آکادمی کارآفرینی

هر آنچه درباره سفته باید بدانید!

آشنایی با نکات سفته در هنگام استخدام

از نکات مهمی که برای استخدام باید از آن اطلاع داشته باشید، نکات حقوقی هستند که اطلاع نداشتن از آن‌ها ممکن است نتایج جبران‌ناپذیری برایتان داشته باشد؛ یکی از این مسائل، مربوط به سفته است.

در ادامه به نکاتی طلایی درمورد سفته، چگونگی تکمیل آن و قانونی بودن یا نبودن اخذ سفته پرداخته شده است. با دانستن این نکات از کلاهبرداری جلوگیری کنید.

سفته، یک سند تجاری است که در معاملات بازرگانی، بسیار پر کاربرد است.

سفته چیست؟

سفته، نوعی سند تجاری است که فرد صادرکننده به واسطه‌ی آن متعهد می‌شود که در زمان مشخص‌شده، مبلغ ذکر شده را به فرد گیرنده‌ی سفته پرداخت کند. در ابتدا بیشتر کارفرمایان دسته چک را ملاک تعهدنامه‌ی خود قرار می‌دادند؛ اما ازآنجایی‌که همه‌ی کارمندان یا کارگران دسته چک ندارند و پیداکردن ضامن هم سخت است، با گذشت زمان سفته جای دسته چک را اشغال کرد. البته لازم به ذکر است که امروزه به‌طور کلی درجه‌ی اعتبار سفته از دسته چک بالاتر است.

قانونی بودن یا نبودن اخذ سفته!

در قوانین کار، تبصره‌ی خاصی در رابطه با اخذ سفته وجود ندارد. در صورتی‌که در هنگام استخدام، هم فرد صادرکننده و هم فرد گیرنده، در رابطه با سفته هم‌نظر باشند، از نظر قانون هم منعی وجود ندارد. سفته مانند تعهدنامه‌ای است که فرد صادرکننده بدین وسیله به فرد گیرنده ضمانت می‌دهد که کار خود را در مدت زمان مشخص‌شده توسط فرد گیرنده، به‌درستی انجام می‌دهد.

نکات طلایی سفته

اگر شغل فراخور شخصیتتان را پیدا کردید، باید چند نکته‌ی مهم را برای صدور سفته رعایت کنید:

۱- تاریخ سر رسید: در این بخش دقت کنید تاریخ مشخصی ننوشته و همچنین آن را خالی نگذارید بلکه در آن نوشته شود که بابت حسن یا ضمانت انجام کار است.

۲- امضا کردن سفته سفید  ممنوع! یادتان باشد که حتما جای وجه و نام گیرنده خالی نماند چون در این صورت کارفرما می‌تواند سفته را به وصل برساند.

۳- رسید سفته را نزد خود نگه دارید: در صورتی‌که شرایط سفته در قرارداد ذکر شده باشد، رسید را لازم ندارید اما اگر غیر از این بود، از کارفرما بخواهید که در ازای تحویل سفته به شما رسید بدهد.

۴- اطمینان حاصل کنید: برای اطمینان از عدم تغییر سفته در آینده، از آن کپی گرفته و از گیرنده بخواهید آن را امضا یا از مهر شرکت استفاده کند؛ این کار از تغییر سفته توسط گیرنده جلوگیری می‌کند.

۵- راه دوم: دقت کنید که اگر کارفرما به شما اجازه نوشتن نکات قبل را در سفته نداد و آن را پذیرفته نشده دانست، قراردادی مبنی‌ بر اینکه سفته به اشتراک گذاشته شده برای ضمانت انجام کار است با ذکر شماره‌ی آن نوشته شود.

۶- از اعتبار سازمان یا شرکت اطمینان حاصل شود.

۷- هیچ وقت ننویسید در وجه حامل، حتما اسم شرکت یا گیرنده سفته نوشته شود.

۸- هنگام بستن قرارداد کاری، حتما شماره‌ی سفته‌ی صادر شده را در آن ذکر کنید.

۹- برگه‌ی سفته حتما پشت‌نویسی شود.

آشنایی با نکات سفته در هنگام استخدام

چه مشاغلی نیاز بیشتری به سفته دارند؟

از‌آنجایی‌که هدف کار‌فرما داشتن تعهد کاری از کارمند یا کارگر است، همه‌ی مشاغل نیازی به دادن سفته ندارند. از جمله مشاغلی که می‌توان در آن‌ها سفته داده شود، مشاغلی هستند که بیش‌تر با اطلاعات مالی و خصوصی در ارتباط‌اند مانند حسابداری یا کارمندان بخش مالی شرکت‌های مختلف. علاوه بر این مشاغل، شغل‌های دیگری هم که به اطلاعات محرمانه‌ی یک شرکت دسترسی دارند نیاز به دادن سفته دارند مثل مدیر فروش، برنامه‌نویس و غیره.

در چه زمانی کار‌فرما سفته را به اجرا می‌گذارد؟

در صورتی‌که کارفرما بتواند اثبات کند که کارگر یا کارمند ضرر یا آسیبی به کسب‌و‌کارش رسانده یا کارش را به‌درستی انجام نداده باشد، می‌تواند سفته را به اجرا بگذارد.

دادن سفته درست یا غلط؟

این مورد بستگی به شرایط شغل بستگی دارد. اگر فردی که استخدام شده است به موارد یا اطلاعات ارزشمندی از سازمان دستیابی داشته باشد، گرفتن سفته عقلانی است.

و اما کلام آخر …

اگر در مورد امضای تردید دارید، حتما تحقیق کامل را درباره‌ی جزئیات کاری که می‌خواهد مشغول آن شوید انجام دهید و سوالاتتان را به‌طور کامل از کارفرما بپرسید و زمانی سفته را امضا کنید که کاملا از درستی این کار اطمینان دارید. اگر در نهایت جواب مناسب سؤال‌هایتان را نیافتید یا به اطمینان کافی برای امضا نرسیدید پس از امضای سفته پرهیز کنید. یادتان باشد درصورتی که کارفرما با پر کردن سفته به شیوه صحیح یا بستن قرارداد مبنی بر اینکه سفته برای ضمانت انجام کار است مخالف بود، بهتر است از بستن قرارداد با آن خودداری کنید.

تهیه شده در آکادمی کارآفرینی تکتا توسط: آرزو جعفری‌نیک و زهرا پرهیزگار

‫3 نظرها

  1. بسیار مطلب جالبی بود. لطفا در زمینه استخدامو قوانین کار باز هم مطلب بگذارید. ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا