اخبار

✅داروهای محافظت کننده از معده پاسخ آلرژیکی را فعال میکنند.

فهرست مطالب

✅داروهای محافظت کننده از معده پاسخ آلرژیکی را فعال میکنند.

 

طبق مطالعات وسیع کشوری که MedUni Vienna با استفاده از اطلاعات کمی که توسط تمام موسسات بیمه تامین اجتماعی استرالیا فراهم شده بود،انجام داده است، تجویز داروهای محافظت کننده از معده باید با تجویز داروهای ضد آلرژی همراه باشد.

این مطالعه نشان داده است که داروهای محافظت کننده از معده (Stomach-protwcting medicines) یا اصطلاحا داروهای مهارکننده ی پمپ پروتون یا PPIs باعث شروع یا تشدید آلرژی میشود.

داروهای محافظت کننده از معده به میزان قابل توجهی مصرف میشوند.
مهارکننده های اسید معده باعث کاهش اسید معده،تسکین سوزش سر معده و باعث بهبود هر نوع آسیب مخاط معده می گردد.

معده انساناین داروها برای پیشگیری از مشکلات معده و نفخ می باشند و اغلب برای مواردی که پاسخ های استرسی موجب رفلکس معده میشوند،تجویز میگردد‌.

photo 2019 09 20 19 25 59

اسید معده نقش مهمی در سیستم گوارش دارد،آنزیم های موجود در اسید معده باعث تجزیه پروتئین های غذایی و آماده سازی آن برای مراحل بعدی گوارش میشود.
همچنین اسید معده در برابر باکتری ها و عوامل بیماری زا مانند پاتوژن ها مانند یک مانع عبوری عمل میکند.
چنانچه فرایند های ذکر شده به دلیل مصرف این داروها(به طبع آن کم شدن اسید معده) کاهش یابند، آلرژن ها میتوانند راهی برای نفوذ پیدا کنند که این امر موجب پدید آمدن آلرژی یا تشدید آن در افرادی که دارای آلرژی بودند شود.

در طی این پژوهش تجویز داروهای ضد آلرژی برای بیمارانی که از داروهای محافظت کننده معده استفاده کرده بودند از سال ۲۰۰۹تا ۲۰۱۳ بررسی شد.
طبق نتایج بدست آمده Galateja Jordakieva نویسنده ی اول این پژوهش می گوید: « در افرادی که از دارو های محافظت کننده معده نظیر PPIs استفاده میکنند، خطر بروز علائم آلرژیکی که مستلزم درمان هستند دو تا سه برابر بیشتر است. »

محقق اصلی این پژوهش،Erika Jensen، می گوید: “داروهای محافظت کننده از معده نباید بیشتر از نیاز مصرف شوند چرا که این دارو ها باعث جلوگیری از هضم پروتئین ها،تغییر میکروب های مجاری گوارشی و ایجاد واکنش های آلرژیکی میشود.
وی خاطر نشان کرد: این دارو ها تنها علائم بیمار را کاهش میدهند بنابراین پزشکان باید توجه داشته باشند که این چنین دارو ها برای زمان کوتاهی مصرف شوند و برای افرادی که از این دارو ها برای کنترل علائم استرس(که باعث رفلکس و سوزش معده میگردند) تجویز میشود ،تغییر شیوه زندگی و ایجاد تعادل بین زندگی و کار توصیه گردد.

 

این نتایج اخیرا در مجله Natural Communications منتشر شده است.

منبع:Medical Xpress
گرد آورنده:زینب رضائی
دانشجوی کارشناسی زیست شناسی سلولی و‌مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا