آکادمی میکروب شناسی

مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

شمشیر دولبه؛ از جدال با بیماری‌ها تا میکروارگانیسم‌های مقاوم

 

پس از کشف اولین آنتی­‌بیوتیک به نام پنی­سیلین توسط الکساندر فلمینگ، انقلابی در درمان عفونت‌­های باکتریایی رخ داد. امروزه اما به مراتب از مقاومت آنتی­‌بیوتیکی باکتری­ها می­‌شنویم، به طوری که به گفته سازمان بهداشت جهانی اگر روند مقاومت باکتری­‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌­ها ادامه پیدا کند به دوران پسا آنتی‌­بیوتیک می‌­رویم. دورانی که به مانند گذشته باز هم انسان‌­ها با کوچک­ترین عفونتی جان می‌­دهند. حال سوال این است: مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیست؟ چگونه به وجود می‌­آید؟ و چه کارهایی برای جلوگیری از آن می­‌توانیم انجام دهیم؟ در ادامه با خواندن این متن، پاسخ تمامی این سوالات را خواهید یافت.­

 

آنتی­‌بیوتیک چیست؟

یکی از واژه‌های آشنا که در دهه‌های اخیر مرتباً به گوش می‌رسد آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. در واقع آنتی‌بیوتیک‌ها گلوله‌های جادویی هستند که از میکروارگانیسم‌ها تولید یا گرفته شده و بدون آسیب رساندن به بدن میزبان باعث سرکوب و از بین بردن سایر میکروارگانیسم‌ها الخصوص باکتری‌ها و انگل‌های خاص می‌شود.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی

انواع آنتی­‌بیوتیک‌­ها کدام‌اند؟

آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس تاثیری که روی گونه‌های مختلف باکتری‌ها می‌گذارند به ۱۰ نوع طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. پنی‌سیلین (Penicillins):این آنتی‌بیوتیک از قارچ پنی‌سیلیوم تهیه شده و می‌تواند رشد باکتری‌ها را مهار کرده و از بین ببرد. این آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌هایی اعم از عفونت لوله‌های تنفسی، تب روماتوئید، تب اسکارلت، عفونت پوستی و عفونت مجاری ادراری، پنومونی کاربرد دارد. از معروف‌ترین آن می‌توان به آموکسی سیلین، فلوکلوکساسیلین، فنوکسی­متیل­پنی­سیلین اشاره کرد.

 

  1. تتراسایکلین (Tetracyclines): این نوع آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم‌های حساس مانند کلامیدیا، مایکوپلاسما و… به کار می‌رود. عفونت‌های چشمی، عفونت‌های لوله‌ی گوارشی و مالاریا را می‌توان با تتراسایکلین درمان کرد. داکسی‌سایکلین و لیمسایکلین از انواع مختلف تتراسایکلین موجود در بازار است.

 

  1. سفالوسپورین (Cephalosporins): سفالوسپورین‌ها جزء بزرگترین آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که از کپک آکرمونیوم به دست آمده و در از بین بردن باکتری‌ها عملکردی شبیه به پنی‌سیلین دارند. این گروه هم در درمان عفونت‌هایاستخوانی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت‌های پوستی موثر هستند. سفالکسین، سفیکیسم، سفاکلر، سفادروکسیل نمونه‌های دیگه‌ای از سفالوسپورین‌ها هستند.

 

  1. کینولون (Quinolones): این خانواده بر عملکرد دو آنزیم مهم باکتری‌ها اثر می‌گذارند که شامل توپوایزومراز و DNA گیراز هستند، بنابراین ترمیم و سنتز DNA مختل می‌شود و باکتری از بین می‌رود. کینولون‌ها با این روش در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها موثر واقع شدند.

 

  1. لینکومایسین(Lincomycins): گروه کوچکی از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که از سنتز پروتئین‌های باکتریایی که فاکتوری مهم برای زنده ماندن است جلوگیری می‌کند. درمان عفونت‌های ناشی از پنوموکوکوس، استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس توسط همین گروه انجام می‌شود.

 

  1. ماکرولید(Macrolides): از گروه‌های مهم آنتی‌بیوتیک‌ها ماکرولید‌ها هستند که از مخمر استرپتومایسس تهیه می‌شود. اریتروماسین، آزیتروماسینو کلیندامایسین از متداول‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های این گروه‌اند.

 

  1. سولفونامید(Sulfonamides) : این گروه از آنتی‌بیوتیک‌ها در ساختار خود دارای گروه‌های سولفونامید هستند به همین دلیل به آنها «داروهای سولفا» هم گفته می‌شود. مکانیسم اثر آنتی بیوتیک‌های سولفانامیدی مهار و جلوگیری از سنتز DNA است و به صورت باکتریواستاتیک عمل می‌کنند.

 

  1. گلیکوپپتید (Glycopeptides): گلیکوپپتیدها با مهارکردن سنتز پپتیدوگلیکان از ساخت دیواره سلولی باکتری‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین از این آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌هایی مانند مشکلات گوارشیناشی از کلستریدیوم دیفیسیل، اندوکاردیت، عفونت ریوی پنومونیا و عفونت‌های پوستی شدید استفاده می‌شود.
  2. آمینوگلیکوزید(Aminoglycosides): این گروه برای مبارزه با عفونت‌های ناشی از استافیلوکوک‌ها و مایکوباکتریوم‌ توبرکلوسیس به کار می‌رود. مکانیسم عمل این گروه مهار سنتز پروتئین در باکتری‌هاست. این دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها عوارضی همچون مشکلات کلیوی و ریزش مو را به همراه دارد.

 

  • کارباپنم(Carbapenems): کارباپنم‌ها با مهار کردن فعالیت آنزیم بتا – لاکتاماز در باکتری‌ها که موجب کاهش تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها بر میکروارگانیسم‌ها می‌شود این موجودات ذره‌بینی را از بین می‌برد.
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

مکانیسم­ اثر آنتی­‌بیوتیک‌­ها به چه صورت است؟

تا به الان درمورد انواع آنتی‌بیوتیک‌ها صحبت کردیم و کم و بیش به مکانیسم عمل هر یک از آنها اشاره کردیم ولی به طور کلی آنتی‌بیوتیک‌ها به دو صورت به جنگ باکتری‌ها می‌روند:

۱- گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها با نفوذ به دیواره‌ی سلولی باکتری آن را تخریب و باکتری را از بین می‌برد که به این گروه آنتی‌بیوتیک‌های باکتری‌کش (Bactericida) می‌گویند.

۲- این گروه با کند کردن، متوقف کردن تکثیر و رشد باکتری،  همچنین با حمله به ریبوزوم و مهار سنتز پروتئین و DNA باکتری آن را از کنترل خارج کرده تا سیستم ایمنی بدن میزبان بتواند روی آن غلبه کند؛ به این گروه آنتی‌بیوتیک‌های مهارگر (Bacteriostatic) می‌گویند.

مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

مقاومت آنتی­‌بیوتیک چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در حال حاضر مقاومت آنتی‌بیوتیکی در کشور‌های توسعه یافته از بزرگترین تهدیدها برای سلامت انسان محسوب می‌شود. مقاومت ضد میکروبی به این معنی نیست که بدن ما در برابر آنتی­بیوتیک­ها مقاوم است؛ بلکه به این معناست که باکتری­های ایجاد کننده عفونت به درمان آنتی­بیوتیکی مقاوم هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق مبارزه با عوامل بیماری‌زا باعث بقا و دوام زندگی ما انسان‌ها می‌شوند، اما گاهی بعضی از باکتری‌ها قدرت را به دست گرفته و راه‌هایی برای نجات از داروهای طراحی‌شده که برای از بین بردن آن‌ها به کار می‌رود را پیدا می‌کنند و درپاسخ به این دارو‌ها تغییر می‌کند. به طور دقیق‌تر درمان آنتی‌بیوتیکی تنوع گونه‌های میکروبیوتای روده را کاهش می‌دهد، همچنین تغییرات متابولیکی را تحریک می‌کند، حساسیت به کلونیزاسیون را افزایش می‌دهد، ترشح پپتید ضد میکروبی را کاهش می‌دهد و در آخر منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود. به عبارت دیگر، DNA به میکروب می­گوید که چگونه پروتئین­های خاصی بسازد که مکانیسم­هایی را جهت مقاومت میکروب تعیین کنند.

به طور نگران‌کننده‌ای، میکروب­های مقاوم به آنتی­‌بیوتیک‌ها می­‌توانند مکانیسم­‌های مقاومت خود را با سایر میکروب­‌هایی که در معرض آنتی­‌بیوتیک­ها قرار نگرفته‌­اند به اشتراک بگذارند.

مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

در ادامه چند نمونه از استراتژی­‌های دفاعی مورد استفاده برای مقاومت در برابر اثرات آنتی­بیوتیک‌­ها را بیان می‌­کنیم:

  1. محدود کردن دسترسی آنتی­‌بیوتیک­ها به باکتری: میکروب­‌ها با تغییر راه‌­های ورود به درون سلول یا محدود کردن تعداد ورودی‌­ها، دسترسی را محدود می‌­کنند.

مثال: باکتری­‌های گرم‌منفی دارای یک لایه بیرونی (غشاء) هستند که آنها را از محیط خود محافظت می­‌کند. این باکتری­‌ها می­‌توانند از این غشاء برای جلوگیری از ورود داروهای آنتی‌­بیوتیک استفاده کنند.

  1. رهایی از آنتی‌­بیوتیک­ها: میکروب‌­ها با استفاده از پمپ­‌های موجود در دیواره‌سلولی خود، آنتی­‌بیوتیک­ها را از بین می‌­برند تا داروهای آنتی‌­بیوتیکی را که وارد سلول می­‌شوند را خارج کنند.

مثال: برخی از باکتری‌های سودوموناس آئروژینوزا می‌توانند پمپ‌هایی را برای خلاص شدن از شر چندین داروی مهم آنتی‌بیوتیکی از جمله فلوروکینولون‌ها، بتالاکتام‌ها، کلرامفنیکل و تری­متوپریم تولید کنند.

  1. تغییر یا از بین بردن آنتی­‌بیوتیک: میکروب‌­ها با آنزیم­‌ها و پروتئین‌­هایی که دارو را تجزیه می‌­کنند، آنتی­بیوتیک‌­ها را تغییر می­‌دهند یا از بین می‌­برند.

مثال: باکتری کلبسیلا پنومونیه آنزیم­‌هایی به نام کارباپنماز تولید می‌­کند که داروهای کارباپنم و اکثر داروهای بتالاکتام دیگر را تجزیه می‌­کند.

  1. تغییر بخش هدف آنتی­بیوتیک: بسیاری از داروهای آنتی‌­بیوتیکی برای جداسازی و از بین بردن قسمت­‌های خاصی از یک باکتری طراحی شده‌­اند. میکروب‌­ها، هدف آنتی­‌بیوتیک را تغییر می­‌دهند، بنابراین دارو دیگر نمی­‌تواند بخش هدف را پیدا کند و کار خود را انجام دهد.

مثال: باکتری اشریشیاکلای می­‌تواند ترکیبی را به خارج از دیواره‌سلولی اضافه کند تا داروی کولیستین نتواند روی آن بچسبد.

  1. دور زدن اثرات آنتی­‌بیوتیک: میکروب­‌ها مکانیسم­‌های سلولی جدیدی ایجاد می­‌کنند که آن­ فرایند­ها جز اهداف آنتی‌بیوتیک­ها نیستند.

مثال: برخی از باکتری‌­های استافیلوکوکوس اورئوس می‌­توانند اثرات دارویی تری­‌متوپریم را دور بزنند.

مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

عواقب مقاومت آنتی‌ ­بیوتیکی چیست؟

استفاده بی‌رویه از آنتی‌­بیوتیک­ها می­‌تواند پیامد­های جدی­ای در برداشته باشد. برای مثال:

  • هنگامی که عفونت­‌ها دیگر با آنتی­‌بیوتیک­‌های اولیه و ساده‌­تر قابل درمان نیستند، باید از داروهای گران قیمت­تر استفاده شود.
  • مدت زمان بیماری و درمان طولانی­‌تر می‌­شود. درمان اغلب در بیمارستان‌­ها همراه با هزینه‌­های مراقبت‌­های بهداشتی انجام می­‌شود و همچنین هزینه اقتصادی زیادی را بر خانواده‌­ها و جوامع تحمیل می‌­کند.
  • مقاومت آنتی‌­بیوتیکی دستاوردهای پزشکی مدرن را به خطر می­‌اندازد.
  • پیوند اعضا، شیمی درمانی و جراحی‌­هایی مانند سزارین بدون آنتی‌­بیوتیک­های موثر برای پیشگیری و درمان بسیار خطرناک­تر می­‌شوند.
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

مقاومت آنتی‌بیوتیکی چطور تشخیص داده می‌­شود؟

برای تشخیص عفونت مقاوم به آنتی­‌بیوتیک، پزشک از شما یک سابقه پزشکی می­‌خواهد و اطلاعاتی در مورد دارو­هایی که مصرف می­‌کنید می­‌پرسد. او سپس شما را معاینه فیزیکی می­‌کند تا برخی از علائم مثل عفونت‌­های پوستی که ناشی از ابتلا به استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی­سیلین هست را ببیند. سپس پزشک یکی از دو روش زیر را برای تشخیص نوع عفونت انتخاب می­کند:

  1. آزمایش‌خون

پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی وجود باکتری تجویز کند. یک آزمایش سریع می‌تواند وجود میکروارگانیسم در خون را در کمتر از دو ساعت تشخیص دهد. همچنین می‌­توان خون را برای بررسی حضور یا عدم حضور ماده ژنتیکی پاتوژن­‌ها آزمایش کرد.

  1. کشت‌باکتری

پزشک شما ممکن است نمونه‌ه­ایی از مایع یا بافت را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد. این نمونه‌­ها ممکن است خلط، چرک خارج شده از زخم، ادرار و … باشند.

متخصصان آزمایشگاه پس از کشت نمونه، باکتری­‌های موجود را در معرض انواع آنتی­‌بیوتیک­ها قرار می‌­دهند. اگر باکتری به رشد خود ادامه دهد نشان‌دهنده این است که نسبت به آنتی‌­بیوتیک­ها مقاوم هستند. اگر از بین بروند یعنی آنتی­‌بیوتیک­ها بر رشد آن­ها تاثیر داشته‌­اند و پزشک می‌­تواند بهترین آنتی‌­بیوتیک را برای مدیریت دارو تجویز کند.

مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

راه­‌های مقابله با مقاومت آنتی­‌بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی‌­بیوتیکی با استفاده نادرست و استفاده بیش از حد از آنتی­‌بیوتیک­ها و همچنین پیشگیری و کنترل ضعیف عفونت تسریع می­‌شود. برای کاهش تأثیر و محدود کردن گسترش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌­ها همه سطوح جامعه، نظیر خود افراد، سیاست‌گذاران، متخصصین سلامت، صنعت بهداشت و درمان و بخش کشاورزی می­‌توانند گام بردارند.

افراد

  • فقط زمانی از آنتی­‌بیوتیک­ها استفاده کنید که توسط یک متخصص سلامت تایید شده تجویز شده باشد.
  • اگر پزشک شما می­‌گوید به آنتی­‌بیوتیک نیاز ندارید، هرگز درخواست آنتی­‌بیوتیک نکنید.
  • هنگام استفاده از آنتی­‌بیوتیک­ها همیشه توصیه‌­های پزشک خود را دنبال کنید.
  • هرگز از آنتی­‌بیوتیک­های باقیمانده افراد دیگر استفاده نکنید.
  • با شستن مرتب دست­ها، تهیه غذا به صورت بهداشتی، اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار، انجام رابطه جنسی ایمن و به روز نگه داشتن واکسیناسیون، از ابتلا به عفونت پیشگیری کنید.
  • غذا را با رعایت پنج اصول کلیدی سازمان بهداشت جهانی برای غذای ایمن‌­تر تهیه کنید (تمیز نگه دارید، خام و پخته را جدا نگه دارید، غذا را کاملاً بپزید، غذا را در دمای ایمن نگه دارید، از آب و مواد خام سالم استفاده کنید).
  • غذاهایی که در آن­ها آنتی‌­بیوتیک­های غذایی وجود ندارد را انتخاب کنید.
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی
مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی

سیاست‌گذاران

  • اطمینان حاصل کنید که یک برنامه اقدام ملی قوی برای مقابله با مقاومت آنتی‌­بیوتیکی وجود دارد.
  • بهبود نظارت بر عفونت‌­های مقاوم به آنتی­‌بیوتیک.
  • تقویت سیاست­‌ها، برنامه­‌ها و اجرای اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت.
  • تنظیم و ترویج استفاده و دفع مناسب داروهای با کیفیت.
  • اطلاعاتی را در مورد تأثیر مقاومت آنتی­‌بیوتیکی در دسترس قرار دهید.

متخصصین سلامت

  • با اطمینان از تمیز بودن دست‌­ها، وسایل و محیط از عفونت جلوگیری کنید.
  • فقط در صورت نیاز آنتی­‌بیوتیک­‌ها را تجویز و توزیع کنید.
  • عفونت‌­های مقاوم به آنتی‌­بیوتیک را به مسئولین مربوطه گزارش دهید.
  • با بیماران خود در مورد نحوه صحیح مصرف آنتی­‌بیوتیک­‌ها، مقاومت آنتی­‌بیوتیکی و خطرات استفاده نادرست صحبت کنید.
  • با بیماران خود در مورد پیشگیری از عفونت‌­ها صحبت کنید (مثلاً واکسیناسیون، شستن دست‌ها، رابطه جنسی ایمن و پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه).

صنعت بهداشت و درمان

  • سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه آنتی‌­بیوتیک‌­ها، واکسن­‌ها، تشخیص و سایر ابزارهای جدید.

بخش کشاورزی

  • فقط تحت نظارت دامپزشک به حیوانات آنتی­بیوتیک بدهید.
  • از آنتی­‌بیوتیک­‌ها برای تقویت رشد یا جلوگیری از بیماری در حیوانات سالم استفاده نکنید.
  • حیوانات را برای کاهش نیاز به آنتی‌­بیوتیک واکسینه کنید و در صورت وجود از جایگزین­‌های آنتی‌­بیوتیک استفاده کنید.
  • ترویج و اعمال شیوه‌­های بهینه در تمام مراحل تولید و فرآوری موادغذایی از منابع حیوانی و گیاهی.
  • بهبود امنیت زیستی در مزارع و جلوگیری از عفونت از طریق بهبود بهداشت و رفاه حیوانات.

 

به یاد داشته باشیم بدون اقدامات فوری، ما به سمت دوره­ای بدون آنتی­‌بیوتیک می­‌رویم. دوره­ای که در آن انسان­ها بار دیگر می‌توانند توسط عفونت­‌های رایج و ساده و یا آسیب‌­های جزئی، جان خود را از دست بدهند.

نویسندگان:

سروناز صفری

صبا مرادی

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36537602/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36950985/

https://www.cdc.gov/drugresistance/about/how-resistance-happens.html

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/antibiotic-resistance

https://www.reactgroup.org/toolbox/understand/why-should-i-care/

https://nyulangone.org/conditions/antibiotic-resistant-infections/diagnosis

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا