فهرست مطالب
استارتآپ ناب (Lean startup)
استارتآپ ناب در چند سال گذشته شتاب بیشتری بهدست آورده و بهسرعت به یکی از چارچوبهای پیشرو برای راهاندازی یک کسبوکار موفق تبدیل شده است. محبوبیت آن ناشی از توانایی آن در کاهش قرارگرفتن در معرض خطر است. برای شناخت بیشتر استارتآپ ناب در ادامهی مقاله با ما همراه باشید.
استارتآپ ناب (Lean startup) چیست؟
استارتآپ ناب یکی از روشهای ایجاد یک شرکت استارتآپی است. این روش راهی برای ایجاد یک نمونه اولیه است که بر روی مصرفکنندگان آزمایش میشود تا شرکت بتواند در مورد یک محصول از مصرفکنندگان بازخورد دریافت کند. از طریق این روش، شرکت میتواند تا حد امکان ورودی جمعآوری کند تا کسبوکار مدیریتشده را بهبود بخشد تا پس از بازخورد مصرفکنندگان بهتر عمل کند. علاوهبر این، این روش همچنین به شرکتها اجازه میدهد تا مناسبترین محصولات را با توجه به نیاز اکثر مصرفکنندگان بهطور کلی ایجاد کنند.
هدف استارتآپ ناب چیست؟
هدف اصلی استارتآپهای ناب دریافت اطلاعات از کاربران است تا شرکت بتواند مزایا و معایب محصول راهاندازی شده را دریابد تا در آینده بهبودهایی انجام شود. هدف بعدی این روش استارتآپ ناب، بررسی واکنش بازار یا مصرفکننده به محصولی است که عرضه میشود تا ببیند آیا محصول در جامعه کاملاً موفق است یا خیر. بنابراین، شرکت میتواند تصمیم بگیرد که کدام محصولات ارزش توسعه دارند و کدام خیر.
مفهوم روششناسی استارتآپ ناب
رویکرد استارتآپ ناب به کسبوکار، حول مفهوم ذهنیت کاربرمحور به روشی که توسعه محصولات ارائه میشود، فرموله شده است و از ۶ اصل کلیدی ابداع شده است. اگر بتوانیم آنها را تمرین کنیم، برای یک پروژه موفق و ناب در صندلی رانندگی خواهیم بود.
1_ تست کنید و سریع یاد بگیرید: هر محصول یا خدمات خوب بهشدت مورد آزمایش قرار میگیرد، صرف نظر از اینکه از روشهای ناب در فرآیند توسعه آن استفاده میکند یا خیر. ما این را میدانیم! اما آزمایشهای مکرر به معنای یادگیری سریعتر است و این به معنای یک محصول کارآمدتر و موفقتر است. حداقل محصول قابل دوام یکی از مهمترین مراحل توسعه نرمافزار برای تولید ناب است.
2_ مشاهده و اندازه گیری رفتار واقعی مشتری: ضروریترین بازخورد دیگری که باید از طریق تولید ناب دریافت کنید، بازخورد مشتری است. بازخورد مشتری به توسعه مشتری کمک میکند. به این معنی که اگر متوجه شوید مشتری بهدنبال چه چیزی است و در مورد چیزهای خاص چه فکر میکند، با محصول خود به دست او بازی میکنید. ما این را «یادگیری معتبر» مینامیم و عالی به نظر میرسد.
3_ در چرخش بر اساس یادگیری های کلیدی راحت باشید: انعطافپذیربودن برای مفهوم روششناسی ناب اساسی و عمیق است. ممکن است فکر کنید همه چیزهایی را که باید در مورد یک حوزه توسعه بدانید میدانید، اما همیشه باید آماده یادگیری و دریافت اطلاعات جدید باشید.
4_ روش های جدید حسابداری را بپذیرید: صحبت از تطبیق، یک راه عالی برای بالا ماندن از همه چیز، بررسی روشهای جدید حسابداری است. مشاهده فعالیت و تعامل کاربر، طبق روش، مقیاس موفقیت بهتری نسبت به حسابداری سنتی است.
5_ لاغر بمانید: به محض اینکه وارد ریتم روششناسی ناب شوید، میخواهید در آنجا بمانید! سریع و چابکبودن مهارتی است که برای تسلط بر آن کمی زمان میبرد، بنابراین در مورد لاغربودن کمی صبر داشته باشید تا قبل از اینکه متوجه شوید، نتایج را خواهید دید.
کاربرد استارتآپ ناب
1_ بهینهسازی تلاش: در شرکتهای بزرگ، یک یا چند پروژه شکستخورده ممکن است فقط یک شکست باشد. برای یک سرمایهگذاری کارآفرینی یا استارتآپ، میتواند ویرانگر باشد. مدل Lean Startup کاربرد غیرعملی برای سازمان و تولید ارزش را حذف میکند و منابع را به سمت شرکت و تجربه مشتری متمرکز میکند.
2_ نظارت مستمر: فرآیند استارتآپ بهصورت تدریجی و گامبهگام اجرا میشود و به مدیران و سرپرستان این فرصت را میدهد تا با استفاده از شاخصهای کلیدی عملکرد و مربیگری تیم، عملیات را با جزئیات دنبال کنند.
3_ کاهش شکستها: داشتن اطلاعات ارزشمند در مورد محصول و نیازهای مشتری باعث میشود تا اطمینان زیادی در مورد عملیات تجاری بهدست آید. این کلید تضمین یک استارتآپ موفق است.
تاریخچه استارتآپ ناب
ایده استارتآپ ناب (Lean Startup) برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط اریک ریس مطرح شد. ریس در سال ۲۰۱۱ کتاب استارتآپ ناب را منتشر کرد که در ایران با عنوان «نوپای ناب» منتشر شده است. ریس در این کتاب با نشاندادن اشتباهات خود میخواهد به دیگران کمک کند که از این اشتباهات خودداری کنند.
این کتاب یک نقشه راه برای راهاندازی و توسعه کسبوکارهای نوپا است. ریس بیش از هر چیز بر امتحانکردن و سنجیدن و یادگیری از طریق اقدام کردن تأکید دارد. او مینویسد: میخواهم بگویم که شما بهعنوان یک کارآفرین، هر اقدامی که انجام میدهید، از طراحی محصول گرفته تا بازاریابی، آن یک آزمایش و یک تجربه است.
او معتقد است که وقتی هر کاری را بهعنوان آزمایش یک اقدام جدید انجام دهید با تلاشی بسیار کمتر، دستاوردهایی بسیار بزرگتر را تجربه خواهید کرد و این همان کاهش رسیک و خطر است که تفاوت اساسی لین استارتاپ با استارتاپ سنتی است.
مزایای استارتآپ ناب چیست؟
روش استارتآپ ناب طیف وسیعی از مزایایی را ارائه میدهد که میتواند به کسبوکارها در تسریع رشد، کاهش خطرات و دستیابی به تناسب بازار کمک کند. برخی از مزایای کلیدی عبارتند از:
1_ زمان سریعتر به بازار: با تمرکز بر ساخت حداقل محصول قابل دوام (MVP) و تکرار مداوم بر اساس بازخورد مشتری، روش راهاندازی ناب به کسبوکارها امکان میدهد تا با محصولی که نیازهای واقعی کاربر را برآورده میکند، سریعتر به بازار برسند. این ورود سریع به بازار به شرکتها اجازه میدهد تا از فرصتهای نوظهور سرمایهگذاری کنند و مزیت رقابتی به دست آورند.
2_ کاهش ریسک: روش استارتآپ ناب یادگیری و اعتبارسنجی را در اولویت قرار میدهد، که به کسبوکارها کمک میکند تا تصمیمات مبتنی بر دادهها را بگیرند و خطرات مرتبط با راهاندازی یک محصول یا سرمایهگذاری جدید را به حداقل برسانند. با آزمایش سریع فرضیهها از طریق آزمایش و بازخورد مشتری، شرکتها میتوانند از هدر دادن منابع برای ایدههای اثباتنشده جلوگیری کنند و در صورت لزوم برای همسویی با تقاضاهای بازار حرکت کنند.
3_ توسعه مقرون به صرفه: حلقه بازخورد “Build-Measure-Learn” بر به حداقلرساندن ضایعات و به حداکثررساندن کارایی هنگام توسعه محصولات تأکید دارد. این رویکرد به کسبوکارها اجازه میدهد تا منابع را به صورت استراتژیکتری تخصیص دهند و هزینههای اولیه را تنها با سرمایهگذاری در ویژگیها و عملکردهایی که توسط کاربران واقعی تأیید شدهاند، به حداقل برسانند.
4_ چابکی بهبود یافته: روش استارتآپ ناب فرهنگ نوآوری و سازگاری را در سازمان پرورش میدهد. با پذیرش آزمایش، تکرار و یادگیری، شرکتها میتوانند بهسرعت به تغییرات بازار و نیازهای مشتریان پاسخ دهند و اطمینان حاصل کنند که محصولات و مدلهای تجاری آنها مرتبط و رقابتی باقی میمانند.
5_ تصمیمگیری مبتنی بر داده: با استفاده از آزمایشهای معیار محور و اعتبارسنجی مشتری، کسبوکارها میتوانند تصمیمات آگاهانهتری در مورد توسعه محصول، بازاریابی و تخصیص منابع بگیرند. این رویکرد داده محور به شرکتها اجازه میدهد تا استراتژیهای خود را بر اساس بازخورد واقعی کاربر و عملکرد بازار بهینه کنند.
6_ همسویی نیازهای کسبوکار و مشتری: روش راهاندازی ناب حول رسیدگی به نیازهای برآورده نشده مشتری و حل مشکلات واقعی ساخته شده است. با حفظ تمرکز بیوقفه روی مشتری، کسبوکارها میتوانند اطمینان حاصل کنند که محصولات و خدمات آنها با تقاضای بازار همسو هستند و در نتیجه احتمال موفقیت و پایداری را افزایش میدهند.
اهمیت استارتآپ ناب
روش استارتآپ ناب به سازمانها اجازه میدهد تا محصولات یا خدمات دیجیتال جدید را در محیطهایی با عدم قطعیت بالا راهاندازی کنند. هنگامی که درک مشکلات مشتریان بالقوه دشوار است یا اینکه مشخص نیست چگونه راهحلهای جدیدی برای یک مشکل باید ایجاد شود، عدم اطمینان زیاد می تواند ایجاد شود.
متدولوژی استارتآپ ناب چیست؟
روش استارتآپ ناب برای توسعه محصولات و کسبوکارها در مدت زمان کوتاهی استفاده میشود که به خالق محصول یا کسبوکار اجازه میدهد تا بهسرعت تشخیص دهد که آیا مدل کسبوکارشان قابل اجرا است یا نیست. هنگام پیادهسازی روش ناب استارتآپ، کسبوکاری که از این روش استفاده میکند، بر توسعه یک محصول تمرکز میکند و در عین حال بازخورد مشتری را نیز به دست میآورد که معمولاً شامل عرضه حداقل محصول قابل دوام به بازار یا زیرمجموعه کوچکی از مشتریان شما است.
استارتآپ ناب در مقابل رویکردهای استارتآپ سنتی
ایدههایی که در روش یادگیری استارتآپ استفاده میشوند، برخلاف استانداردهایی هستند که مدتهاست در رویکرد سنتی استارتآپ استفاده میشود. رویکرد سنتی استارتآپ از استارتآپها میخواهد که ۲ تا ۵ سال ایجاد کنند. طرح کسبوکار که تمام اهداف و ایدههای آنها را برای چگونگی رسیدن به موفقیت بیان میکند. هنگامی که از رویکرد سنتی استفاده میکنید، سپس از طرح ایجاد شده برای جمعآوری سرمایه استفاده میکنید که میتواند به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کند. یکی دیگر از تفاوتهای کلیدی بین رویکرد سنتی و رویکرد ناب این است که اصول سنتی حول محور توسعه بیسروصدا محصولات است تا جایی که محصول برای هرکسی غیر از کارکنانی که روی آن کار میکنند و سرمایهگذاران شرکت ناشناخته است. درحالیکه این رویکرد برای شرکتهایی که قبلاً به موفقیت زیادی دست یافتهاند کار میکند، اما میتواند برای استارتآپهای در مراحل اولیه کمتر مفید باشد. کارآفرینانی که از روش ناب استفاده میکنند معمولاً با جستجوی مدل کسبوکار مناسب و در نهایت آزمایش ایدهای که دارند شروع میکنند. بازخوردی که از مشتریان دریافت میکنید سپس برای تکرار محصول و بهبود آن استفاده میشود. شباهت زیادی بین روش ناب و روششناسی سنتی وجود ندارد. درحالیکه هر دوی این رویکردها میتوانند موفق باشند، اما اصول اصلی متفاوتی دارند.
رویکرد استارتآپ ناب
ویژگیهای اصلی یک استارتآپ ناب عبارتند از:
1_ به شما امکان میدهد محصولی را بر اساس خواستههای بازار توسعه دهید.
2_ بر معیارهایی مانند محبوبیت محصول و ارزش مادامالعمر مشتری تمرکز میکند.
3_ برای ارزیابی واکنشی که مشتریان نسبت به محصول دارند، کار خود را با حداقل محصول بادوام شروع میکند.
رویکرد استارت آپ سنتی
ویژگیهای اصلی یک استارتآپ سنتی عبارتند از:
1_ با ایجاد یک طرح تجاری گسترده شروع میشود که بهعنوان یک ساختار سفت و سخت برای چند سال آینده استفاده میشود.
2_ شامل ایجاد محصولات به صورت مخفیانه است که در آن فقط کارمندان و سرمایهگذاران ایدهای در مورد محصول دارند.
نکات کلیدی درباره ی استارتآپ ناب
1_ استارتآپ ناب فرآیند توسعه یک محصول یا شرکت بر اساس خواستههای بیان شده بازار است.
2_ استارتآپ ناب از یادگیری معتبر استفاده میکند که فرآیندی است که توسط آن شرکتها علاقه مصرفکننده را ارزیابی میکنند.
3_ روشهای راهاندازی ناب بهشدت بر روی اطلاعات مرتبط با مشتری مانند نرخ ریزش مشتری، ارزش مشتری در طول عمر و محبوبیت محصول تمرکز میکنند.
4_ در شیوههای استارتآپ ناب، آزمایش بیشتر از پایبندی به یک برنامه سفت و سخت ترجیح داده میشود.
5_ استانداردهای استارتآپ ناب شامل انتشار یک فرم کوچک یا محصولات مفهومی اولیه به منظور ارزیابی واکنش مشتری به محصول است.
سخن پایانی…
هیچ استراتژی جهانی وجود ندارد که تحت آن استراتژی استارتآپ ناب تضمین شده باشد. از سوی دیگر، یک استارتآپ ناب میتواند محصول یا خدمات شما را پایدار کند پس در نهایت این روش باز هم به رشد و پیشرفت استارتآپ شما کمک خواهد کرد.
نویسنده: آرزو جعفرینیک
تهیه شده در آکادمی تکتا