فهرست مطالب
یونیکورن (Unicornis)
نام یونیکورن به یک موجود افسانهای شناخته شده اشاره دارد، اما حاشیه سود آن هدف بسیاری از کسانی است که تصمیم میگیرند ایده تجاری خود را به حرکت درآورند. در ادامه با ما همراه باشید تا با کسبوکارهای یونیکورن بیشتر آشنا شوید.
یونیکورن (Unicornis) چیست؟
اصطلاح یونیکورن به یک شرکت راهاندازی خصوصی با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار اشاره دارد. معمولاً در صنعت سرمایهگذاری خطرپذیر استفاده میشود و برای توصیف شرکتهایی استفاده میشود که در زمینه فناوری و اینترنت فعالیت میکنند. این اصطلاح اولین بار توسط آیلین لی، سرمایهگذار خطرپذیر رایج شد. یونیکورنها بسیار نادر هستند و نیاز به نوآوری دارند. سرمایهگذاران یونیکورن بهدلیل اندازه بسیارشان، سرمایهگذاران خصوصی یا سرمایهگذاران خطرپذیر هستند. اگرچه لازم نیست، اما بسیاری از یونیکورنها به سمت عمومی شدن تلاش میکنند.
به چه کسبوکارهایی در اینترنت یونیکورن گفته میشود؟
به کاربردن اصطلاح یونیکورن برای کسبوکارها یا استارتآپهای آنلاین نشاندهنده موفقیت، تمایز و ارزشگذاری بالای مالی است. از نمونه استارتآپهای یونیکورن میتوان بهUber ،Xiaomi ،Airbnb ، Pinterest و … اشاره کرد. در ایران هم طی تحقیقات اسنپ بین ۱۴ تا ۱۷ میلیارد دلار ارزش دارد و پلتفرمی است که سرعت رشد و جذب بیشتری نسبت به کسبوکارهای اینترنتی دیگر داشته است.
چه چیزی یک یونیکورن را میسازد؟
هیچ فرمول استانداردی برای ایجاد یک استارتآپ موفق یونیکورن وجود ندارد. این به عوامل زیادی بستگی دارد که برخی از آنها خارج از کنترل ما هستند. برخی از رایجترین ویژگیهای استارتآپهای یونیکورن عبارتند از:
1_ ایجاد اخیر: یونیکورنها کسبوکارهای نوظهوری هستند که از یک بازار کوچک یا ناشناخته بهرهبرداری میکنند و ارزشی بیش از ۱ میلیارد دلار به دست میآورند. نیروی کار آنها نیز نشانهای از «جوانی» آنها است، بهطوری که کارکنان بهطور متوسط 30 و 40 سال سن دارند.
2_ نوآوری: فناوری جدید یکی از ویژگیهای تجاری اصلی یونیکورنها است که عملیات و ارتباطات کارآمدتر را انجام میدهد. آنها اغلب از رسانههای اجتماعی برای به رسمیت شناختن استفاده میکنند.
3_ مقیاسپذیری: یونیکورنها بهسرعت بازدهی خود را افزایش داده و در عین حال هزینهها را پایین نگه میدارند.
4_ تأمین مالی: یونیکورنها در جذب سرمایهگذاران و حفظ سهام خصوصی، بدون اینکه در فهرست عمومی قرار بگیرند، ماهر هستند.
5_ مدل کسبوکار: استراتژیهای Unicorns، مصرفکنندگان نهایی را با جایگزینی مخرب که نیازهای آنها را برآورده میکند هدف قرار میدهد. آنها نه تنها بر روی محصول خود تمرکز میکنند، بلکه بر رضایت مشتری نیز تمرکز میکنند.
ویژگیهای استارتآپ یونیکورن
یونیکورنبودن یک راهپیمایی نیست و امروزه هر اسب شاخدار داستان خاص خود را با لیستی از ویژگیهایی دارد که به نفع او عمل کرده است. ما چند نکته را که معمولا در همه یونیکورنها دیده میشوند فهرست کردهایم:
1_ نوآوری مخرب: اکثراً همه یونیکورنها در زمینهای که به آن تعلق دارند اختلال ایجاد کردهاند. برای مثال، اوبر نحوه رفتوآمد مردم را تغییر داد. “Airbnb” نحوه برنامهریزی افراد برای اقامت خود را در حین سفر تغییر داد و اسنپچت استفاده از شبکههای اجتماعی و غیره را مختل کرد.
2_ اولینها: دیده میشود که یونیکورنها عمدتاً شروعکننده در صنعت خود هستند. آنها نحوه انجام کارها را تغییر میدهند و بهتدریج برای خود یک ضرورت ایجاد میکنند. همچنین دیده میشود که آنها نوآوری را برای جلوتر از رقبای که ممکن است بعداً رونق پیدا کنند، حفظ میکنند.
3_ تکنولوژی بالا: یکی دیگر از روندهای رایج در بین یونیکورنها این است که مدل کسبوکار آنها مبتنی بر فناوری است .”Uber” مدل خود را با ساخت یک برنامه دوستانه پذیرفته است “Airbnb” .با استفاده از بهترین شبکه جهانی وب، جهان را کوچکتر به نظر رساند.
4_ تمرکز بر مصرفکننده: ۶۲ درصد از یونیکورنها شرکتهایB ۲Cهستند. هدف آنها سادهکردن و آسانکردن کارها برای مصرفکنندگان و بخشی از زندگی روزمره آنها است. مقرونبهصرفه نگهداشتن چیزها یکی دیگر از نکات کلیدی این استارتآپها است. بهعنوان مثال، “Spotify” گوشدادن به موسیقی را برای جهان آسانتر کرد.
5_ دارای مالکیت خصوصی: اکثر یونیکورنها دارای مالکیت خصوصی هستند که وقتی یک شرکت معتبر در آن سرمایهگذاری میکند ارزش آنها بیشتر میشود.
افکاری دربارهی استارتآپ یونیکورن
اغلب اوقات، ارزش یک یونیکورن بر این است که چگونه سرمایهگذاران و سرمایهگذاران خطرپذیر فکر میکنند که در آینده رشد و تغییر خواهد کرد. این بدان معناست که همه چیز به این بستگی دارد که اوضاع در دراز مدت چگونه خواهد بود. این به این معنی است که آنها از نظر مالی چقدر خوب عمل میکنند ربطی به میزان هزینه آنها ندارد. در واقعیت، بسیاری از این مشاغل هنگام شروع به کسب درآمد نمیرسند. سرمایهگذاران و صاحبان مشاغل ممکن است مشکلاتی داشته باشند. اگر این شرکت اولین شرکت در نوع خود در صنعت باشد و شرکتهای مشابه دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است مدل تجاری دیگری برای مقایسه با آن وجود نداشته باشد. این کار کل فرآیند را سختتر میکند.
اهمیت وجود یونیکورن در زیستبوم فناوری
استارتآپهای یونیکورن بیشتر موردعلاقه سرمایهگذاران است. سرمایهگذاران و خطرپذیران با انجام مقایسه بین استارتآپهای مختلف، بهترینشان را برای سرمایهگذاری انتخاب کنند. وجود استارتآپ یونیکورن یکی از نشانههای رشد و پیشرفت شرکتها و فناوری در یک کشور است که باعث بازشدن راه بینالمللی برای شرکتها میشود. از آنجایی که یونیکورن محرکی برای پیشرفت است پس میتوان پلی به سمت بهدست آوردن ثروت هم باشد.
اهداف استارتآپهای یونیکورن چیست؟
هدف این استارتآپها بهطور عمده رشد سریع کسبوکارها در فضای فناوری و بازارهای بزرگ و بینالمللی است. اما اهداف دیگری هم دارد.
1_ پروفایل مشتری ایدهآل خود را ایجاد کنید: در حالی که ممکن است بیشتر از سال اول شما طول بکشد تا واقعاً مخاطبان هدف کسبوکار خود را شناسایی و اصلاح کنید، مهم است که درک اولیهای از اینکه چه کسی از کالا یا خدمات شما سود میبرد به دست آورید. برخی از عناصر کلیدی وجود دارد که باید هنگام ایجاد نمایه مشتری ایدهآل خود در نظر بگیرید. مثل:
_ چه صنایعی احتمالاً به کالا یا خدماتی که ارائه میدهید نیاز دارند یا میخواهند؟
_ آیا شخصیتهای خاصی در این صنایع وجود دارند که باید مستقیماً آنها را مورد هدف قرار دهید؟
_ آیا کالا یا خدمات شما به یک مکان یا منطقه جغرافیایی خاص خدمت میکند؟
_ محدوده درآمد مورد نیاز یک شرکت برای خرید کالا یا خدمات شما چقدر است؟
2_ یک وبسایت و حسابهای رسانههای اجتماعی معتبر ایجاد کنید: ایجاد یک وبسایت و حسابهای رسانههای اجتماعی معتبر یکی از راههای اصلی برای دستیابی به مخاطبان هدف، ایجاد آگاهی از برند و آموزش مصرفکنندگان در مورد مزایای کالا یا خدمات شما است. قبل از تکمیل این هدف برای تبدیل صفحه فرود، ضروری است که درک دقیقی از مخاطبان خود و پیامی که میخواهید به آن منتقل کنید، داشته باشید. حسابهای وبسایت و رسانههای اجتماعی شما را میتوان برای نمایش محتوای آموزشی و رهبری فکری، انجام فعالیتهای بازاریابی و افزایش آگاهی کلی از نام تجاری شما مورد استفاده قرار داد.
3_ همیشه مهارتهای جدید یاد بگیرید: یادگیری مداوم در درازمدت راهی فوقالعاده برای افزودن ارزش به شما و کسبوکارتان است. چه یادگیری چیز جدیدی در مورد صنعتی که در آن هستید، چه راههایی برای کمک به جامعه، یا آموزش به خود در مورد بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یا تجزیه و تحلیل، برای یادگیری یک مهارت جدید وقت بگذارید و همیشه برای بهترشدن تلاش کنید. ارزش شما را افزایش میدهد و در نهایت ارزش سازمان شما را نیز افزایش میدهد.
4_ بدانید که می خواهید کسبوکارتان چگونه توسعه یابد: اهداف توسعه کسبوکار وجود دارد، جدای از افزایش فروش و درآمد، که به رشد کسبوکار شما کمک میکند. شناسایی تعداد مکان یا کارمندی که میخواهید در تاریخ معین یا اندازه دفتر داشته باشید، به شما این امکان را میدهد تا اهداف مالی خود را با نیازهای آینده شرکت خود هماهنگ کنید. شما همچنین میتوانید شروع به پیش بینی کنید که وقتی این منابع به دست آمد، چقدر سود مالی بیشتری نیز قابل دستیابی است.
چرا استارتآپ یونیکورن برای اقتصاد کشورمهم است؟
استارتآپهای یونیکورن در اشکال و اندازههای مختلف وجود دارند. گروه کوچکی از استارتآپهای موفق اگرچه تعداد کمی دارند، اما برای درک نتایج کلی مانند اشتغال و بهرهوری مهم هستند. کارآفرینان استارتآپها در اینجا به دو دسته تقسیم میشوند:
1_ کارآفرینان معیشتی: افرادی که کسبوکار را راهاندازی میکنند صرفاً برای تأمین درآمد معیشتی است.
2_ کارآفرینان تحولآفرین: افرادی که هدفشان ایجاد شرکتهای بزرگ و پرجنبوجوش و ایجاد شغل و درآمد برای افراد دیگر است، معمولاً با ارائه یک کالا یا خدمات جدید یا ورود به بازارهایی که قبلاً خدماتی از آنها ارائه نشده است که کارآفرینان استارتآپهای یونیکورن جزو این دسته هستند.
این دوگانگی بین شرکتها به وضوح در دادههای کارفرمایان قابل مشاهده است. استارتآپها یا شرکتهای جوان به اصطلاح پویایی «بالا یا بیرون» نشان میدهند: بخش بسیار کوچکی از استارتآپها رشد فوقالعادهای در اشتغال و یا درآمد نشان میدهند، اما بسیاری دیگر در این فرآیند شکست میخورند.
مهم است توجه داشته باشید که مهمترین نکته قابل مشاهده سن است نه اندازه. معمولاً فرض بر این بود که یونیکورنهای کوچک بیشترین شغل را ایجاد میکنند و از این رو، باید به سیاستهایی برای ترویج کسبوکارهای کوچک فکر کنیم. پس پویایی رشد استارتآپهای یونیکورن جوان برای رشد اقتصاد مهم است و بر اقتصاد تأثیر مستقیم دارد.
تأثیر استارتآپ یونیکورن بر روی GDP و اقتصاد
بهطور کلی استارتآپها موتورهای رشد هستند. باید بهدنبال روشهایی برای تقویت رقابت و کمک به کارآفرینان تحولآفرین به منظور جلوگیری از رکود اقتصادی بود. از عوامل کمککننده در این مورد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1_ با باز کردن بازارهای جدید فرصتهایی را ایجاد میکند: قبل از اینکه آمازون نمایش را دزدیده باشد، تجارت الکترونیک تقریباً وجود نداشت. امروزه، این یک بخش کامل غیرقابلچشمپوشی از اقتصادها به ارزش تریلیون ها دلار است.
2_ اشتغال را افزایش دهد: به نظر میرسد شرکتهای قدیمی شغل بیشتری ایجاد میکنند. با این حال، هنگامی که مفهوم ایجاد شغل خالص را در نظر میگیریم، آشکار میشود که آنها عمدتاً از بین برنده مشاغل هستند. شرکتهای قدیمیتر تمایل دارند کارگران را اخراج کنند زیرا تلاش میکنند فرآیندهای کمتر دست و پا گیر را برای بهبود کارایی خود اتخاذ کنند. استارتآپهای یونیکورن در سمت جدید دارای آیندهی روشن هستند. از این رو تمام مشاغلی که ایجاد میکنند منحصربهفرد هستند و در زمینه ایجاد شغل کاملاً مثبت هستند.
3_ اطراف آنها را متحول کند: استارتآپهای یونیکورن استعدادهای تازهای را به مناطقی جذب میکنند که خود را در آن مییابند و در کوتاهمدت شهرها را متحول میکنند و از طریق ایجاد ارزش، ثروت و انبوهی از فرصتهای شغلی را به ارمغان میآورند.
4_ فناوری را بهبود ببخشد: استارتآپهای یونیکورن بر روی فناوریهای جدید و نوآوریهای پیشرفته سرمایهگذاری میکنند، در مقابل تلاش برای بهبود فناوریهای قدیمیتر و نوآوری تدریجی. این رویکرد مخرب به فناوری توسط استارتآپها در بیشتر مواقع نتایج چشمگیری به همراه دارد. این استارتآپها اغلب نتایجی هستند که توسط شرکتهای بزرگتر (گوگل، مایکروسافت) بهدست میآیند که میتوانند از اقتصاد مقیاس خود برای پیشبرد بیشتر نوآوری استفاده کنند.
کاربرد استارتآپ یونیکورن
بیشترین کاربرد این استارتآپها یافتن ارزشها و قابلیتهای خاص آنها در بین دیگر استارتآپها است. از آنجایی که کار سرمایهگذاران هم در زمینه انتخاب استارتآپ مناسب راحتتر میکند، پس میتواند باعث پیشرفت استارتآپ درست شود.
و اما کلام آخر…
در سالهای اخیر، مفهوم یونیکورن، یک استارتآپ بیش از ارزشگذاری قبل از بازار یک میلیارد دلار، به یکی از برجستهترین مفاهیم در گفتمان عملی کارآفرینی تبدیل شده است. در نتیجه، هدف کارآفرینان ساختن یونیکورنها، سرمایهگذاران میخواهند در موفقیت آنها مشارکت کنند، سیاستگذاران تلاش میکنند تا از ظهور آنها حمایت کنند و مربیان آنها را بهعنوان یک فعالیت کارآفرینی ایدهآل معرفی میکنند.
نویسنده: آرزو جعفرینیک
تهیهشده در آکادمی تکتا