آکادمی کارآفرینی

جلسه اول کارگاه از ایده تا کارآفرینی

 

 

در این کارگاه‌ که به مناسبت هفته کارآفرینی برگزار شد، مطالب ارزشمندی با هدف آشنایی با مسیرکارآفرینی، توانمندسازی و پیوند دانشجویان با صنعت بیان شدند.

زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰

 

در این کارگاه‌ که به مناسبت هفته کارآفرینی برگزار شد، مطالب ارزشمندی با هدف آشنایی با مسیرکارآفرینی، توانمندسازی و پیوند دانشجویان با صنعت بیان شدند.

مدرس این کارگاه‌ دکتر نسیم روستا پیشه، دکتری تخصصی کارآفرینی گرایش فناوری، مدرس دوره های MBA، مولف و مترجم کتاب‌هایی در زمینه‌های کارآفرینی و نوآوری بودند.

اولین کارگاه با هدف آشنایی با مسیر کلی کارآفرینی، انواع کارآفرینی، ویژگی‌ها و مهارت‌های کارآفرینان برگزار شد.

امروزه برای پیشرفت در زمینه‌های شغلی متفاوت، لازم است افراد با مباحث کارآفرینی آشنایی داشته باشند تا بتوانند در هر شغلی که هستند، بیشترین بازدهی را داشته باشند؛ البته نیاز نیست که تمام افراد، کارآفرین فردی باشند بلکه با به کارگیری نوآوری و توجه به محیط می‌توانند کارآفرینی در زمینه‌های دیگر را در پیش بگیرند.

 

همه‌ی افراد می‌توانند یک کارآفرین باشند:

 

دکتر روستاپیشه در ابتدا، سیر تکمیلی تعاریف کارآفرینی را بررسی کردند و بیان کردند که واژه Entrepreneur در گذر زمان معانی متفاوتی داشته‌است. ترجمه تحت اللفظی این واژه فرانسوی در ابتدا «تعهدکردن» و به معنی دلال یا واسطه بوده‌است. در قرن ۱۷، افرادی که متعهد به انجام پروژه های بزرگ می‌شدند و در قرن ۱۸، افرادی که به دنبال انجام کارهایی با ریسک بالا بودند، به عنوان کارآفرین شناخته می‌شدند؛ در قرن ۲۰ بحث نوآوری مطرح شد و کارآفرینان می‌بایست علاوه‌بر ریسک پذیری و تعهد، نوآوری نیز داشته باشد و همچنان این موضوع شاخصه و نکته بارزی است که کارآفرینی را از کسب‌وکار و اشتغال‌زایی جدا می‌کند.

از دیگر نکات جالبی که در ادامه دکتر روستا پیشه بیان کردند این بود که افراد صاحب سبک و نظریه، مدل‌های مختلفی را در تعریف کارآفرینی ارائه کرده‌اند؛ جین باپتیست خلق ارزش، جوزف شومپیتر تخریب خلاق، پیتر دراکر فرصت و هاوارد استیونسون تدبیر و کیاست را به‌عنوان کلمات کلیدی در تعریف کارآفرینی مطرح کردند.

تخریب خلاق شومپیتر، در برابر بهبود تدریجی مکتب کرزنر قرار می‌گیرد. تخریب خلاق، ساز‌ و‌ کار فعلی را تغییر می‌دهد و به معنای نوآوری اساسی است، مانند؛ استفاده از تخته وایت‌برد به جای تخته سیاه که بیشتر در کشورهای توسعه یافته رواج دارد؛ بهبود تدریجی، که بیشتر در کشورهای در حال توسعه است، ساز و کار را ارتقا می‌دهد.

امروزه مفهوم کارآفرینی، اجتماع کلمات کلیدی خلق ارزش، نوآوری، جست‌وجو برای کشف فرصت، تدبیر و کیاست است.

 

فرصت، وقت‌شناسی و شانس در مسیر کارآفرینی:

 

در ادامه کارگاه، دکتر روستاپیشه، به پاسخ به سوالی در مورد تفاوت فرصت، شانس و وقت شناسی پرداختند؛ ایشان بیان کردند که فرصت، از وجود خلاها و نیازها شکل می‌گیرد و مشکلی است که هنوز راه حلی ندارد، در واقع فرد کارآفرین با فرصت‌شناسی که دارد، فرصت را یافته و با پشتکار آن مسیر را ادامه می‌دهد تا به خلق ارزش برسد.

وقت‌شناسی، به زمان بهره‌برداری فرصت برمی‌گردد و به این نکته می‌پردازد که در زمان طلایی و مناسب، به نیاز پاسخ داده شود.

 

شانس، از نظر خانم دکتر، بیشتر به عملکرد ما برمی‌گردد و معطوف کردن ذهن به یک چیز و تلاش هدفمند، شانس را افزایش می‌دهد، اما بعضی شرایط استثنایی که افراد در آن خیلی نقش نداشتند هم قابل چشم‌پوشی نیست.

در ادامه یکی از بخش های بسیار مهم و جالب این کارگاه، بیان انواع کارآفرینی بود:

کارآفرینی می‌تواند روستایی، خانگی، اجتماعی، سازمانی و فردی باشد که هرکدام قوانین و شرایط مخصوص خود را دارند برای مثال؛ در کارآفرینی اجتماعی توجه اصلی بر کمک و ارزش‌آفرینی برای اجتماع و تحقق اهداف اجتماعی یا محیط زیستی است و انگیزه مالی نقش کمرنگ‌تری دارد مانند خیریه‌ها.

در کارآفرینی فردی، فرد استقلال طلب است و انگیزه مالی بالا دارد و بعد از خلق ایده در جهت اجرایی کردن آن پیش می‌رود.

تفاوت کارآفرین درون سازمانی و سازمان کارآفرین:

کارآفرین درون سازمانی فردی است که با تلاش در یک سازمان و با بررسی محیط پیرامون، تلاشی برای بهتر شدن خود، دیگران و تغییر و بهبود اوضاع دارد و با  استفاده از امکانات سازمان یک نوآوری و ایده کارآفرانه را بیان می‌کند.

نویسنده: تیم رویداد آکادمی کارآفرینی تکتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا