آکادمی کارآفرینی

۲۷خرداد؛ روز جهانی بیابان‌زدایی

بیابان‌زایی مانند ویروسی در حال پخش‌شدن در سراسر زمین است. طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ خشک‌سالی ممکن است بر سه‌ چهارم جمعیت زمین تأثیر بگذارد.


زمین

 

بیابان‌زایی فقط از دست‌دادن زمین نیست!

علاوه‌بر ایجاد خشک‌سالی‌ها باعث از‌دست‌دادن جامعه، امنیت غذایی و درآمد برای افرادی که در آن سرزمین زندگی می‌کنند هم می‌شود.

 

بیابان‌زایی چیست؟

این پدیده در مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک نیمه‌مرطوب باعث تخریب زمین می‌شود. بیابان‌زایی به معنای گسترش بیابان‌ها نیست؛ بلکه به این دلیل رخ می‌دهد که اکوسیستم‌های خشک که بیشتر از یک سوم مساحت زمین را دربر می‌گیرند، در برابر زیاده‌روی در بهره‌برداری و استفاده‌ی نا‌مناسب از زمین‌ها، بیشتر مورد آسیب قرار می‌گیرند.

 

آیا می‌دانستید؟

_ از سال 2000 تا به حال، تعداد و مدت خشک‌سالی‌ها 29 درصد افزایش یافته است.

_ بین سال‌های 1900 تا 2019 خشک‌سالی بر 2/7 میلیارد نفر در جهان تأثیر گذاشته است.

_ حدودا هر سال 55 میلیون نفر در جهان به‌طور مستقیم تحت تأثیر خشک‌سالی قرار می‌گیرند.

 

 برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر روی تغییرات آب‌و‌هوا:

۱_ آزاد‌شدن اکسید نیتروژن ذخیره شده خاک در جو

۲_ انتشار بیشتر گاز کربن

۳_ کمبود بارش

 

باتوجه به مشکلات زیادی که به برخی از آنها اشاره شد، راه‌حل چیست؟

در ادامه به معرفی دو شرکت و راهکارهای آنان که با ایده‌های خلاقانه و کاربردی‌شان، تاثیر بسزایی در کنترل روند بیابان‌زایی داشتند، می‌پردازیم.

 

۱_ شرکت Desert Control:

 این شرکت محصول فوق‌العاده‌ای ارائه کرده‌است که می‌تواند ماسه بیابان را در کمتر از 7 ساعت به خاک حاصلخیز تبدیل کند. فرآیندی که قبلاً بین 7 تا 12 سال طول می‌کشید.  راه‌حل آنها استفاده از خاک رس طبیعی مایع (LNC)  است.

 

خاک رس طبیعی مایع چگونه عمل می‌کند؟

خاک غنی از خاک رس می‌تواند آب را حفظ کند و دارای مقاومت بالایی در برابر خشکی است. با این حال، مخلوط کردن خاک رس با زمین دشوار است. این شرکت توانسته خاک رس را به مایعی تقریباً به ضخامت آب تبدیل کند. این ترکیب فاقد مواد شیمیایی است و به راحتی با آبپاش‌ها روی زمین اسپری می‌شود تا آب را در سراسر زمین آسیب دیده پخش کند. 

نانورس به دلیل بار منفی حمل شده توسط مولکول‌های رس و بار مثبت در مولکول‌های خاک شنی به خاک خشکی که با آن در تماس است، متصل می‌شود. این فرآیند منجر به ایجاد یک لایه خاک رس در اطراف هر ذره می‌شود که با افزایش سطح، آب را در خاک به دام می‌اندازد و به آب و مواد مغذی اجازه می‌دهد تا قبل از خروج از خاک شنی با آن ترکیب شوند. به این ترتیب ساختار خاکی را تشکیل می‌دهند که مانند یک اسفنج آب را در خود نگه می‌دارد. این فرآیند ماسه تخریب شده را به خاک حاصلخیز تبدیل می‌کند و مصرف آب را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

 

مزایای این روش:

_ این روش تا 50 درصد در مصرف آب و کود صرفه‌جویی می‌کند.

_ خاک حاصلخیز غنی‌ شده بازده محصول را تا 62 درصد افزایش می‌دهد و با بیابان‌زایی مبارزه می‌کند.

_ بهبود سلامت خاک را موجب می‌شود و می‌تواند با صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف آب و هزینه، سبب سبز شدن مناطق شهری شود.

 

لازم به ذکر است که افزودن خاک رس به خاک ایده جدیدی نیست. کشاورزان قرن‌هاست که این کار را انجام می‌دهند. چیزی که جدید است، شکستن خاک رس تا سطح نانوذرات و به دست آوردن یک ماده مایع است که می‌تواند به راحتی روی خشکی پاشیده شود؛ درحالی که کشاورزان به طور سنتی از ماشین‌آلات سنگین برای مخلوط کردن خاک رس با خاک استفاده می‌کردند.

آدرس سایت

 

۲_شرکت Edama Organic Solutions:

این شرکت در تلاش برای ایجاد اقتصاد دایره‌ای است تا زباله‌های ارگانیک را به محصولاتی با ارزش بالا برای کشاورزی بیابانی بازیافت ‌کند.

از محصولات این شرکت می‌توان به کمپوست بیابانی (Desert Compost) اشاره کرد که به حاصلخیزی خاک‌های شنی کمک می‌کند. این کود حاوی میکروارگانیسم‌های مفید خاک است که به مهار آفات و بیماری‌ها کمک می‌کند و نیاز به آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش می‌دهد. همچنین با افزایش نفوذ و حفظ آب، خاک را در برابر خشک‌سالی و سیل مقاوم‌تر می‌کند.

آدرس سایت

 

در آخر بیایید همگی سعی کنیم دست به دست هم دهیم و با حفاظت از خاک، احیای جنگل‌ها و تقویت آگاهی درباره‌ی بیابان‌زدایی، به حفظ کشورمان از خشک‌سالی کمک کنیم. 

 

گردآورندگان: زهرا پرهیزگار، آرزو جعفری‌نیک

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا