علمی

تفاوت پاب‌مد (PubMed)، سنترال پاب‌مد (PMC) و مدلاین (MEDLINE)

تا به حال فکر کرده‌اید که PubMed، PubMed Centralو MEDLINEچه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

هر سه پایگاه بخشی از خانواده‌ی کتابخانه‌ی ملی پزشکی هستند و ویژگی‌های ‌خاص خود را دارند. استنادات “PubMed” اغلب شامل پیوندهایی به مقاله‌ی متن کامل در وب‌سایت‌های ناشران و یا در”PMC” و قفسه‌ی کتاب است. “MEDLINE” بزرگ‌ترین زیر مجموعه‌یPubMed  است؛ شما می‌توانید بازیابی جستجوی پاب‌مد خود را به نقل‌قول‌های MEDLINE  با محدودکردن جستجوی خود به واژگان کنترل‌شده‌ی “MeSH”  یا با استفاده از فیلتر مجموعه‌های مجله به‌نام مدلاین محدود کنید.

PMC (PubMed Central) در سال 2000 به‌عنوان یک آرشیو رایگان برای مقالات مجلات زیست ‌پزشکی و علوم زیستی با متن کامل راه‌اندازی شد. پاب‌مد سنترال به‌عنوان همتای دیجیتالی مجموعه‌ی مجلات چاپی گسترده‌ی “NLM” عمل می‌کند.

PubMed VS PubMed Central VS MEDLINE
PubMed VS PubMed Central VS MEDLINE

تفاوت بین پاب‌مد (PubMed) و مدلاین (Medline)

تفاوت کلی بین PubMed و MEDLINE در این است که مدلاین مجموعه‌ای از استنادات مقالات منتشرشده در مجلاتی است که توسط کتابخانه‌ی ملی پزشکی (NLM) تأیید شده‌اند و توسط NLM نمایش داده شده‌اند تا اصطلاحات MeSH مرتبط با آن مقالات را داشته باشند.

پاب‌مد شامل مدلاین به‌ همراه مقالات دیگری است که در دسته‌بندی‌های زیر قرار دارند:

  1. استنادهای در حال پردازش که توسط NLM تأیید نشده‌اند یا با اصطلاحات MeSH نمایه نشده‌اند.
  2. استناد به مقالاتی که در مجلات مورد تأیید NLM منتشر شده‌اند، اما دامنه آن خارج از علوم حیاتی است مثلاً یک مقاله‌ی فیزیک منتشرشده در”Nature”.
  3. استناد به مقالات پیش از چاپ در مجلات تأییدشده توسط NLMکه هنوز نمایه نشده‌است.
  4. استناد به مقالات در مجلات قبل از تأیید مجله توسط NLM.
  5. استنادهای قبل از 1966 که با اصطلاحات MeSH نمایه نشده‌اند.
  6. استناد به مقالات ارسال‌شده به PubMed Central که از نظر کیفی توسط  NLM  بررسی می‌شوند اما نه به عمق مقالات دیگر.
  7. استناد به مقالات منتشرشده توسط محققان با بودجه NIH.
  8. استناد به کتاب‌های موجود در قفسه کتاب NCBI.

در نتیجه استنادات PubMed از مجلات نمایه‌شده MEDLINE، مجلات دست‌نوشته‌‎های سپرده‌شده در PMC و قفسه‌ی کتاب NCBI آمده است. هم مدلاین و هم سایر استنادهای پاب‌مد ممکن است پیوندهایی به مقالات یا دست‌نوشته‌های کامل در PMC، NCBI Bookshelf و وب‌سایت‌های ناشران داشته باشند.

اگرچه PubMed اساساً راهی برای دسترسی به پایگاه داده MEDLINE است اما در واقع حاوی محتوای اضافی است، مانند: ارجاع به برخی کتاب‌ها و فصل‌ها، نقل‌قول‌های در حال پردازش و پیش از چاپ و برخی از مقالاتی که کمی خارج از محدوده‌ی موضوعی مدلاین هستند، مانند: مقالات مربوط به اخترفیزیک.

PubMed VS MEDLINE
PubMed VS MEDLINE

تفاوت بین پاب‌مد (PubMed) و سنترال پاب‌مد (PMC)

PubMed  یک پایگاه داده‌ی ادبیات زیست پزشکی است که شامل چکیده‌ی مقالات در پایگاه داده است. PubMed Central  یک مخزن متن کامل است که شامل متن کامل انتشارات در پایگاه داده است.

انتشاراتی که در PubMed Central بایگانی می‌شوند ممکن است هنگام جستجو در PubMed پیدا شوند. در پاب‌مد، چکیده‌ی نشریه در دسترس و قابل ‌جستجو است؛ همین نشریه در پاب‌مد سنترال حاوی متن کامل مقاله است و متن کامل قابل ‌جستجو است.

PubMed و PubMed Central (PMC) اغلب اشتباه به‌عنوان یک پایگاه داده در نظر گرفته می‌شوند. برای اینکه مجلات رسمی توسط PubMed شناخته شوند، باید توسط کتابخانه‌ی ملی پزشکی برای گنجاندن در MEDLINE انتخاب شوند. این امر مستلزم فرآیند بررسی است تا اطمینان حاصل شود که مجله با کیفیت مناسب و استانداردهای فنی لازم برای گنجاندن در مدلاین مطابقت دارد.

پاب‌مد سنترال یک پایگاه داده‌ی متفاوت از پاب‌مد است و الزامات سختگیرانه‌ی یکسانی برای قرار‌ دادن مطالب ندارد. مقالات PMC ممکن است در PubMed قابل‌ جستجو باشند اما این بدان معنا نیست که در  MEDLINE  نمایه شده‌اند. اگر ناشر ادعا می‌کند که مجله او در PubMed است، باید تأیید کنید که این به معنی این است که آن‌ها در MEDLINE نمایه شده‌اند و به‌سادگی در پاب‌مد با ظاهر شدن در پاب‌مد سنترال قابل‌جستجو نیستند.

 

نویسنده: ستاره رهبر

ویراستار: سارا تاجداری

 

منابع:

  1. https: //www.nlm.nih.gov/bsd/difference.html
  2. https: //libguides.library.arizona.edu/c.php?g=360488&p=2434686
  3. https: //asklib.hsl.unc.edu/faq/193525

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا