آکادمی ژنتیک ایراناخبار

اولین جنین مصنوعی انسان ساخته شد!

ایجاد جنین بدون نیاز به اسپرم و تخمک، با استفاده از سلول‌های بنیادی

توانایی مطالعه رشد انسان پس از لانه گزینی به دلیل چالش‌های اخلاقی و تکنیکالی مرتبط با رشد داخل رحمی محدود است.

محققان مدل‌های کاملی از جنین‌های انسان را بدون نیاز به اسپرم و تخمک، خارج از رحم و با استفاده از سلول‌های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی رشد دادند.

سرپرست این تحقیق در موسسه ویزمن گفت:« این اولین مدل جنینی است که از لحاظ ساختاری و مورفولوژیکی به جنین ۱۴ روزه‌ی انسان شباهت دارد، در دو هفته، توده‌های سلولی حدود نیم میلی متر عرض داشتند.»

اما این ساختار‌های کوچک با جنین انسان کاملا یکسان نیستند و محققان امیدوارند به اندازه‌ی کافی خوب باشند تا به روشن کردن اسرار مراحل اولیه رشد انسان و علل ناشناخته سقط جنین کمک کنند.

سناریوی دیگری که پیش بینی می‌شود، ایجاد جنین‌های مدل از سلول‌های پوستی بیماران است.

جنین‌های مدل به مدت یک ماه یا بیشتر رشد داده می‌شوند و سپس شروع به رشد اندام‌هایی می کنند که می‌تواند به عنوان منبع سلول برای پیوند به بیماران استفاده شوند. اما قبل از رشد یک جنین مدل، دانشمندان ژنتیک آن را تغییر می دهند تا مطمئن شوند که مغز یا سیستم عصبی رشد نمی‌کند.

جنین مصنوعی انسان

کاربرد دیگری که دانشمندان برای مدل‌های جنین در نظر دارند استفاده از آن‌ها برای ارزیابی تاثیر احتمالی داروها بر روی جنین‌های واقعی انسان است، از آنجایی که زنان باردار اغلب آزمایش‌های بالینی را انجام نمی‌دهند، عوارض جانبی حتی برخی از رایج ترین درمان‌ها بر روی زنان باردار و‌ نوزادان هنوز معلوم نیست.

در سال گذشته دانشمندان دانشگاه کمبریج یک جنین مدل موش را بدون نیاز به اسپرم و تخمک، و با استفاده از سلول‌های بنیادی ایجاد کردند که در این مدل اندام‌ها به صورت طبیعی رشد‌ کردند‌.

جنین‌های مدل معادل جنین‌های یک هفته‌ای انسان هستند و به مدت یک هفته در آزمایشگاه کشت می‌شوند، این جنین‌ها از لحاظ سنی در هنگام تولد و از نظر بیولوژیکی توانایی لانه‌گزینی در رحم را ندارند و از آن‌ها نمی‌توان برای بارداری استفاده کرد.

 

 

نویسنده و مترجم: هما پورافشار

منبع: theguatdian.com

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا