علمی

ارتباط واقعیت مجازی VR (وی.آر) با MRI (ام.آر.آی)

استفاده از MRI برای کودکان امکان پذیر است؟

محققان یک سیستم تعاملی جدید ایجاد کرده اند که برای بیماران هنگام انجام MRI مورد استفاده قرار می گیرد. محققان می گویند: امیدوارند این پیشرفت برای کسانی که اسکن MRI را دشوار می دانند مانند کودکان، افرادی که دارای مشکلات شناختی هستند یا از کلاستروفوبیا یا اضطراب رنج می برند، کمک کننده باشد.

در شرایط عادی، اسکن MRI  در پنجاه درصد از کودکان زیر پنج سال ناموفق بوده، این بدان معناست که بیمارستان‌ها اغلب به داروهای آرام بخش یا حتی بیهوشی برای اسکن موفقیت آمیز کودکان متکی هستند.

ام آر آی

عملکرد مغز چگونه است؟

این اقدامات زمان بر و گران هستند و همچنان خطرات مربوط به خود را دارند. از دیدگاه علوم اعصاب، این بدان معناست که مطالعات مبتنی بر ام آر آی در مورد عملکرد مغز به طور کلی فقط در این افراد آسیب پذیر در طول حالت خواب مصنوعی، مورد مطالعه قرار گرفته است؛ بنابراین ممکن است نمایانگر نحوه عملکرد مغز در شرایط عادی نباشد.

طبق گفته‌ی محققان دکتر کیان از دانشکده مهندسی پزشکی و علوم تصویربرداری در کالج کینگ لندن اسکن MRI  می تواند یک تجربه بیگانه باشد؛ زیرا شامل رفتن به یک تونل باریک با صداهای بلند و اغلب عجیب در پس زمینه است وبیمار باید تا آنجا که ممکن است بی حرکت بماند.

وی.آر (VR) یا ام.آر.آی (MRI)

دکتر کیان می گوید: «ما مشتاق بودیم راه‌های دیگری بیابیم تا کودکان و افراد آسیب پذیر بتوانند از اسکن MRI استفاده کنند». علاقه ما به وی آر به طور خاص از این مشاهده ساده ناشی شد که وقتی شخصی از این محیط استفاده می کند و سپس در آن غوطه ور می شود، از محیط اطراف خود کاملاً بی خبر است.

ما فکر کردیم اگر بتوانیم یک سیستم را با محیط MRI سازگار کنیم، می تواند یک راه جایگزین بسیار قدرتمند برای اسکن موفقیت آمیز این جمعیت چالش برانگیزباشد. برای ارائه محیطی همه جانبه از وی آر به بیماران، محققان یک هدست ویژه ایجاد کردند که می تواند با خیال راحت در داخل اسکنر ام آر آی استفاده شود. این هدست طوری طراحی شده است که بیمار به هیچ وجه نمی تواند محیط اطراف خود را ببیند واز موقعیت خود بی خبر است.

چه چیزی باعث از بین رفتن حس بویایی می‌شود؟

هنگامی که سیستم به درستی قرار گرفت، پروژکتور سیستم بلافاصله فعال می شود و محتوای همه جانبه را ارائه می دهد و سپس تجربه  VR از آن نقطه به بعد ادامه می یابد تا زمانی که بیمار در پایان معاینه خارج شود. محققان می گویند این و دیگر اقدامات برای از بین بردن حس بودن در اسکنر ام آر آی بسیار موثر است، زیرا صحنه بصری آن‌ها کاملاً با محیط وی آرجایگزین شده است. تا کنون، این کار با قرار دادن عناصری در صحنه بصری انجام شده است که نشان می دهد کار ساخت و ساز در دنیای مجازی در حال انجام است که می تواند نویز و ارتعاش اسکنر را در نظر بگیرد.

چجوری می‌توان با دنیای مجازی ارتباط برقرار کرد؟

یکی از اصلی ترین تازگی های این سیستم این است که کاربران می توانند فقط با نگاه چشمی با دنیای مجازی ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر، هیچ سیستم سازگار دیگری با MRI وجود ندارد که از این طریق یک سیستم ارائه وی آر را با تعامل شهودی ترکیب کند. با استفاده از نگاه خود (یعنی فقط نگاه کردن به اشیاء یا مناطق موجود در محیط VR)، کاربر می تواند در دنیای مجازی حرکت کند تا محتواهایی مانند فیلم ها و بازی ها را انتخاب کند و بازی ها را انجام دهد.

مورد دوم به این معنی است که یک بیمار مضطرب می تواند در هر زمان در طول معاینه خود از طریق یک وب کم با میکروفون ویا یک صفحه نمایش نصب شده در قسمت کنسول، با یک همراه یا مراقب ارتباط برقرار کند. محققان می گویند: مراحل بعدی این سیستم توسعه محتوا و آزمایش آن با بیماران است. ایجاد محتوای مناسب بسیار مهم است و این محتوا بسته به سن و توانایی های شناختی بسیار متفاوت است.

دکتر توموکی آریچی می گوید:«ما از امکاناتی که این سیستم برای افراد آسیب پذیر و مهم مانند کودکان و افرادی که دارای مشکلات هستندبسیار هیجان زده ایم». محققان یک فوق ماده جدید «هوشمند» که ساخت آن کمتر از ده دلار هزینه دارد، توسعه داده اند که می تواند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ام آر آی را متحول کند و کل فرایند MRI را نیز ایجاد کند.

 

ویراستار و مترجم: نغمه داودزاده

 

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210811091546.htm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا