اخبار

کپسول های حاوی انسولین جایگزین تزریق عضلانی میشوند.

فهرست مطالب

????کپسول های حاوی انسولین جایگزین تزریق عضلانی میشوند.

 

به تازگی کپسولی توسط یک تیم تحقیقاتی تحت سرپرستی دانشگاه MIT تولید شده که میتواند بصورت دوزهای خوراکی که انسولین را در معده آزاد میکند مصرف شود.

انسولین(Insulin) یک هورمون پپتیدی است که از سلول های بتا جزایر لانگرهانس به خون ترشح میشود.این هورمون با اثر بر سلول های کبدی باعث میشود این سلول ها قند را از خون گرفته،بصورت گلیکوژن ذخیره کنند.

انسولین با تاثیرات متنوع خود نقش مهمی در کنترل متابولیسم بدن دارد.

تزریق انسولین

این دستاورد میتواند جایگزین تزریق انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شود.

دیابت نوع اول زمانی اتفاق می افتد که پانکراس تولید انسولین را متوقف کند و عموما در سن پایین دیده میشود.

کپسول حاوی یک سوزن کوچک متشکل از انسولین افشرده شده است. سوزن درون کپسول به یک افشانه متصل میباشد و نگهداری آن درون کپسول بوسیله یک دیسک متشکل از شکر صورت میگیرد. ساختار شفت سوزن از مواد قابل تجزیه میباشد و وارد دیواره شکمی نمیشود. وقتی کپسول بلعیده شود آب موجود در معده قرص را حل کرده و افشانه آزاد میشود و تزریق سوزن به دیواره معده صورت میپذیرد.

دیواره معده گیرنده درد ندارد بنابراین تزریق حس نخواهد شد.

طبق آزمایشات صورت گرفته ، محققان دریافتند که از این طریق میتوانند انسولین را در زمان کاهش قند خون به میزان قابل توجهی نسبت به تزریق زیر جلدی افزایش دهند.

در این آزمایش حدود یک ساعت برای ورود کامل انسولین به جریان خون زمان لازم بود.

در طی آزمایش انجام گرفته بر روی خوک توانستند بیش از ۳۰۰میکروگرم انسولین را به همین روش وارد جریان خون کنند که اخیرا این دوز را به ۵میلی گرم افزایش دادند ، یعنی دقیقا همان دوز مناسب برای یک بیمار دیابتی نوع یک؛

ماریا خوزه آلونسو،استاد زیست شناسی و فن آوری دانشگاه سانتیاگو اسپانیا خاطر نشان کرد که این کپسول را میتوان به عنوان یک دستاورد جدید برای انتقال دیگر داروهای پروتئینی انطباق داد.

تیم MIT که در حال حاضر با Novo Nordisk جهت توسعه و‌ گسترش تولید این نوع از کپسول ها همکاری میکند بر این باور است که این نوع از عرضه دارو برای هر داروی پروتئینی قابل تزریق،مانند داروهای سرکوب کننده ایمنی (immunosuppressants)که برای درمان آرتریت روماتوئید یا بیماری التهابی روده استفاده میشوند ،  قابل انطباق است.

آرتریت روماتوئید(Rheumatoid arthritis)یا روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی سیستمیک شایع در مفاصل بوده و جزء بیماری های خود ایمنی مزمن به حساب می آید.

آرتریت روماتوئید

بیماری التهابی روده(inflammatory bowel disease)یا به اختصار IBD به گروهی از بیماری های روده که در آن جدار روده بزرگ یا روده باریک ملتهب میشود اطلاق میگردد.

ریزنگار از بافت روده بزرگ مبتلا به التهاب

تراورسو از محققان این پروژه میگوید :”انگیره ما برای انجام اینکار این است که روشی آسان تر برای درمان بیمارانی که نیاز به تزریق دارو دارند مهیا کنیم”

 

 

 

 

تهیه کننده:زینب رضائی
منبع: www.news.mit.edu

#شماره31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا