اتحاد زیست شناسان ایرانمسابقههمایش و کارگاه ها

بایوتلنت: رویداد علم، فناوری و خلاقیت

شناسایی و حمایت از استعدادها و نخبگان علمی کشور

بایوتلنت

بایوتلنت، رویدادی برای شناسایی و حمایت از استعدادها و نخبگان علمی کشور در حوزه بیوتکنولوژی، انتقال مفاهیم واقعی تجاری سازی به نسل جوان، هدایت و انگیزه‌بخشی جامعه علمی کشور به سوی  موضوعات روز دنیا در حوزه بیوتکنولوژی می‌باشد. در تمام نقاط دنیا سالانه رویدادهای زیادی با هدف کشف استعدادهای جوان برگزار می‌شوند اما جای خالی چنین رویدادهایی در فضای علمی کشور و خصوصاً در حوزه زیست‌فناوری با توجه به پیشرفت‌های روزافزون آن،‌ حس می‌شد. بایوتلنت با سبکی جدید،‌ همزمان با سیزدهمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی بیوتکنولوژی و با همکاری مجموعه‌های اتحاد زیست‌شناسان ایران، شرکت‌های لیوژن‌فارمد، سیناکلون و شتاب‌دهنده زیست‌فناوری بومیکس برگزار می‌شود.

 

 

از ساخت اسطرلاب در سده سوم قبل از میلاد تا اختراع اولین کامپیوتر در سال ۱۹۴۷، همه‌ی این اختراعات خروجی یک ایده‌ برای رفع یک نیاز اساسی بوده‌اند. برای مثال اسطرلاب توانست یکی از مشکلات  ستاره شناسان که تعیین محل اجرام آسمانی و موقعیت خورشید به سایر سیارات بود را حل کند. همچنین بعدها در جهت‌یابی هنگام سفر و تعیین قبله به کمک مردم عادی آمد.

پشت همه‌ی اختراعات و فناوری‌ها، از گذشته تا امروز ایده‌هایی درخشان وجود داشتند. ایده‌هایی که مانند ستاره قطبی در تلاطم چالش‌های مختلف، راهگشای نیازهای انسان بودند. به محیط اطراف‌تان توجه کنید؛ به مانیتور لپتاپ، جامدادی، چراغ مطالعه و… آیا می‌توانید تصور کنید این اجسام به شکل متفاوتی باشند؟ آیا می‌توانید ایده‌ای ارائه دهید که بتواند کارایی‌ و عملکرد هرکدام را ارتقاء دهد؟

گذشته‌ی فناوری‌های امروزی ثابت می‌کند که این اتفاق خیلی دور از ذهن نیست. برای مثال تنها شباهت اولین خودروی فورد در سال ۱۹۰۳ با آخرین مدل ماشین این برند در داشتن چهار چرخ است! اولین خودرو حتی فرمان هم نداشت.

همینطور اولین میکروسکوپ در جهان حدود 400 سال پیش و با کنارهم قرار گرفتن چند ذره بین ساده ساخته شد. اما میکروسکوپ‌های الکترونی امروزی قادرند تصویر اجسامی که در ابعاد نانو هستند را به ما ارائه دهند. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم ایده‌پردازی یکی از بنیان‌های اصلی ارتقای فناوری و رفاه انسان‌هاست.

 

یک ایده‌ی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایده‌ها برای پرورش یافتن باید بتوانند مشکلی را حل کنند، متفاوت باشند، قابل انجام و آزمایش باشند، مزیت نسبی داشته باشند و برای عموم افراد قابل درک و قابل استفاده باشند. یکی از نکات مهم در طراحی یک ایده و گسترش آن، داشتن چشم‌انداز و شناسایی موانع است. هرچقدر که بتوانید خطرات و موانع بیشتری را شناسایی کنید گزینه‌های استراتژیک بیشتری برای رویارویی با آن‌ها در اختیار خواهید داشت. گرفتن مشاوره از افراد با تجربه و مسابقات استعدادیابی می‌توانند فرصت خوبی برای آزمایش ایده‌هایتان باشند.

 

معرفی رویداد بایوتلنت

 

بایوتلنت رویدادی برای شناسایی و حمایت از استعدادها و نخبگان علمی کشور در حوزه بیوتکنولوژی، انتقال دانش به نسل جوان و هدایت و جهت‌دهی جامعه علمی به سوی  موضوعات روز جهانی در این زمینه است. در تمام نقاط دنیا سالانه رویدادهای استودیومی زیادی با سبک‌های متفاوت برگزار می‌شوند اما جای خالی چنین رویدادهایی در فضای علمی کشور و خصوصا بیوتکنولوژی،‌ حس می‌شد. چراکه نه‌تنها در کشورما، بلکه در کل جهان، بیوتکنولوژی خصوصا در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیر زیادی داشته که روی کیفیت زندگی و سلامت انسان اثرگذار بوده‌اند.

این رویداد با سبکی جدید،‌ به موازات سیزدهمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی بیوتکنولوژی و با همکاری مجموعه‌های اتحاد زیست‌شناسان ایران و شرکت لیوژن‌فارمد برگزار می‌شود.

بایوتلنت طی سه روز برگزار خواهد شد که در روز اول، با حضور برجسته‌ترین اساتید و صنعتگران، سخنرانی‌هایی در مورد جدیدترین موضوعات روز بیوتکنولوژی ایران و جهان ارائه خواهد شد.

شنبه ۱۶ام مهرماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰ میزبان شما خواهیم بود. در روز اول با استفاده از سخرانی‌های ارزشمند دکتر مهبودی، دکتر مهرمحمدی (کاربرد های ژنومیکس)، دکتر کارآگاه (بیوتک دارویی)، دکتر مجرد (ژن تراپی)، دکتر چوبین (کیت‌های تشخیصی)، دکتر متلایی (زیست شناسی مصنوعی) و دکتر کاووسی (هوش مصنوعی) و آگاهی از موضوعات روز بیوتکنولوژی؛ آماده دریافت ایده‌های شما هستیم. کافی‌ست برای ثبت ایده فرم مربوط به بایوتلنت را در انتهای مطلب پر کنید!

در روز دوم رویداد، از بین کسانی که ایده‌های خود را ثبت کرده‌اند، ۱۰ نفر انتخاب شده و به همراه سایر علاقمندان، می‌توانند در کارگاهی تحت عنوان «آموزش ارائه آسانسوری» که توسط خانم دکتر فاطمی برگزار می‌شود شرکت نمایند تا برای روز سوم آماده‌ شوند.

روز سوم رویداد، سه شنبه ۱۸ام مهرماه از ساعت۱۲ تا ۱۴:۳۰افراد برگزیده، ایده‌های خود را در زمانی کوتاه ارائه می‌نمایند. بخش بسیار مهم در روز سوم، داوری و انتقال تجربه توسط داوران است که از باتجربه‌ترین و برجسته‌ترین اساتید و فناوران حوزه زیست‌شناسی و بیوتکنولوژی ایران، دکتر حامدی فر، دکتر فاضل، دکتر حسینی نسب و دکتر حیدری نسب برای داوری این رویداد دعوت کردیم.

برای سه ایده برتر نیز علاوه بر انتقال تجربه توسط داوران، جوایز نفیس در نظر گرفته شده‌ است. همچنین می‌توانید با ارائه ایده‌ی خود شانس جذب سرمایه گذار و دریافت فرصت‌ شغلی را داشته باشید.

تاریخ شرکت و ثبت ایده در رویداد بایوتلنت به پایان رسیده است.

 

ایده‌‌ی امروز من و تو می‌تواند در ذهن صدها نفر از افراد جهان شکل گرفته باشد، اما آن چیزی که ایده‌‌ی ما را تبدیل به یک اتفاق می‌کند تنها بستگی به تلاش و ماجراجویی خودمان برای تحقق رویای‌مان دارد. یادمان باشد رویاها به جایی می‌روند که به حقیقت برسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا