آکادمی کارآفرینی

فریلنسری چیست

فریلنسر

فریلنسر‌ی و نکاتی که باید بدانید

فریلنسری چیست؟

فریلنسری به دلیل آزادی و اینکه افراد به راحتی می‌توانند پیشنهادهای شغلی دریافت کنند، یک گزینه شغلی محبوب است. برخلاف سایر مشاغل معمولی، به‌عنوان یک فریلنسر، شما رئیس خود هستید زیرا می‌توانید درخواست‌های افراد را بپذیرید تا روی پروژه‌ای برای آن‌ها کار کنید یا خیر.

 

شغل فریلنسری چیست؟

اساساً شغل آزاد شغلی است که در آن فرد برای خودش کار می‌کند، نه برای یک شرکت. در حالی که فریلنسرها کار قراردادی را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام می‌دهند، آن‌ها درنهایت خویش فرما و خوداشتغال هستند.

از مزیت‌های فریلنسرها نسبت به کارمندان سنتی می‌توان به تنظیم ساعات کاری و پیگیری زمان صرف‌شده در پروژه‌های مختلف اشاره کرد. فریلنسرها توسط شرکت‌هایی که در آن‌ها کار می‌کنند «کارمند» در نظر گرفته نمی‌شوند، بلکه «پیمانکار» محسوب می‌شوند.

 

فریلنسر (Freelancer) کیست؟

معنای «فریلنسر» بسیار گسترده است. فریلنسر شخصی است که خوداشتغال و خویش فرما است، اغلب برای چندین مشتری در یک زمان کار می‌کند و از هر پروژه درآمد کسب می‌کند. در یک شرکت معمولاً بخش‌های مختلفی وجود دارد که وظایف خاصی را انجام می‌دهند؛ با این حال، فریلنسرها عموماً تمام بخش‌های کار را خودشان انجام می‌دهند. فریلنسرها با مشتریان، شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که به خدمات آن‌ها نیاز دارند قرارداد می‌بندند. فریلنسرها همچنین می‌توانند با شرکت‌هایی کار کنند که خدمات خود را می‌فروشند و برای آن‌ها شغل ایجاد می‌کنند.

کیست؟
فریلنسر کیست؟

 

چگونه فریلنسری را شروع کنیم؟

فریلنسر شدن به‌معنای راه‌اندازی یک کسب‌وکار است، بنابراین یک طرح کسب‌وکار اساسی بنویسید که در آن در مورد میزان درآمدی که فکر می‌کنید و هزینه‌هایی که متحمل خواهید شد، توضیح دهید. هنگامی که این کار را انجام دادید، برنامه خود را با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گسترش دهید. در کنار این موارد، لازم است که 5 گام زیر را نیز طی کنید:

1- تهیه لیست خدمات‌تان: فهرستی از تمام مهارت‌ها و علایق خود تهیه کنید، سپس یک یا دو مهارت را در اولویت قرار دهید و از آن‌ها برای این کار استفاده کنید؛

2- شناسایی رقبا و بازاریابی مشتری: بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه خدماتی ارائه دهید، لازم است رقبا، خدماتی که ارائه می‌دهند و دریافت‌کنندگان این خدمات را شناسایی کنید، سپس مشتریان خود را مشخص کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که باید به‌طور منظم بازاریابی مشتری داشته باشد؛

3- تهیه نمونه‌ کار: یک نمونه کار با کیفیت و خوب به شما کمک می‌کند تا خود را به‌عنوان یک فریلنسر قابل اعتماد معرفی کنید. اگر نمونه‌هایی از پروژه‌های گذشته‌تان و گواهی‌های عالی دارید، آن‌ها را در کارنامه خود بگنجانید. در مورد چگونگی قیمت‌گذاری تصمیم بگیرید اما قیمت‌های خود را دائمی نکنید و انعطاف‌پذیر باشید؛

4- ساخت پروفایل خود برای به دست آوردن مشتریان جدید: با ساخت پروفایل‌ در رسانه‌های اجتماعی مختلف، می‌توانید ارتباط بهتری با مشتریان برقرار کنید. همچنین، از وب سایت‌های فریلنسری نیز می‌توانید کمک بگیرید.

5- داشتن روشی برای جذب مشتریان پردرآمد: برخی از کار‌هایی که می‌توانید برای به دست آوردن چنین مشتریانی انجام دهید عبارتند از: همکاری با سایر فریلنسرها و شبکه‌سازی با افراد در صنعت خود. یادتان باشد قبل از تماس با مشتریان، تحقیقات کامل خود را انجام دهید و با اطمینان خدمات خود را به آن‌ها ارائه دهید. هنر ارتباط با مشتریان، کلید موفقیت در این صنعت است. کار در این صنعت به این معنی است که پیشرفت شما به ارتباط شما با افراد مناسب و انجام پروژه‌های مناسب بستگی دارد.

 

شغل‌های فریلنسری چه هستند؟

اکثر صنایع در حال حاضر فریلنسرها را برای تکمیل برخی پروژه‌ها استخدام می‌کنند زیرا این مدل از نظر مالی برای آن‌ها مطلوب است و هزینه‌های جذب، استخدام و آموزش کارکنان را کاهش می‌دهد. این موضوع منجربه افزایش تعداد فرصت‌های شغلی برای فریلنسرها شده‌است و در عین حال طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی فریلنسر استخدام می‌کنند. تقریباً در هر شغلی که قابل تصور است، کار پیدا خواهید کرد و مشاغل آزاد از پروژه‌های کوچک و موقت تا پروژه‌های بلند مدت و تمام وقت متفاوت هستند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع، به برخی از شغل‌ها اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید در حوزه‌های ویراستاری، ترجمه، تولید محتوا، طراحی وب‌ سایت، برنامه‌نویسی، طراحی در زمینه‌های مختلف، بازاریابی و فروش، توسعه نرم‌افزار، مشاوره، عکاسی، تدریس و … کار کنید.

 

درآمد یک فریلنسر چقدر است؟

بسته به سطح تخصص و نوع پروژه، هزینه‌ای که می‌توانید دریافت کنید متفاوت است و بسته به ماهیت کارتان و اینکه کدام روش پرداخت مقرون به صرفه‌تر است، می‌توانید ساعت، روز یا پروژه را مبنای دریافت هزینه قرار دهید.

با کسب تجربه در تکمیل کار و همکاری با مشتریان، درک بهتری از میزان دریافت هزینه از مشتریان خاص برای پروژه‌های خاص به دست خواهید آورد؛ با این تجربه شما همچنین می‌توانید هزینه بیشتری برای خدمات خود دریافت کنید. همچنین اگر می‌توانید، با یک فریلنسر باتجربه که مهارت‌ها و تجربه‌های مشابه با خودتان دارد صحبت کنید. سازمان‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای نیز ممکن است بتوانند مبنایی را ارائه دهند که به شما در محاسبه میزان هزینه کمک کند.

یک فریلنسر
درآمد یک فریلنسر

 

مزایا و معایب شغل‌ فریلنسری

هر شغلی مزایا و معایبی دارد و فریلنسری نیز تفاوتی ندارد اما با آگاهی از چالش‌ها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که برای آن‌ها آماده هستید.

 

مزایای شغل فریلنسری

به‌طور کلی داشتن کنترل بر حجم کار، مشتریانی که با آن‌ها کار می‌کنید و درآمدتان از مزایای مهم فریلنسری است. وقتی شغل آزاد دارید، شما تعیین می‌کنید که چه مشاغلی، چه مشتریانی و چه میزان دستمزدی داشته باشید. بسته به سطح تخصص شما، این امکان وجود دارد که به صورت پاره وقت کار کنید اما حقوق تمام وقت داشته باشید. در ادامه به معرفی بیشتری از مزایای شغل فریلنسری می‌پردازیم:

 

1- انعطاف‌پذیری

برخلاف مشاغل معمولی با یک برنامه زمانی مشخص، شغل فریلنسری بسیار انعطاف‌پذیر است و شما می‌توانید در هر زمانی که مناسب شماست کار کنید. به عبارت دیگر، به‌عنوان یک فریلنسر، می‌توانید هر زمان که بخواهید کار کنید و ساعت یا ماه‌های کاری خود را انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید به اندازه کافی استراحت کنید و حتی مشاغل دیگر را در دوره‌های خاص انجام دهید. به‌عنوان مثال، درمورد نوشتن و ارائه محتوا، افراد در زمان‌های متفاوتی عملکرد بهینه دارند؛ آن‌ها ممکن است صبح یا بعد از ظهر در بهترین حالت خود باشند. شغل فریلنسری به شما این امکان را می‌دهد زمانی را انتخاب کنید که در آن عملکرد بهینه دارید و شانس تولید کار رضایت‌بخش را افزایش دهید.

 

2- توانایی انتخاب شغل و مشتری

وقتی به‌عنوان کارمند کار می‌کنید، نمی‌توانید نوع شغلی را که می‌خواهید یا مشتری را که باید با آن کار کنید انتخاب کنید. به‌عنوان یک فریلنسر، پس از در نظر گرفتن یک پیشنهاد شغلی، با توجه به عواملی مانند شرایط پرداخت، مدت زمان تعیین‌شده برای انجام کار و محتوای شغل، بسته به آنچه می‌خواهید، حق رد یا قبول آن را دارید. اگر شخصیت مشتری را دوست ندارید یا اهداف شما با هم هماهنگ نیست، می‌توانید پیشنهاد شغلی را رد کنید. این احساس آزادی اغلب با مشاغل آزاد مرتبط است.

 

3- استقلال

به‌عنوان یک فریلنسر، شما به تنهایی و برای خودتان کار می‌کنید پس می‌توانید با سرعت خود، کار کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که می‌توانید زمان تحویل را نادیده بگیرید یا عملکرد ضعیفی داشته باشید.

 

4- حجم کار

برخی افراد، کار تمام وقت را طاقت فرسا می‌دانند. با این حال شما می‌توانید حجم کاری راحت خود را تعیین و با سرعت مناسب خود، کار کنید.

 

5- امکان انتخاب محل کار

شما می‌توانید جایی که می‌خواهید کار کنید و بهترین و راحت‌ترین گزینه خود را انتخاب کنید. همچنین مسافت مانعی برای کار شما نیست؛ می‌توانید پیشنهادات کاری را از سراسر جهان بپذیرید.

 

معایب شغل فریلنسری

شما به‌عنوان یک فریلنسر، صاحب کسب‌وکار هستید و مسئولیت فاکتورها، پیدا کردن بیمه درمانی خود، خرید هر نرم‌افزار و فناوری مورد نیاز برای تکمیل کار و… بر عهده شماست. از دیگر معایب جدی شغل فریلنسری، این است که در برخی ماه‌‌ها درخواست‌ها از شما بسیار زیاد و در برخی ماه‌ها کم است و در واقع درآمد ثابتی ندارید و این موضوع نیازمند مدیریت خوب پول و بازاریابی دائمی مشتریان است. در ادامه با برخی دیگر از معایب این شغل آشنا می‌شوید.

 

1- امکان پرداخت با تأخیر

به‌عنوان یک فریلنسر، ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که مشتریان در زمان مشخص شده، قادر به پرداخت نباشند یا پرداخت را به تأخیر بیندازند؛ این موضوع می‌تواند موقعیت‌های آشفته‌ای را برای یک فریلنسر ایجاد کند زیرا ممکن است به آن درآمد متکی باشد.

 

2- عدم دریافت مزایای کارکنان

کارمندان از مزایای خاصی مانند درآمد ثابت، بیمه و … بهره‌مند می‌شوند؛ با این حال، به‌عنوان یک فریلنسر، این مزایا در دسترس نیستند.

 

برای فریلنسری چه ویژگی‌هایی نیاز است؟

برخی از ویژگی‌هایی که سبب موفقیت شما در این نوع شغل می‌شود، به شرح زیر هستند:

1- مهارت‌های ارتباطی

فریلنسر بودن مستلزم ارتباطات زیادی است. مهارت برقراری ارتباط برای ارائه دقیق و مختصر ایده‌ها و خدمات‌تان مهم است. مشتریان شما ممکن است اصطلاحات و کلمات فنی صنعت شما را درک نکنند. شما باید هنر انتقال اصطلاحات پیچیده با کلمات ساده را بیاموزید. همچنین شما باید بتوانید مواردی همچون مذاکره برای دستمزد بیشتر یا قطع رابطه با مشتری را با درایت و حرفه‌ای مدیریت کنید.

2- انضباط

وقتی هیچ رئیسی شما را زیر نظر نمی‌گیرد، شما می‌توانید یک ساعت به جای کار کردن به خرید آنلاین بپردازید و همکارانی هم برای قضاوت شما حضور ندارند؛ باتوجه به این نکته، برای فریلنسر شدن لازم است بدانید که رعایت انضباط شخصی برای ادامه مسیر ضروری است.

3- پشتکار

پشتکار همیشه مهم است، اما زمانی که به ‌تازگی به‌عنوان یک فریلنسر شروع به کار کرده‌اید مهم‌تر است.

4- تاب‌آوری       

در طول مسیر فریلنسر شدن نیز مانند هر شغل دیگری با چالش‌های گوناگونی مواجه می‌شوید که برای خروج موفقیت‌آمیز از آن‌ها به تاب‌آوری نیازمندید.

5- مهارت‌های فروش و مذاکره

یک فریلنسر باید مشتریان را متقاعد کند که خدمات او به آن‌ها کمک می‌کند تا تجارت خود را توسعه دهند و درآمد خود را تضمین کنند. گاهی اوقات مشتریان ممکن است بخواهند در مورد نرخ‌های تعیین‌شده توسط شما مذاکره کنند. شما باید به قیمت‌گذاری خود پایبند باشید و با آرامش، منطق پشت نرخ‌های خود را برای آن‌ها توضیح دهید.

فروش و مذاکره
مهارت فروش و مذاکره

 

6- مدیریت زمان

در یک روز، یک فریلنسر ممکن است مجبور باشد روی چندین پروژه کار کند، جلساتی را با مشتریان فعلی خود سازماندهی کند، به دنبال مشتریان جدید باشد، رسانه‌های اجتماعی خود را مدیریت کند و غیره؛ بنابراین، یک فریلنسر باید برنامه‌ریزی و مدیریت زمان مناسب داشته باشد.

7- مهارت‌ مدیریت استرس

فریلنسرها بیشتر به تنهایی کار می‌کنند و برای اداره یک تجارت سودآور، ممکن است بیش از حد کار کنند که این باعث فرسودگی و استرس می‌شود. برای حفظ سلامت روان خود، با مشتریان مناسب و پردرآمد کار کنید. همچنین به تفریح و استراحت هم توجه کنید و استراحت‌های برنامه‌ریزی شده داشته باشید.

 8- مهارت‌های حسابداری

شما صاحب کسب‌وکار آزاد خود هستید. درآمد شما نیز ثابت نیست پس باید جزئیات مالی خود را حفظ کنید و همچنین با نکات مالی آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید یک حسابدار رسمی برای رسیدگی به مالیات خود استخدام کنید اما باید از سرمایه‌گذاری‌های خود آگاه باشید. به یاد داشته باشید که در فریلنسری نه تنها باید پول در بیاورید، بلکه باید به درستی سرمایه‌گذاری کنید تا کسب‌وکار خود را شکوفا کنید.

 

شغل فریلنسری تغییر قابل‌توجهی در نحوه نگرش مردم به کار ایجاد کرده است و با پیوستن افراد بیشتری به آن، این صنعت در آینده به‌طور تصاعدی رشد خواهد کرد. یادتان باشد که بازار دائماً در حال تغییر است و فریلنسرهایی پیشرفت می‌کنند که مجموعه مهارت‌هایشان را ارتقا دهند و به‌روز باشند.

 

تهیه شده در آکادمی تکتا توسط: زهرا پرهیزگار

 

منابع:

https://www.flexjobs.com/blog/post/what-is-a-freelancer/

https://ca.indeed.com/career-advice/finding-a-job/what-is-freelancer

https://www.prospects.ac.uk/jobs-and-work-experience/self-employment/freelancing

What Is Freelancing? 5 Steps to Start Your Freelance Journey

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا