فهرست مطالب
یکی از ارکان اصلی مسیر کارآفرینی، جذب سرمایهگذار است. به مناسبت ۶ مرداد که روز کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای نامگذاری شده است، قرار است در مورد رکن اساسی و مهم مسیر کارآفرینی یعنی جذب سرمایهگذار، صحبت کنیم. امروزه هر کسبوکاری برای شروع و ادامه فعالیتش به جذب سرمایه نیاز دارد. اگر این مهم به خوبی اجرا شود، میتواند تا حد زیادی پیشرفت کسبوکار را تضمین کند.
تاریخچه جذب سرمایه
اولین بار در اوایل دهه ۱۹۰۰، جذب سرمایه به صورت مدرن انجام شد و روشهایی که برای جذب سرمایه استفاده شد؛ شامل جمعآوری کمکهای حضوری، کمپینهای روابط عمومی و …. بودند.
معمولاً فردی که صاحب ایدههای خلاقانه است، سرمایهی اولیه برای آغاز کسبوکار را ندارد؛ پس نیاز به سرمایهگذار جهت تأمین سرمایه است اما هر سرمایهگذاری برای جذب سرمایه مناسب نیست. در قدم اول باید سرمایهگذاری متناسب با ایده پیدا شود که با مفهوم صنایع خلاق آشنا باشد و با این دسته از کسبوکارها همانند حوزههای دیگر برخورد نکند؛ پس برای پیدا کردن یک سرمایهگذار خوب، باید منطقی عمل کرد و این کار به زمان بیشتری نیاز دارد.
برای جذب سرمایهگذار گامهای طلایی وجود دارد که باید برای موفقیت در کسبوکار، در نظر گرفته شوند. با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید.
گامهای طلایی جذب سرمایهگذار
۱. در گام اول، کسبوکار خود را اصلاح کنید
باید ایدهی خود را چکش کاری کنید تا به یک ایدهی پختهتر برسید. سپس با افراد متخصص در حوزهی مدنظرتان مشورت کرده و همهی جوانب و مشکلات را بسنجید. پس یکی از اصول سادهی جذب سرمایهگذار، این است که اقدامات اجرایی بر روی ایدهتان را برای او توضیح دهید.
۲. یک طرح کسبوکار قوی آماده کنید
طرح کسبوکارِ شما یک سند بسیار مهم است که یک مورد مهم را به سرمایهگذاران ثابت میکند؛ اینکه کسبوکار شما ارزش ریسک آنها را دارد. برنامه شما باید به وضوح اهداف شما را مشخص کند و تخصص تیمتان را در زمینه کاری شما نشان دهد.
به سرمایهگذار ثابت کنید که درک عمیقی از مشتریان خود (بازار هدف خود) دارید و توضیح کاملی از محصول یا خدمات، ارزش منحصربهفرد آن، تحلیل رقبا و بازار به او ارائه دهید.
یک بخش ضروری از طرح کسبوکار، برنامه بازاریابی شماست. باید به اندازه بازار، استراتژیهای قیمتگذاری، تبلیغات، توزیع و نحوه برنامهریزی برای دور نگهداشتن رقبا بپردازید. چون کسبوکار به درآمد حاصل از ارائه خدمت یا محصول وابسته است، پس درآمد نقش مهمی در جذب سرمایهگذار دارد. تا قبل از برگزاری جلسهی مذاکره باید یک طرح درآمدی به بهترین نحو ممکن طراحی و به فرد سرمایهگذار ارائه شود.
به سرمایهگذاران نشان دهید که نه تنها رشد را پیشبینی کردهاید، بلکه برای آن برنامهریزی هم دارید. مدل شما باید واقعبینانه باشد، اما همچنین درآمد و رشد کافی را نشان دهد تا سرمایهگذاران را علاقهمند نگهدارد.
۳. اطلاعاتی را در مورد مشتری ارائه دهید
سرمایهگذاران به دنبال درک ارزشی هستند که کسبوکار شما برای مشتریان به ارمغان میآورد. به سرمایهگذاران مدرکی مبنی بر علاقهی مصرفکننده به محصولتان را نشان دهید. فرآیندی که مشتریان شما هنگام تصمیمگیری برای خرید طی کردهاند، چگونگی تجربه کاربری مشتریان و اینکه چه چیزی شما را از رقبا متمایز میکند را به سرمایهگذاران ارائه دهید.
۴. اندازه بازار را مشخص کنید
برای فرد سرمایهگذار مهم است که مشتریان (مخاطبهای اصلی کسبوکار) و بازار مدنظر تا چه اندازه گردش مالی دارد؛ پس وضعیت بازار باید بهطور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
۵. تیم قوی و متخصصی داشته باشید
بعد از این که سرمایهگذار تصمیم گرفت بر روی ایده و یا کسبوکار شما سرمایهگذاری کند، باید تیمی حرفهای را تشکیل دهید (اگر قبل از آن تشکیل ندادهاید)؛ چون سرمایهگذار به تواناییهای این تیم تکیه میکند. اما در یک تیم حرفهای باید اصول تیمسازی رعایت شود و اعضای تیم دارای رزومهای عالی باشند. در این مورد باید سعی شود تا دانش و مهارتهای افراد تیم صرفاً در حوزهای خاص نباشد، بلکه افراد دارای تخصصهای مکمل باشند.
۶. دوره بازدهی را مشخص کنید
سرمایهگذار باید از این که سرمایهاش چه زمانی باز میگردد، اطلاع داشته باشد. هرچه اندازه زمان بازگشت سرمایه کوتاهتر باشد، سرمایهگذار برای سرمایهگذاری راغبتر است.
۷. با نکات حقوقی جذب سرمایهگذار آشنا شوید
برای این که در آیندهی مشارکت، دو طرف دچار مشکلات حقوقی نشوند، میتوانید از مشاور حقوقی کمک بگیرید. عدم اطلاع از مسائل حقوقی و عدم مراجعه به مشاور مورد اعتماد، در آینده کسبوکار شما باعث بروز چالشهای بزرگ میشود.
۸. از قبل دربارهی سرمایهگذار تحقیق کنید
اطلاع در مورد پروژههایی که روی آنها سرمایهگذاری کرده است و یافتن موضوعات مشترک، به شما کمک میکند تا اولویتهای سرمایهگذار را درک و زاویهی مناسبی برای نشان دادن پروژه به آنها پیدا کنید و به این امر واقف باشید که آیا پروژه شما با نیازهای سرمایهگذار مطابقت دارد یا خیر. همچنین دربارهی سابقهی سرمایهگذار به اندازهی کافی تحقیق کنید و در صورت شناخت کافی فرد، شراکت را با او آغاز کنید.
بایدها و نبایدهای جذب سرمایه
۱. بیشتر از نیازتان پول و سرمایه جذب نکنید
۲. سرمایهگذارانی که روی شرکتهای رقیب شما هم سرمایهگذاری کردهاند را به هیچوجه انتخاب نکنید
۳. در جلسات سرمایهگذاران فقط شنونده نباشید
۴. خلاصهای دقیق و آگاهانه دربارهی رقیبهایتان ارائه دهید
۵. فهرست تمامی احتمالات (چه بد و چه خوب) را مشخص کنید
۶. در ابتدا برای مشاوره به یک سرمایهگذار مراجعه کنید؛ این کار علاوهبر اینکه سبب رفع ایرادات کسبوکارتان میشود، سبب ایجاد رابطهای صمیمانه و دوستانه با سرمایهگذار و افزایش احتمال سرمایهگذاری او در آینده کسبوکار شما خواهد میشود
۷. چشمانداز و برنامه بلندمدتتان را ارائه دهید
۸. سرمایهگذاران با انتخاب صنعتی که درک میکنند، ریسک هدر دادن سرمایه خود را کاهش میدهند. اگر استارتآپ شما برای سرمایهگذاران ناآشنا است، وظیفه شما این است که صنعت را با شرایطی که سرمایهگذاران شما درک میکنند، توضیح دهید
جملهای از یک کارآفرین اسپانیایی
«از سرمایهگذاران انتظار نداشته باشید که میلیونها دلار پول به شما بدهند تا شما یک خانهی بزرگتر بخرید، ماشین جدیدتری تهیه کنید، نصف هفته را به مهمانی بگذرانید و در یک کلام، سبک زندگی خود را ارتقا دهید.» ((آلخاندرو کرمدس))
پندی که میتوان از این جمله گرفت این است که باید مسولیت سرمایهای را که جذب کردهایم، بپذیریم و از آن جهت رشد و پیشرفت کسبوکارمان استفاده کنیم.
تهیه شده در آکادمی کارآفرینی تکتا توسط: زهرا پرهیزگار و آرزو جعفرینیک