علمی

چربی مفید و لاغر کننده‌ای به نام چربی بژ

چربی مفیدی به نام چربي بژ مي‌تواند كالري سوزي را به كمك سيتوكينين افزايش دهد!!

 

در سراسر جهان تعداد زيادي از افراد دچار چاقي مفرط هستند كه مي‌تواند سلامت آن­ها را به خطر بياندازد. چاقي نوعي پيري زودرس است كه طول عمر ما را كم مي‌كند. آمار چاقی از سال ۱۹۷۵ تقریبا سه برابر شده‌است؛ البته در کودکان و نوجوانان وضعیت بدتر شده و در همین بازه‌ی زمانی آمار چاقی ۱۰ برابر شده‌است. هنگامي كه فردي چاق مي‌شود، چربي‌هاي بدن او نيز افزايش مي‌يابد و براي لاغر شدن به او توصيه مي‌شود كه چربي‌هاي بدن خود را بسوزاند و ميزان كالري مصرفي خود را كاهش دهد اما بايد گفت كه همه‌ي چربي‌هاي بدن ما مضر نيستند. نوعي چربي در بدن همه‌ي ما وجود دارد كه به كالري سوزي و چربي سوزي بيشتر كمك كند.

 

چربی بژ

اين چربی چه نام دارد؟!

چربي قهوه‌اي نوعي چربي و بافت متمركز در شانه است كه در نوزادان تازه متولد شده وجود دارد و به گرم ماندن بدن آن‌ها كمك مي‌كند. توليد اين چربي با افزايش سن كاهش مي‌يابد و به‌تدريج از بين مي‌رود. چربي ديگري نيز وجود دارد كه به طور گسترده در سراسر بدن توزيع شده و در پاسخ به سرما و تحريك عصبي يا هورموني توليد مي ‌شود.

بر اساس مطالعاتي كه يكي از دانشمندان چيني با نام «ژونگان یانگ» انجام داده‌است، نوعي چربي ديگري به نام «چربي بژ » نيز وجود دارد كه سيستم ايمني با ايجاد مكانيسمي باعث توليد اين چربي مي‌شود و سوزاندن كالري را افزايش مي‌دهد. اين يافته مي‌تواند در درمان چاقي و بيماري‌هاي متابوليك كمك كند و راهي را براي كاهش اين بيماري‌ها ارائه دهد.

چربي بژ به دليل غلظت بالاي ميتوكندري در سلول‌ها توليد مي شود. میتوکندری با سوزاندن مولکول‌های پرانرژی مانند چربی‌ها و قندها باعث توليد انرژي مي‌شود. انرژی توليد شده به شكل ATP ذخیره می شود و تمام سلول‌هاي بدن از اين شكل انرژي براي فعاليت‌هاي خود استفاده مي‌كنند. اما چربی بژ به وسيله‌ي میتوکندری پروتئینی به نام ” uncoupling protein 1″ را جمع مي‌كند که تولید ATP را محدود كرده و به جای آن گرما تولید می کند.

 

همچنین بخوانید: میزان و نوع چربی در رژیم غذایی چه نقشی دارد؟!

نتایج تحقيقات و مطالعات اخير:

تحقيقات و مطالعات اخير نشان مي‌دهد سيتوكينين كه سيگنال دهنده‌ي سيستم ايمني است، مي تواند در توليد چربي بژ نقش موثري داشته‌ باشد. برای بررسی بیشتر، محققان سطح نوعي سيتوكينين به نام  اینترلوکین 25(IL-25) را دستکاری کردند و نشان دادند که افزایش سیتوکین می تواند توليد چربي بژ را افزايش دهد و از اثرات سرما و تحریک هورموني در موش تقليد كند. با انجام تحقيقات بيشتر محققان متوجه شدند كه يك زنجيره‌ي سيگنال دهنده با اينترلوكين25 آغاز مي‌شود و با دو سيتوكينين ديگر در تعامل قرار مي گيرد و سلول‌هاي ايمني موسوم به ماكروفاژ‌ها را تنظيم مي‌كند. این سلول‌ها بر روی نورون‌هایی که به بافت چربی بژ ختم می شوند، تاثير مي‌گذارند و باعث افزایش تولید نوراپی نفرین که نوعي انتقال دهنده‌ي عصبي است، مي‌شود و توليد چربي بژ را افزايش مي‌دهد.

سرانجام محققان با استفاده از اینترلوکین ۲۵ در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، نشان مي دهند که این روش می‌تواند مانع چاق شدن موش‌ها شود و توانایی آنها را در حفظ واکنش به انسولین بهبود مي بخشد.

يانگ بيان كرد نتایج ما نشان مي‌دهد که اینترلوکین ۲۵، نقش مهمی در تولید چربی بژ ايفا مي‌كند و افزایش سیگنال‌دهی آن می‌تواند درمان بالقوه‌اي برای چاقی باشد.

توضيحات تصوير: سیتوکین تولید “چربی بژ” را افزایش می دهد تا انرژی سلولی بیشتری را بسوزاند.

 

گردآورنده: مريم جلالي

بازنويسي: فاطمه رحيمي

ويراستار : مونا اكبري احمدآبادي

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210805141119.htm

 

همچنین بخوانید: چربی سوزی و کاهش وزن و تاثیر هوای سرد بر آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا