوری وجود دارد.

1_ نو‌آوری افزایشی: یکی از رایج‌ترین اشکال نوآوری که می‌توانیم مشاهده کنیم. از فناوری‌های موجود در بازار موجود استفاده می‌کند. هدف، بهبود یک پیشنهاد موجود با افزودن ویژگی‌های جدید، تغییرات در طراحی و غیره است.

مثال: بهترین مثال برای نوآوری افزایشی را می‌توان در بازار گوشی‌های هوشمند مشاهده کرد که در آن بیشترین نوآوری فقط به‌روز‌رسانی سخت‌افزار، بهبود طراحی، یا افزودن برخی ویژگی‌ها، دوربین‌ها، حسگرها و غیره است.

2_ نوآوری مخرب: نوآوری مخرب بیشتر با به‌کارگیری فناوری‌ها، فرآیندها یا مدل‌های کسب‌و‌کار مخرب در صنایع موجود مرتبط است. گاهی اوقات فناوری‌ها و مدل‌های کسب‌وکار جدید، به‌ویژه در ابتدا، پایین‌تر از راه‌حل‌های موجود به نظر می‌رسند، اما پس از چند بار تکرار، از مدل‌های موجود پیشی می‌گیرند و به دلیل بهره‌وری و یا مزایای کارآمدی، بازار را در اختیار می‌گیرند.

مثال‌ها: آمازون از فناوری‌های اینترنتی برای ایجاد اختلال در صنعت موجود برای کتاب‌فروشی‌ها استفاده کرد. آن‌ها بازار موجود کتاب را داشتند اما به‌دلیل استفاده از فناوری‌های مخرب، نحوه فروش، تحویل و تجربه آن را تغییر دادند. مثال دیگر آیفون بود که در آن فناوری‌های موجود در بازار (تلفن‌های دکمه‌دار، صفحه‌کلید و غیره) با دستگاه‌های رابط لمسی همراه با رابط‌های کاربری بصری جایگزین شدند.

3_ نوآوری معماری: نوآوری در معماری چیزی است که در حال حاضر با غول‌های فناوری مانند آمازون، گوگل و بسیاری دیگر می‌بینیم. آن‌ها از تخصص، فناوری و مهارت‌های حوزه خود استفاده می‌کنند و آن‌ها را در بازاری متفاوت به کار می‌برند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند بازارهای جدیدی را باز کنند و پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند.

مثال‌ها: به خصوص ارکستراتورهای اکوسیستم دیجیتال مانند آمازون و علی بابا از این استراتژی نوآوری برای ورود به بازارهای جدید استفاده می‌کنند. آن‌ها از تخصص موجود در ساخت اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها و پایگاه مشتریان فعلی خود برای ارائه خدمات و محصولات جدید برای بازارهای مختلف استفاده می‌کنند.

یک مثال اخیر برای این: آمازون اخیرا وارد حوزه مراقبت‌های پزشکی شده است.

4_ نوآوری رادیکال: حتی این شیوه کلیشه‌ای است که اکثر مردم به نوآوری می‌نگرند. این نادرترین شکل از همه آن‌ها است. نوآوری رادیکال شامل ایجاد فناوری‌ها، خدمات و مدل‌های تجاری است که بازارهای کاملاً جدیدی را باز می‌کند.

مثال: بهترین نمونه از نوآوری رادیکال اختراع هواپیما بود. این فناوری جدید رادیکال شکل جدیدی از سفر را باز کرد، صنعت و بازار کاملا جدیدی را اختراع کرد.

ارتباط نو‌آوری با خلاقیت چیست؟

خلاقیت و نوآوری دو اصطلاح متفاوت هستند و از نظر فنی معانی متفاوتی دارند. خلاقیت به معنای اصالت، تخیل و خلاقیت است که از طریق تدبیر به وجود می آید. از سوی دیگر، نو‌آوری به نوسازی و بهبود نسبت به یک ایده موجود اشاره دارد‌. نوآوری یکی از جنبه‌های مهم رشد و توسعه افراد، سازمان‌ها، فرهنگ‌ها و جوامع است. نوآوری و خلاقیت به زنده‌کردن ایده‌های جدید اشاره دارد. نوآوری را می‌توان به‌صورت استراتژیک از طریق فرآیند خلاقیت به‌دست آورد. این کمک می‌کند تا بسیاری از ایده‌های جدید در شرکت وارد شود و همچنین بستری برای نوآوری‌های پیشرفت ایجاد کند. این به یک شرکت کمک می‌کند تا برای ایده‌های جدید باز باشد و فرآیند یادگیری را در یک سازمان توسعه دهد. این می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا شایستگی‌های خود را ایجاد کند و همچنین رشد کند و محیط مساعدی برای پیشرفت به‌دست آورد. همچنین می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا از اطلاعاتی که در اختیار دارد استفاده کند و بسیاری از پیشرفت‌های محصول جدید را انتخاب کند. با این حال، چندین تفاوت بین نوآوری و خلاقیت وجود دارد. خلاقیت شامل استفاده از اصالت است در‌حالی‌که نوآوری بیشتر در مورد استفاده از نوآوری‌های موجود به‌منظور بهبود آن و استفاده از آن برای استفاده بهتر یا برای اهداف تجاری‌سازی است. نوآوری و خلاقیت به زنده‌کردن ایده‌های جدید اشاره دارد. نوآوری را می‌توان به‌صورت استراتژیک از طریق فرآیند خلاقیت به‌دست آورد. این کمک می‌کند تا بسیاری از ایده‌های جدید در شرکت وارد شود و همچنین بستری برای نوآوری‌های پیشرفت ایجاد کند. این به یک شرکت کمک می‌کند تا برای ایده‌های جدید باز باشد و فرآیند یادگیری را در یک‌سازمان توسعه دهد. این می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا شایستگی‌های خود را ایجاد کند و همچنین رشد کند و محیط مساعدی برای پیشرفت به‌دست آورد.

نوآوری نوآوری چیست انواع نوآوری
ارتباط نوآوری با خلاقیت

مزایای نوآوری در تجارت چیست؟

1_ مشکلات پیچیده تجاری را حل می‌کند: دانستن پاسخ به این‌که چرخه عمر مدیریت محصول چیست نمی‌تواند به مدیران یا مدیران اجرایی در حل مشکلات پیچیده تجاری کمک کند. بنابراین، برای حل عاقلانه و مؤثر مشکلات پیچیده تجاری، استفاده از ایده‌های نوآورانه ضروری است. رهبران باید از منابع خارجی (داده‌های آنلاین، آثار ادبی و غیره) و منابع داخلی برای توسعه ایده‌های نوآورانه برای حل مشکلات پیچیده تجاری استفاده کنند.

2_ افزایش بهره‌وری: یکی از مزایای نوآوری در کسب‌و‌کار، افزایش بهره‌وری افراد، فرآیندها و مدل‌های کسب‌و‌کار و غیره است. به عبارت ساده، نوآوری ایده‌های جدیدی را به رهبران کسب‌و‌کار ارائه می‌کند تا با حداقل منابع، کارایی را افزایش دهد.

3_ منحصر‌به‌فرد‌بودن و تازگی را به فرآیند کسب‌و‌کار می‌آورد: فرآیندهای کسب‌و‌کار برای بیش از چند دهه یکسان بوده‌اند. با این حال، با معرفی نوآوری در تجارت، اختلالی ایجاد شده است که گمان می‌رود به‌دلیل تازگی، خلاقیت و منحصر‌به‌فرد‌بودن ایجاد شود. این همچنین به متمایز‌شدن کسب‌وکار از بقیه کمک می‌کند و به افزایش درآمد و سهم بازار کمک می‌کند.

4_ مزیت رقابتی به ارمغان می‌آورد: تفکر خلاقانه می‌تواند به مدیران و مدیران کمک کند تا کمپین‌های بازاریابی منحصربه‌فردی را توسعه دهند تا به آن‌ها کمک کند برجسته شوند. همچنین استراتژی‌های تبلیغاتی و تبلیغاتی را تدوین کنید که به افزایش سهم و درآمد بازار کمک کند.

طرز فکر صحیح برای نو‌آوری

نوآوری نسبت به اجرای پروژه‌های معمولی به خلاقیت و تمایل بیشتری برای ریسک‌کردن نیاز دارد. برای تحقق موفقیت‌آمیز پروژه‌های نوآوری، یک طرز فکر متفاوت مورد نیاز است. چند مورد از این موارد عبارتند از:

1_ قوانین را بشکنید: با رویکردهای سنتی و روش‌های مرسوم، اغلب در زمینه نوآوری به جایی نخواهید رسید. وضعیت موجود را به‌طور مداوم به چالش بکشید و مسیرهای جدید خارج از مسیر شکسته را کشف کنید.

2_ جمع آوری ایده در همه جا: پروژه‌های نوآوری دائماً به ایده‌های جدید نیاز دارند: برای غلبه بر موانع، تغییر مفاهیم و بهینه‌سازی استراتژی‌ها.

3_ به ناشدنی ایمان بیاور: تصور کنید که نوآوری شما در واقعیت چگونه خواهد بود و باور داشته باشید که قادر خواهید بود بر همه موانع در راه تحقق غلبه کنید.

4_ یک تیم نوآور از افراد با دیدگاه‌ها و سبک‌های تفکر متفاوت را گرد هم بیاورید: نوآوری به تنوع شایستگی‌های مختلف و شیوه‌های تفکر متنوع نیاز دارد.

چگونه نوآوری را در کسب‌و‌کار خود‌ تشویق کنیم؟

چند نکته در مورد چگونگی دستیابی به نوآوری بیشتر آورده شده است که عبارتند از:

1_ از مشتریان بازخورد بخواهید.

2_ روی تحصیلات کارمند خود سرمایه‌گذاری کنید‌.

3_ ذخیره فعال منابع برای تحقیق و توسعه (R&D)

4_ یک سیستم پاداش برای تفکر نوآورانه بسازید.

5_ با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآور همکاری کنید.

6_  یک برنامه کارآفرینی داخلی بسازید.

7_ تحقیقات فعال در اینترنت انجام دهید. (اخبار صنعت، اخبار فناوری و غیره را دنبال کنید.)

8_ با کارشناسان مصاحبه کنید.

نوآوری نوآوری چیست انواع نوآوری
مصاحبه با کارشناسان

یادگیری طناب‌های نوآوری

گفتن نوآوری آسان‌تر از انجام آن است. اغلب شما را ملزم به همکاری با دیگران، غلبه بر مقاومت ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاری زمان و منابع ارزشمند برای ایجاد راه‌حل می‌کند. همچنین می‌تواند بسیار دلسرد‌کننده باشد زیرا بسیاری از ایده‌های تولید‌شده در طول ایده‌پردازی ممکن است به جایی نرسند. اما نتیجه نهایی می‌تواند بین موفقیت یا شکست سازمان شما تفاوت ایجاد کند. خبر خوب این است که می‌توان نوآوری را آموخت. اگر علاقه‌مند به نوآوری مؤثرتر هستید، یک دوره نوآوری آنلاین را در نظر بگیرید. دریافت راهنمایی‌های عملی می‌تواند مهارت‌های شما را افزایش دهد و به شما بیاموزد که چگونه با ذهنیت انسان محور به حل مسئله بپردازید.

نویسنده: آرزو جعفری‌نیک

تهیه‌شده در آکادمی تکتا

منابع:

  1. https://innolytics.net/what-is-innovation/
  2. https://morethandigital.info/en/innovation-definition-innovation-types-and-meaning/

The Relationship Between Creativity and Innovation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا