اخبار

کشف روشی جدید برای پیشگیری از عوارض رژیم‌ غذایی پر چرب در موش

با استفاده از روش درمانی antisense اثرات مخرب سلامتی در رژیم‌ غذایی پر چرب را می توان کاهش داد.

تحقیقات جدید توسط محققان سوئدی بر روی موش ‌ها نشان می ‌دهد که با استفاده از روش درمانی ا (ASO) antisense می ‌توان اثرات مخرب سلامتی رژیم‌ غذایی پر چرب را کاملا کاهش داد.

در حقیقت، موش‌ هایی که پس از مصرف رژیم ‌غذایی پرچرب به دیابت، بیماری کبد چرب و چاقی مبتلا شدند، با این روش درمانی به‌طور کامل سلامت طبیعی خود را به‌ دست آوردند. در همین حال ، موش‌ هایی که این روش درمانی را قبل از رژیم‌ غذایی پر چرب دریافت کردند، از ابتدا مشکل سلامتی نداشتند.

افزایش سطح آپولیپوپروتئین CIII (apoCIII) ،تنظیم کننده اصلی متابولیسم لیپید ها ، منجر به اختلالات متابولیکی مرتبط با چاقی می شود. ما به‌ صور

ت مکانیکی بررسی‌کردیم که آیا کاهش یا جلوگیری از افزایش رژیم غذایی پر چرب (HFD) در apoCIII باعث محافظت در برابر عواقب متابولیکی مخرب می شود یا نه.

رژیم غذایی پر چرب

مراحل این تحقیق :

موش ها،برای اولین باربه مدت 10هفته با HFD تغذیه کردند و پس از آن نیز یک داروی ضد حس (ASO) برای کاهش apoCIII داده شد ، علیرغم حفظ چاقی ، درحال حاضر سطح apoCIII و بهبود های متابولیکی‌ کاهش یافته را نشان داد.

درمان طولانی مدت ASO به دلیل افزایش فعالیت لیپاز و جذب کبدی لیپیدها با واسطه گیرنده ، فنوتیپ متابولیک را معکوس کرد. اسیدهای چرب به مسیر کتوژنیک منتقل شدند و از کتون ها در بافت چربی قهوه ای (BAT) استفاده شد. این‌عمل منجر به عدم تجمع چربی‌ و حفظ ریخت شناسی و عملکرد کبد و BAT شد. اگر درمان ASO همزمان با HFD شروع شود ، موش ها لاغر و از نظر متابولیکی سالم باقی می مانند.

بنابراین ، کاهش apoCIII با ارتقا حساسیت فیزیولوژیکی به انسولین ، از فنوتیپ متابولیکی ناشی از HFD محافظت کرده وآن رامعکوس می‌کند.

(برخی ازموش ‌ها با رژیم غذایی پرچرب به ‌مدت ۱۰ هفته تحت درمان با ASO قرار گرفتند تا سطح آپو لیپوپروتئین CIII آنان کاهش یابد. محققان ازهمان ابتدا بقیه این موش ‌ها را تحت درمان با ASO قرار دادند تا هر گونه افزایش‌ آپو لیپوپروتئین CIII را هنگام غذا خوردن بررسی کنند. سپس آنان را با گروه کنترل مقایسه کردند.)موش

نتایج حاصل :

محققان از مرکز تحقیقات Rolf Luft موسسه کارولینسکا (Karolinska Institute) کشف کردند که این روش درمانی باعث کاهش سطح آپو لیپوپروتئین CIII (تنظیم‌کننده اصلی متابولیسم چربی) در بدن می‌ شود. آنان دو گروه از موش‌ ها را مورد مطالعه قرار دادند ، یک گروه رژیم‌ های پرچرب از سن هشت هفتگی و یک گروه کنترل که رژیم طبیعی داشتند.

دکتر اسماعیل والادولید-آکبسا‌ (Ismael Valladolid-Acebes)، استادیار گروه پزشکی و جراحی مولکولی اظهار کرد:پس از یک دوره ۱۰ هفته ‌ای ، تمام موش‌ های گروه اول چاق ، مقاوم به انسولین و استئاتوز کبدی (کبد چرب) بودند اما بعد از درمان ASO با وجود این‌که رژیم‌ غذایی پر چرب داشتند ، متابولیسم گلوکز ، وزن و مورفولوژی کبد آن‌ ها عادی شد.

محقق ارشد این تحقیق ، پروفسور لیزا جونتتی برگرن گفت: مامی‌ توانیم ثابت کنیم که کاهش سطح آپو لیپوپروتئین CIII با وجود مصرف مداوم یک رژیم‌ غذایی پر چرب ، نه تنها از شما محافظت می ‌کند بلکه با افزایش حساسیت انسولین ، از بین بردن اختلالات متابولیکی مضرناشی از چربی را معکوس می‌‌ کند.

نتایج این تحقیق در ژورنال Science Advances منتشرشده است.

 

بازنویسی: نغمه داودزاده

رفرنس : sciencemag

منبع تصاویر : futurity

همچنین بخوانید : آیا سلول های مشابه چربی قهوه ای در درمان چاقی کمک میکنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا