علمی

تاثیر مثبت کموکاین CXCL12 راهی برای درمان بیماری مزمن کلیوی

گربه ها ممکن است قادر به کمک در درمان بیماری مزمن کلیوی باشند.

گربه های دارای بیماری مزمن کلیوی در جریان مطالعات دانشمندان قرار گرفته اند و شاید روزی برای یافتن درمانی برای انسان ها نیز کمک کننده باشند.

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیوی، شرایطی است که در آن کلیه ها آسیب می بینند و نمی توانند خون را به شکلی که باید پاکسازی کنند. بیماری می تواند تا استیج نهایی “نارسایی کلیوی” ادامه پیدا کند؛ که در صورت عدم انجام دیالیز و یا پیوند کلیه، کشنده است.

در انسان ها، داروها بر کند کردن پروسه تخریب اندام متمرکز هستند. به گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها، تخمین زده شده است که ۳۷ میلیون نفر در امریکا از بیماری مزمن کلیوی رنج می‌برند.
تقریباً ۵۸ میلیون گربه در ایالات متحده امریکا ،به تخمین انجمن دامپزشکی امریکا، وجود دارند. بیماری مزمن کلیوی ۳۰ الی ۵۰ درصد گربه های ۱۵ ساله یا پیر تر را تحت تاثیر قرار می دهد.

فیبروزیس یا جای زخم که از نتایج نهایی این بیماری محسوب میشود؛ یک مسیر نهایی معمول برای بیماری کلیوی، هم در انسانها و هم در حیوانات، است که هیچ درمان کارآمدی برای گربه ها در مرحله نهایی بیماری کلیوی وجود ندارد.

این مطالعه بر چه رویکردی متمرکز است؟

در این مطالعه، تاثیر یک درمان مولکولی نشات گرفته از سلول در بهبود فیبروز کلیوی در گربه ها بررسی میشود. پیش از این، درمان های ترمیمی با استفاده از سلولهای بنیادی و vascular fraction گرفته شده از بافت چربی آزمایش شده اند؛ اما هزینه بالایی دارند، زمان‌بر هستند و نیازمند توانمندی در پروسه های سلولی پیشرفته ای هستند که در بیشتر دامپزشکی های معمول در دسترس نیستند.
درمان جایگزین، استفاده از مولکولهای منشأ گرفته از سلول برای درمان فیبروزیس کلیوی است؛ که می‌تواند یک رویکرد اطمینان‌بخش باشد. درمان های کنونی شامل درمان های دارویی و مدیریت رژیم غذایی برای کند کردن پیشرفت بیماری و افزایش طول آن می‌باشد و نیاز به روش های جایگزین به شدت احساس می شود.

در این مطالعه از یک کموکاین پیام رسانی سلولی به نام CXCL12، که توسط سلول ها ایجاد می شود و بافت را برای ترمیم تحریک می کند؛ استفاده شده است. این کموکاین نوترکیب انسانی از نظر تجاری در دسترس است، هزینه پایین تری دارد و مشخص شده که در کاهش فیبروزیس در مدل‌های جونده بیماریهای مزمن کلیوی تاثیر گذار است.

هدف این مطالعه چیست؟

هدف از مطالعه، آزمایش میزان امنیت، در دسترس بودن و کارآمدی تزریق درون کلیوی CXCL12 جهت دهی شده با فراصوت، در گربه های دارای فیبروزیس کلیوی مزمن است. آزمایش ابتدا در مدل های پیش بالینی و سپس در یک مطالعه پایلوت در گربه هایی که ممکن است به استیج های اولیه بیماری کلیوی دچار باشند، انجام گرفته است.

نتایج جمع آوری شده این مطالعات نشان می دهد که تزریق درون کلیوی این کموکاین، ممکن است درمان جدید محتمل، با امکان استفاده گسترده برای بیماری کلیوی در مراحل اولیه در گربه ها باشد. اما انجام ارزیابی های بالینی بیشتر نیاز است.

همچنین این مطالعه می تواند مثال خوبی باشد از اینکه چگونه بیماری‌هایی مثل این بیماری مزمن کلیوی که در سگها و گربه ها شایع هستند، می توانند مورد بررسی قرار بگیرند و احتمالا در درمان بیماریها در انسانها نیز کمک کنند.

ترجمه و بازنویسی: نیلوفر فرسیو

منبع:
https://www.newswise.com/articles/you-are-not-a-cat-but-a-cat-could-someday-help-treat-your-chronic-kidney-disease
مقاله را از اینجا بخوانید:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2021.646087/full

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا