آکادمیآکادمی کارآفرینیمقالات

استارت‌آپ‌ها در حوزه‌ی سلامت و واکسن از چه زمانی شروع به فعالیت کردند؟

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها در حوزه‌ی سلامت و واکسن

 استارتاپ یا استارت‌آپ یا شرکت‌های نوپا واژه‌ی جدیدی که کمتر از دو دهه ظهور پیدا کرده‌است و منجر به پیشرفت اقتصادی کشور‌ها می‌شود. شرکت‌های استارتاپی، پروژه‌هایی را از صفر تا صد به همت یک گروه به انجام می‌رسانند و در نهایت محصولی تولید می‌کنند که می‌توانند آن را به فروش برسانند. به نظر شما شرکت‌های استارت‌آپ در حوزه‌ی سلامت وجود دارند؟ شرکت‌های استارتاپ حوزه‌ی سلامت و واکسن از چه زمانی شروع به فعالیت کردند؟

 

تفاوت بین استارت‌آپ و کسب و کارهای معمول

برای اولین بار در سال 1911 میلادی از کلمه‌ی استارتاپ استفاده شد که شرکت‌های  “Silicon Valley” شروع‌کننده‌ی این امر بودند. فرق بین استارت‌آپ و کسب و کارهای معمول در این است که استارتاپ به صورت پله‌پله پیشرفت می‌کند و به سرانجام می‌رسد؛ اما در کسب و کارهای معمول، سرمایه‌ی کار به صورت یک‌جا تامین می‌شود و سریع به مرحله‌ی بهره‌برداری می‌رسد. استارتاپ‌ها در حوزه‌ها‌ی سلامت و واکسن وجود دارند که در ادامه می‌خواهیم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

ایده‌پردازی و رسیدن به موفقیت
ایده‌پردازی و رسیدن به موفقیت

 

استارت‌آپ‌های ایران

استارتاپ‌هایی که در حوزه‌ی پیوند استخوان فعالیت می‌کنند

گروهی از استارتاپ‌ها در زمینه‌ی پیوند استخوان فعالیت می‌کنند و مواد سنتزی پیوندی استخوانی را به فروش می‌رسانند. بیماری‌های مفصلی و استخوانی که به علت کهولت سن، تروما و مشکلات ژنتیکی ایجاد می‌شوند، جزو بیماری‌های شایع هستند و در بعضی موارد نیاز به پیوند استخوان داریم. این گروه محصولات خود را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی می‌فروشند و از این طریق درآمدزایی می‌کنند. یکی از معروف‌ترین این  استارتاپ‌ها در سال 1399 تاسیس شد و در کار خود بسیار موفق بود.

 

استارتاپ‌های تولیدکننده‌ی محصولات ترمیمی زخم

گروهی از استارتاپ‌ها در زمینه‌ی تولید محصولات ترمیم زخم فعالیت می‌کنند. برای زخم‌های ناشی از دیابت، زخم‌های ناشی از نارسایی عروق، زخم‌های با دسترسی دشوار، زخم‌های درجه‌ی 1، 2 و 3، زخم‌های عفونی و… استفاده می‌شود. این استارت‌آپ در آبان ماه سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد و به‌سرعت توسعه پیدا کرد.

 

استارت‌آپ‌های تخصصی مشاور آنلاین پزشکی

کسب و کارهای جدیدی که در حوزه‌ی سلامت به وجود آمده‌است بیشتر به سمت الکترونیکی‌شدن، پیش رفته ‌است. به همین دلیل، اپلیکیشنها و سایتهایی به‌وجود آمده است که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید به طیف وسیعی از اطلاعات مانند آدرس مراکز درمانی، بیمارستانی، کلینیک‌ها و اطلاعات جامعی در رابطه با داروها کسب کنید. علاوه بر این‌، با کمک این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌توانید از خدمات دیگری مانند مشاوره‌ی آنلاین و سیستم نوبت‌دهی آنلاین بهره ببرید. یکی از معروف‌ترین این شرکت‌ها در سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد؛ همچنین این شرکت اطلاعات جامعی را در رابطه با واکسن‌های کرونا در اختیار مردم قرار داد.

 

استارتاپهای تولیدکننده‌ی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و واکسن‌ها

این گروه از شرکت‌های استارت‌آپی، ‌در جهت پیشرفت حوزه‌ی بیوتکنولوژی پزشکی، اهتمام می‌ورزند و علاوه بر این، تولیده‌کننده‌ی آنزیم‌ها، کیت‌های تشخیص “PCR”، معرف‌های زیست مولکولی و کیت‌های تشخیص گروه خونی با استفاده از آنتی‌بادی‌های منوکلونال هستند. یکی از معروف‌ترین این استارت‌آپ‌ها در ایران در سال 1373 مشغول به کار شد.

استارت‌اپ‌های حوزه واکسن این روزها رو به رشد هستند
استارتاپ‌های حوزه‌ی واکسن‌سازی

 

مقایسه‌ی استارتاپ‌های ایرانی

از بین استارت‌آپ‌هایی که ذکر کردیم، همه‌ی آن‌ها عملکرد قابل قبولی داشتند و به سرعت رشد کردند. اما از بین همه‌ی این‌ها، استارت‌آپ تخصصی مشاور آنلاین بهترین عملکرد را داشت و به سرعت به سوددهی رسید.

 

برترین استارتاپ‌های خارج از کشور

الایوکور (Alivecor)

الایوکور یک نرم‌افزاری است که بر روی گوشی نصب می‌شود و در حوزه‌ی مراقبت قلب فعالیت می‌کند. ضربان قلب را اندازه می‌گیرد و سبب پیشرفتِ تشخیص و درمان بیماری می‌شود. بیماران می‌توانند اطلاعات دقیقی از وضعیت قلب خود را به کاردیولوژیست ارائه دهند.  ‌این استارت‌آپ در سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت الایوکور در کشور آمریکا واقع شده‌است.

 

کلینیک میون (Maven)

کلینیک میون یک کلینیک مجازی است و در حوزه‌ی مراقبت سلامت زنان و خانواده فعالیت می‌کند و در دوران بارداری و مراقبت‌های بعد از زایمان به زنان کمک می‌رساند. این استارتاپ در سال 2014 شروع به فعالیت کرد. کلینیک میون در کشور آمریکا واقع شده‌است.

 

ابریج (Abridge)

ابریج نرم‌افزاری است که صدا را ضبط می‌کند و خلاصه‌ای از مکالمات پزشکی را تهیه می‌کند. این استارتاپ در سال 2018 تاسیس شد. ابریج در کشور آمریکا واقع شده‌است.

 

کرای (Kry)

کرای یک نرم‌افزار سوئدی است که در زمینه‌ی سیستم نوبت‌دهی آنلاین فعالیت می‌کند و بیماران می‌توانند چه آنلاین و چه حضوری ویزیت شوند. این شرکت در سال 2015 تاسیس شد. کرای در کشور سوئد واقع شده‌است.

 

آوا (Ava)

آوا در حوزه‌ی بارداری فعالیت می‌کند. آوا، دسته‌بندی مشابه ساعت‌ مچی است که اطلاعات مربوط به دمای پوست، ضربان قلب و… را اندازه‌گیری می‌کند. این استارت‌آپ در سال 2014 تاسیس شد. آوا در کشور سوئیس واقع شده‌است.

 

آگندی (Agendia)

آگندی، از افراد یک آزمایش ژنومی تهیه می‌کند و می‌تواند تعیین کند که آیا فرد، دارای ژن‌های مسئول سرطان هست یا نه. از این طریق می‌تواند بهترین رویکرد درمانی را پیشنهاد دهد. این آزمایش تعیین می‌کند که فرد از لحاظ مولکولی مستعد ابتلا به سرطان پستان است و از این طریق احتمال درمان موفق‌آمیز افزایش می‌یابد. این استارتاپ در سال 2003 تاسیس شد. آگندی در کشور سوئیس واقع شده‌است.

 

ایکوزاواکس (Icosawax)

ایکوزاواکس یک شرکت استارتاپی است که در حوزه‌ی واکسن فعالیت می‌کند و واکسن‌های جدیدی را جهت ایجاد ایمنی در بزرگسالان مستعد به چندین ویروس تنفسی می‌سازد. این شرکت در سال 2017 شروع به فعالیت کرد. ایکوزاواکس در کشور آمریکا واقع شده‌است.

 

الیسیو درمانی (Elicio therapeutic)

الیسیو، به گونه‌ای پاسخ‌های ایمنیِ سیستم ایمنی را مهندسی می‌کند که بتواند با سرطان و بیماری‌های عفونی مقابله کند. در این روش ایمونوتراپی و واکسن، غده‌ی لنفاوی مورد هدف قرار می‌گیرد. پلتفرم‌های آمفیفیلِ الیسیو، ترکیبی از چندین تخصص در علمِ مواد و ایمونولوژی جهت پیشرفتِ ایمونوتراپیِ جدید و واکسن‌هاست، مانند فعال‌کننده‌های سلول‌درمانی، تنظیم‌کننده‌های درمانی، ادجوانت‌ها و واکسن‌ها جهت مقابله با سرطان‌های مهاجم و بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود. الیسیو در سال 2011 شروع به فعالیت کرد و در کمبریج ماساچوست واقع شده‌است.

 

بیونتک (BioNTech)

بیونتک در حوزه‌ی ایمونوتراپی سرطان و بیماری‌های عفونی مانند کووید 19 فعالیت می‌کند. این استارت‌آپ پیرو موفقیت‌های به‌دست آمده در زمینه‌ی ساخت واکسن کووید 19، در تلاش است تا واکسن‌های “mRNA” جدیدی را در برابر بیماری‌های تهدید‌کننده‌ی زندگی مانند مالاریا، توبرکلوزیس و “HIV” بسازد. این استارت‌آپ در سال 2008 شروع به فعالیت کرد. بیونتک در کشور آلمان معرفی شده‌است.

 

مقایسه‌ی استارت‌آ‌پ‌های کشورهای خارجی

در این بین نیز همه‌ی استارتاپ‌های معرفی شده به سرعت رشد کردند و بهترین عملکرد را داشتند، اما استارتاپ‌های الایوکور، کلینیک میون، ابریج و کرای به عنوان برترین شرکت‌های استارتاپی در سال 2022 معرفی شدند.

 

 

منابع:

https://topstartups.io/?industries=Healthcare

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0008125618811931

https://www.alivecor.com/

https://elicio.com/

نویسنده: ریحانه ارفعی
ویراستار: سارا تاجداری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا