فهرست مطالب
برندینگ
به عصر فراگیرشدن برند خوش آمدید، عصری که در آن همه مشتاق قصهگفتن هستند! در مورد چه چیزی؟ مهم نیست زیرا «برندینگ همه چیز است.». امروزه برندینگ کلید موفقیت یک محصول است پس برای بیشتر آشناشدن با برندینگ در ادامه با ما همراه باشید.
برندینگ چیست؟
برندینگ به معنای اعطای قدرت یک برند به محصولات و خدمات است. برندینگ فرآیند معنا بخشیدن به سازمان، شرکت، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکلدادن به یک برند در ذهن مصرفکنندگان است. این یک استراتژی است که توسط سازمانها طراحی شده است تا به افراد کمک کند تا سریعاً نام تجاری خود را شناسایی و تجربه کنند و به آنها دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به رقبا با روشنکردن اینکه این برند خاص چیست و چه نیست ارائه میدهد.
هدف برندینگ چیست؟
نام تجاری شما بدون شک یکی از مهمترین داراییهای سازمان شما است. این به سازمان شما هویت میبخشد، کسبوکار شما را به یاد ماندنی میکند، مصرفکنندگان را تشویق میکند از شما خرید کنند، از بازاریابی و تبلیغات شما حمایت میکند و باعث افتخار کارمندان شما میشود. از اهداف مختلف برندینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1_ تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید: نام تجاری میتواند عامل تعیینکننده برای مصرفکنندگان در هنگام تصمیمگیری برای خرید باشد. در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۸۲٪ از مصرفکنندگان مورد بررسی از مارکهایی خرید میکنند که مأموریت یا هدف بزرگتری دارند. حدود ۶۷ درصد میگویند برندهایی که از آنها خرید میکنند، آنها را به فرد بهتری تبدیل میکند.
2_ برای کسبوکار هویت ایجاد میکند: برندینگ فراتر از محصول یا خدمات یک شرکت است. برندینگ به کسبوکار شما هویت میبخشد. این به مصرفکنندگان چیزی میدهد که فراتر از محصول یا خدماتی که واقعاً خریداری میکنند، با آن ارتباط برقرار کنند.
3_ به مشتریان کمک میکند تا کسبوکار شما را به خاطر بسپارند: برندینگ کسبوکار شما را به یاد ماندنی میکند. این چهره شرکت شما است و به مصرفکنندگان کمک میکند تا کسبوکار شما را در هر رسانه متمایز کنند.
4_ تبلیغات و بازاریابی را متمایز میکند: برندینگ از تلاشهای بازاریابی و تبلیغاتی شما پشتیبانی میکند. این به تبلیغ شما کمک میکند تا آن ضربه اضافی را با تشخیص و تأثیر بیشتر انجام دهد.
5_ حمایت کارکنان را ایجاد میکند: برندینگ باعث غرور کارکنان شما میشود. وقتی شرکت خود را برند میکنید، نه تنها هویت کسبوکار خود را میدهید، بلکه یک محل کار معتبر و بسیار مورد توجه ایجاد میکنید. برندسازی قوی کارکنان قوی را به همراه میآورد.
اهمیت برندینگ چیست؟
نام تجاری بهدلیل تأثیر کلی که بر شرکت شما میگذارد برای یک تجارت کاملاً حیاتی است. برندینگ میتواند نحوه درک مردم از برند شما را تغییر دهد، میتواند کسبوکار جدید را هدایت کند و ارزش برند را افزایش دهد؛ اما اگر اشتباه انجام شود یا اصلاً انجام نشود، میتواند برعکس عمل کند.
بیایید چیزی را مستقیماً مشخص کنیم: کسبوکار را چگونه اهدایت کنیم که شهرت ایجاد میکند؟ نتیجه میتواند یک شهرت خوب یا بد باشد. درک و استفاده از نام تجاری تنها به این معنی است که شما کنترل را در دست بگیرید و سعی کنید آن شهرت را کنترل کنید. به همین دلیل است که توصیه میشود از همان ابتدای راهاندازی کسبوکار خود، برندینگ را در نظر بگیرید.
چرا باید برندینگ داشت؟
1_ برندسازی باعث افزایش شناخت میشود: هدف شماره یک برندینگ این است که شما آن را ایجاد میکنید تا از مشتریان هدف خود به رسمیت شناخته شوید. شما میخواهید به رسمیت شناخته شوید تا ارزشی برای مشتریان خود فراهم کنید. لوگو به شناختهشدن برند شما کمک میکند. بنابراین، لوگویی زیبا، جذاب و مرتبط با کسبوکار خود ایجاد کنید. همچنین، مصرفکنندگان اغلب از شرکتهای شناختهشده خرید میکنند، بنابراین، برند خود را بهخوبی تثبیت کنید تا مشتریان بیشتری به دست آورید.
2_ نام تجاری شما به شما کمک میکند تا از رقبا متمایز شوید: برندینگ، مزیت رقابتی شما نسبت به رقبایتان است. علاوهبر این، کسبوکار شما را از رقبا جدا میکند و لحظهای که مصرفکنندگان درباره برند شما میشنوند. آنها کسبوکار شما را از طریق ارزش پیشنهادی منحصربهفردی که ارائه میکنید به یاد میآورند.
3_ نام تجاری شما درباره DNA شرکت شما به مردم میگوید: از رقابت سخت، کسبوکار شما چه تفاوتی با دیگران دارد؟ نام تجاری شما به بازار در مورد DNA کلنگر کسبوکار شما آموزش میدهد. از تصاویر بصری مانند رنگهای لوگو و برند، تجربه مشتری و خدمات و لحن صدای مورد استفاده در بازاریابی. اینها فقط چند چیز هستند که بازار را قادر میسازد تا تجارت شما و ارتباط آن با آنها را درک کند.
4_ یک نام تجاری قوی ارجاع ایجاد میکند: عمل به قولی که به مشتریان خود دادهاید ضروری است. زیرا انجام این کار به شما امکان تولید ارجاع میدهد. چگونه؟ با برآورده کردن تجربه مشتری عالی وعده داده شده به مشتریان خود، اعتماد آنها را جلب میکنید و هنگامی که مشتریان به کسبوکار شما اعتماد میکنند، در ارجاع شرکت شما به افراد دیگر راحت هستند. این به این دلیل است که آنها مطمئن هستند که شما میتوانید به دوستان یا خانواده آنها کمک کنید یا محصولات یا خدمات عالی ارائه دهید.
5_ نام تجاری شما به شما کمک میکند شفافیت ایجاد کنید و متمرکز بمانید: فرض کنید برند شما ثابت است و بهراحتی قابل تشخیص است. در این صورت، میتواند به مردم کمک کند که در خرید محصولات یا خدمات شما احساس راحتی بیشتری کنند. دلیل این امر این است که برندینگ ثابت مشتریان را قادر میسازد تا کسب و کار شما را از میان جمعیت شناسایی کنند.
6_ نام تجاری شما به شما کمک میکند تا از نظر عاطفی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید: برندینگ احساسی، شکلدادن رابطه بین مصرفکننده و برند یا محصول از طریق احساسات است و برای اینکه شما این کار را انجام دهید، محتوایی ایجاد میکنید که احساسات، منیتها، نیازها و آرزوهای مصرفکنندگان شما را جذب کند. در نتیجه، نحوه تصمیمگیری مشتریان برای خرید و تبدیلشدن به طرفداران طولانیمدت برند خود را مشخص میکنید.
مراحل ساخت برند
موارد زیادی در مورد یک برند وجود دارد که هنگام ساخت یک برند قوی باید آنها را در نظر گرفت. این موارد عبارتند از:
1_ مخاطبان هدف خود را مشخص کنید: برندینگ منجربه آگاهی، شناخت، اعتماد و درآمد میشود. ما در مورد آن صحبت کردهایم. اما بیایید یک قدم به عقب برگردیم و بفهمیم که اینها از کجا سرچشمه میگیرند: مصرفکنندگان و نه هر مصرفکنندهای، فقط مخاطبان و مشتریان هدف شما. ۷۰ درصد از مصرفکنندگان میگویند که آنها یک تجربه شخصی میخواهند. اما چگونه میتوانید آن تجربه را ارائه دهید، اگر تصور روشنی از آنها نداشته باشید؟ اگر برند شما با مخاطبان شما طنینانداز نشود، به آن آگاهی، شناخت، اعتماد و درآمد منجر نخواهد شد. اینجاست که تحقیقات بازار هدف مطرح میشود.
2_ بیانیه مأموریت خود را تنظیم کنید: قبل از اینکه بتوانید برندی بسازید که مخاطبان شما آن را بشناسند، ارزش قائل باشند و به آن اعتماد کنند، باید بتوانید نشان دهید که کسبوکارتان چه چیزی برای ارائه دارد. سپس، هر بخش از برند شما (لوگو، شعار، تصاویر، صدا و شخصیت) میتواند آن ماموریت و چشمانداز را منعکس کند.
3_ ارزشها، کیفیتها و مزایای منحصربهفرد خود را تعریف کنید: احتمالا مشاغل زیادی در صنعت و جایگاه شما وجود دارد. تمرکز بر روی رقابت آسان است (و زمان و مکانی برای تجزیه و تحلیل رقابتی وجود دارد) اما، در حال حاضر، بیایید روی شما تمرکز کنیم. چه چیزی کسبوکار شما دارد که هیچکس دیگری نمیتواند آن را تقلید کند؟ برند شما. به همین دلیل، باید مطمئن شوید که نام تجاری شما از عناصری ساخته شده و از عناصری الهام گرفته شده است که فقط متعلق به شما هستند: ارزشها، مزایا و ویژگیهایی که شرکت شما را منحصربهفرد میکند.
4_ داراییهای بصری خود را ایجاد کنید: در این مرحله، شما باید مخاطبان هدف، بیانیه مأموریت خود و ویژگیهای منحصربهفردی که کسبوکار شما را تشکیل میدهند را درک کنید.
5_ صدای برند خود را پیدا کنید: نحوه ارتباط شما با بازار هدف نیز بخشی از برندینگ شما محسوب میشود. شما میخواهید صدای برندی را تعریف کنید که با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند و طنینانداز شود. بنابراین، به مخاطبان خود فرصت دهید تا با برند شما آشنا شوند و یاد بگیرند که صدای شما را تشخیص دهند. بهتر از آن، صدایی سرگرمکننده و ایجاد کنید و مشتریان شما مشتاقانه منتظر بهروزرسانیهای ایمیل و رسانههای اجتماعی شما خواهند شد.
6_ نام تجاری خود را به کار بگیرید: برند شما فقط در صورتی کار میکند که این کار را انجام دهید. پس از اتمام طراحی و ایجاد نام تجاری جدید آن را در تمام اینچ از کسبوکار خود ادغام کنید. توجه بیشتری داشته باشید تا مطمئن شوید که در هر جایی که کسبوکار شما مشتریان را لمس میکند، نمایش داده میشود. در اینجا چند نکته برای اعمال نام تجاری خود در سراسر سازمان آورده شده است.
ابزارهای برندینگ چیست؟
ابزار برندینگ تکنیکی است که به شما کمک میکند شهرت شرکت خود را بسازید و اصلاح کنید یا شهرت آن را افزایش دهید. چند مورد از این ابزار عبارتند از:
1_ یک ویدیو با کیفیت امضا تولید کنید: مردم بهطور فزایندهای نمیخوانند، تماشا میکنند. برای هزینه یک بروشور چشمگیر، میتوانید یک ویدیوی بهیادماندنی با امضا تهیه کنید که داستان شرکت شما را بیان میکند و شما را بهعنوان یک برند پیشرو معرفی میکند.
2_ یک خبرنامه صنعت تحریککننده منتشر کنید: مطمئن نیستید که یک وبلاگ برای شما مناسب است؟ در عوض روی یک خبرنامه تمرکز کنید. یک خبرنامه بیشتر از یک وبلاگ سنتی، بینش و اطلاعات مهمی در صنعت ارائه میدهد که بهراحتی در جاهای دیگر در دسترس نیست. شیب خاص خبرنامه شما میتواند دیدگاه شما را در مورد صنعتی که به آن خدمت می کنید منتقل کند. این نوع خبرنامه متمرکز بر صنعت یک ابزار اثباتشده برای برندینگ است. اما برای موفقیت به این ترتیب، خبرنامه شما باید قوی و مفید باشد.
ابزارهای برندینگ چیست؟
ابزارهای برندینگ پلتفرمها یا نرمافزارهایی هستند که به کسبوکارها کمک میکنند تا در کار و هویت برند خود در بازار بهبود پیدا کنند. ابزارهای برندینگ تصویر مثبتی از نام تجاری ایجاد میکنند و حضور آنلاین برند شما را افزایش میدهند و باعث میشوند شما برای مشتریان هدف خود بیشتر دیده شوید.
انواع مختلفی از ابزارهای برندینگ وجود دارد که به شما کمک میکنند تا زمینه بزرگی را هنگام ایجاد آگاهی پوشش دهید. وقتی ابزارهای برندینگ را بررسی میکنید، متوجه میشوید که تقریباً برای هر فعالیت بازاریابی و برندینگ ابزارهایی وجود دارد. از ابزارهای تولید محتوا گرفته تا ابزارهای بازاریابی ایمیلی، همه چیز را میتوان با چند کلیک خودکار کرد.
چرا به ابزارهای برندینگ نیاز داریم؟
اگر شما یک کهنه کار در صنعت هستید، از قبل میدانید که ارزش ابزارهای برندینگ در برند شما چقدر است. با این حال، اگر هنوز سؤالاتی در ذهن دارید، این بخش قطعاً تمام سؤالات را پاک میکند. با یک نام تجاری قوی، با ابزارهای برندینگ با کیفیت، می توانید موارد زیر را بدست آورید:
1_ ایجاد سرنخ برای فروش.
2_ در دستیابی به اهداف بالاتر کمک میکند.
3_ افراد بالقوه را جذب میکند.
4_ دادههای مهم را بهراحتی تجزیه و تحلیل کنید.
5_ برنامهریزی استراتژی بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای حیاتی.
بهترین ابزارها برای ارتقای برند
1_ Looka برای طراحی برند Looka :یک ابزار برندینگ مبتنی بر هوش مصنوعی است که به برندها اجازه میدهد لوگوهای منحصربهفرد و جذاب ایجاد کنند. کاربران میتوانند یک لوگو از مجموعه ماکت انتخاب کنند و آن را با توجه به برند خود و آنچه دوست دارند سفارشی کنند.
2_ Canva ابزار برندینگ برای تصویرسازی بصری canva :یک ابزار مارک تجاری بسیار محبوب با طیف گستردهای از قالبها، طرحها و تصاویر است که کاربران میتوانند از آنها برای ایجاد محتوای رسانههای اجتماعی انتخاب کنند.
اگر اشتراک پولی خریداری میکنید، میتوانید یک کیت برند محور ایجاد کنید که به ارتقای هویت برند کمک میکند. مدیر برند شما میتواند از این ابزار به بهترین شکل استفاده کند.
3_ Mailchimp ابزار برندینگ برای بازاریابی ایمیلی: ایمیل مارکتینگ همچنان ابزاری قوی برای کارشناسان برندینگ و بازاریابی است زیرا مستقیماً به دست مشتریان میرسد. برای درک مزایای زیربنایی ایمیل مارکتینگ، هر کسبوکاری به ابزاری برای سادهکردن فرآیند و مؤثرترکردن آن نیاز دارد.
4_ Buzzsumo ابزار برندینگ برای محتوا : یک ابزار بازاریابی محتوا است که برندها از آن برای شناسایی نوع محتوای محبوب در جایگاه خود استفاده میکنند. ابزار تحقیق به شما کمک میکند تا بهترین موضوعات مرتبط را برای جذب مخاطب خود پیدا کنید و همچنین میتوانید با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید.
و اما سخن پایانی …
به عبارت بسیار ساده، یک محصول چیزی است که شما میفروشید و یک نام تجاری، تصویر درک شده از محصولی است که میفروشید، و برندینگ استراتژی ایجاد آن تصویر است.
تهیه شده در آکادمی تکتا توسط: آرزو جعفرینیک
منابع:
https://www.thebrandingjournal.com/2015/10/what-is-branding-definition/
https://www.linkedin.com/pulse/why-branding-important-every-business-locsin-surge-marketplace-