علمی

مقابله امیکرون و آنتی‌بادی‌های بدن شما

امیکرون (Omicron) نام سویه جدید کرونا است. سرعت انتقال بالای این سویه جدید باعث ناامیدی پایان همه‌گیری کرونا شده‌است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، معمولا عفونت ناشی از آن کمتر از گونه‌های قبلی مانند دلتا است ولی همچنان دانشمندان معتقدند شدت علائم می‌تواند تحت تاثیر واکسیناسیون کووید 19 قرار بگیرد.

سویه امیکرون

استاد ویروس شناسی دانشگاه لندن می‌گوید: نتیجه جهش‌هایی که در گونه امیکرون رخ داده‌است می‌تواند توانایی آن را در آلوده کردن سلول‌های بدن و عفونت تحت تاثیر قرار دهد.

این ویروس سرعت انتقال بالایی دارد. تکثیر بیشتر آن در گلو می‌تواند یکی از دلایل همین تغییر باشد. درواقع طبق مطالعات ابتدایی، این نوع ویروس جهش یافته بیشتر قادر به آلوده کردن سلول­‌های موجود در گلو است. همچنین در مطالعات حیوانی داده‌های اولیه نشان می‌دهد، حیوانات مبتلا به این ویروس با سرعت بیشتری نسبت به سویه دلتا و ویروس اصلی ووهان چین بهبود می‌یابند.

پروتئین اسپایک

ویروس کرونا معمولا از سه پروتئین تشکیل شده‌است که مهم‌ترین آنها پروتئین اسپایک (S) است. ویروس کرونا با کمک این پروتئین وارد سلول میزبان می‌شود و در نتیجه عفونت را به‌همراه دارد.

 سیستم ایمنی افراد واکسینه شده یا افرادی که در گذشته مبتلا به کووید 19 شدند، آنتی‌بادی زیادی تولید می‌کند. بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه ماساچوست امریکا، ده‌ها جهش بر روی پروتئین اسپایک در ویروس امیکرون باعث در امان ماندن از آنتی‌بادی‌های بدن می‌شود. نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: گرچه این سویه از کرونا از اکثر آنتی‌بادی‌ها فرار می‌کند ولی همچنان واکسیناسیون تنها راه امیدبخش در این مسیر است.

روش‌های موجود در گذشته نمی‌تواند مشخصات و ویژگی‌های چندبعدی سطوح پروتئین اسپایک را توصیف کند. بنابراین در این مطالعه، محققان از یک رویکرد محاسباتی برای تعیین تاثیر پروتئین‌های جهش یافته بر آمینواسیدهای جهش یافته استفاده کردند.

امیکرون

این تکنیک جدید به محققان کمک می‌کند تا جهش‌های ایجادشده بر روی توالی ژنتیکی پروتئین اسپایک را بهتر بررسی کنند. درواقع این تیم تحقیقاتی جهش‌های جدیدی را شناسایی کردند که ساختار هماگلوتینین را تغییر می‌دهد تا راحت‌تر به گیرنده‌های سطوح تنفسی متصل شود.

رویکرد جدید دانشمندان برای بررسی سطح پروتئین اسپایک

محققان در این مطالعه به‌طور ویژه‌ ناحیه RBD (دامنه اتصال گیرنده) را بررسی کردند. این ناحیه قسمتی از پروتئین اسپایک بر روی ویروس امیکرون است که مورد حمله آنتی‌‌‌بادی‌ها قرار می‌گیرند و به ویروس کمک می‌کند تا به درون سلول وارد شود. این تیم با استفاده از این رویکرد محاسباتی جدید توانستند نحوه تعامل جهش‌های ایجاد شده با آنتی‌بادی‌های موجود در بدن را بیابند.

نتایج بیان میکرد این سویه خطرناک می‌تواند از هر چهار نوع آنتی‌بادی فرار کند. به همین دلیل، روند درمان مبتلایان به این نوع سویه جدید بسیار سخت شده‌است.

 

همچنین بخوانید: آدامس و کرونا

آیا واکسیناسیون می‌تواند با این سویه جدید مقابله کند؟

محققان امیدوارند در آینده برای روند درمان سریع، کوکتل‌هایی از آنتی‌بادی تولید کنند که بخش‌های خاصی از پروتئین اسپایک را مورد هدف قرار دهد. آنها می‌گویند برای نتیجه‌گیری بهتر، لازم است شامل آنتی‌بادی‌های نوع 4 و 3 باشند که از فرار ویروس امیکرون بهتر جلوگیری می‌کند.

بنابراین واکسن‌هایی که منشا mRNA دارند، ایمنی بیشتری در افراد ایجاد می‌کنند. توصیه می‌شود علاوه بر انجام واکسیناسیون، همچنان مانند گذشته استفاده از ماسک و شستن دست‌ها فراموش نشود.

امیکرون

نتیجه‌گیری

تحقیقات نشان می‌دهد آنتی‌بادی‌های ایجاد شده پس از ابتلا به کووید 19 از ابتلای دوباره فرد جلوگیری می‌کنند اما این ایمنی پس از 4 تا 6 ماه کاهش می‌یابد. همچنین سن در ابتلا مجدد فرد به کووید 19 مهم است. پاسخ ایمنی بدن ما می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوع واکسن دریافتی، زمان عفونت و بیماری زمینه‌ای متفاوت باشد. درنهایت محققان معتقدند واکسیناسیون بهترین راه دفاعی در برابر ابتلای مجدد و عفونت‌های شدید است و خطر مرگ‌و‌میر و عفونت شدید در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مانند دیابت بیشتر است. اما هنوز اطلاعات دقیقی از میزان مرگ‌و‌میر ناشی از این سویه جدید در دسترس نیست.

 

نویسنده: مطهره تقی‌پور

منابع

cdc.gov

news-medical

sciencedaily

https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/omicron-is-natural-immunity-better-than-a-vaccine/a-60425426

 

همچنین بخوانید: سویه های جدید کرونا کدامند؟ آیا واکسن ها هنوز کارامد هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا