علمی

سویه های جدید کرونا کدامند؟ آیا واکسن ها هنوز کارامد هستند؟

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند و این ویژگی می‌تواند باعث شکل‌گیری یک نوع جدید یا گونه‌ای از ویروس شود.

دانشمندان در سراسر جهان در حال بررسی تغییرات ویروسی هستند که باعثCOVID-19  می شود. تحقیقات انجام شده به متخصصان کمک می­کند تا دریابند، کدام نوع از کووید-19 قدرت انتقال بیشتری دارد؟ چگونه ممکن است بر سلامت افراد تأثیر بگذارد و میزان تاثیرگذاری واکسن‌های مختلف چقدر است؟

ده‌ها تغییردربخشی از ویروس (پروتئین اسپایک) که توسط واکسن مورد هدف قرار گرفته است، ایجاد شده‌­است.

آیا با وجود گونه­ های جدید، واکسن‌ها همچنان تاثیر گذارند؟

با توجه به نشانه‌های اولیه، واکسن‌های کنونی ممکن است به­‌خوبی علیه Omicron  عمل نکنند. درواقع امیکرون به‌­طرز چشمگیری با بسیاری از سویه­ های دیگر متفاوت است.

مطالعات آزمایشگاهی اولیه نشان می‌دهد برای مقابله با این سویه جدید، ممکن است دو دوز واکسن کووید کافی نباشد. اکنون انگلیس برای تقویت ایمنی دوز­های اضافی به افراد تجویز میکند.

اطلاعات جمع‌­آوری شده از سراسر جهان نشان می‌دهد که Omicron ممکن است عفونی‌تر از سویه‌­های دیگر باشد و به‌­راحتی پخش شود؛ اما هنوز هیچ مدرکی مبنی­‌بر اینکه باعث وخامت و شدت بیشتر بیماری می­شود، وجود ندارد. برخی محققان گفته‌اند، ممکن است خفیف‌تر باشد اگرچه هنوز خیلی زود است که مطمئن شویم. خطر سایر انواع کووید برای افراد مسن یا افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قابل توجهی هستند، بالاترین میزان را دارد. اما با این حال، اگر یک نوع عفونی‌تر باشد منجربه مرگ‌­و­میر بیشتر در جمعیتی که واکسینه نشده است، خواهد شد.

 

 

زمان دسترسی به واکسن‌های جدید علیه انواع سویه های مختلف

نسخه‌های به­روز شده واکسن‌ها علیه انواع کووید در حال طراحی و آزمایش هستند.

شرکت‌­های دارویی تولیدکننده واکسن نیز می‌توانند به سرعت تولید واکسن را افزایش دهند و از این رو قانون‌گذاران درباره­‌ی چگونگی تسریع در فرایند تایید واکسن گفت‌­وگو کردند.

شرکت مدرنا امیدوار است، بتواند تا ماه مارس یک تقویت­‌کننده علیه Omicron  تهیه کند.

 

 

واریانت‌های دیگر

خطرناک‌ترین واریانت‌ها، در دسته سویه ­های نگران­ کننده قرار می­گیرند و Omicron بیشترین نگرانی را ایجاد کرده‌­است. این سویه­ ها  عبارتند از:

  • دلتاB.1.617.2 اولین بار در هند شناسایی شد و اکنون رایج‌ترین نوع موجود در بریتانیا است.
  • آلفاB.1.1.7 اولین بار در بریتانیا شناسایی شد اما در بیش از 50 کشور گسترش یافت.
  • بتا B.1.351 اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، اما حداقل در 20 کشور دیگر، از جمله بریتانیا شناسایی شده­است.
  • گاما P.1 اولین بار در برزیل شناسایی شد، اما به بیش از 10 کشور دیگر از جمله بریتانیا، گسترش یافته‌­است.

مقامات بریتانیا همچنین در حال بررسی نسل اخیر نوع دلتا به­‌نام AY.4.2  یا Delta plus  هستند.

 

چرا ویروس ­های جهش یافته به ­وجود می‌­آیند؟

ویروس‌ها به تنهایی نمی‌توانند تکثیر شوند، بلکه برای تولیدمثل به مسیرهای سنتز پروتئین سلول میزبان خود وابسته هستند. درواقع هر بار که ویروس تکثیر می‌شود، جهش‌هایی در ماده ژنتیکی آن رخ می‌دهد. جهش‌ها می‌توانند در تغییر طرح ژنتیکی ایجاد شوند و در نتیجه نسخه جدیدی از ویروس تشکیل شود.

در این صورت ویروس هر چه شانس بیشتری داشته باشد که در میزبان تکثیر شود، فرصت‌های بیشتری برای ایجاد جهش به‌­وجود می­آید.

به همین دلیل، کاهش عفونت‌ها بسیار مهم است و واکسن‌ها با کاهش انتقال و همچنین محافظت در برابر بیماری کووید کمک می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند:” ممکن است، نوع جدید بسیار تغییر یافته (B.1.1.529) از نوعی بیماری ناشی شده باشد که سیستم ایمنی افراد قادر به خلاص شدن سریع از شر عفونت کووید نیست و زمان بیشتری به ویروس برای تغییر شکل می‌دهد.”

کرونا

 

انواع قبلی ویروس کرونا

در اوایل سال 2020، زمانی که شیوع ویروس کرونا در کل جهان در حال افزایش بود، ممکن بود شنیده باشید که بیش از یک گونه از ویروس جدید کرونا وجود دارد.

این نظریه نتیجه تحقیقات یک مطالعه در چین، در مورد انواع مختلف کروناویروس جدید است. محققان در حال بررسی تغییرات در RNA ویروس کرونا در طول زمان بودند تا کشف کنند، چگونه کروناویروس‌های مختلف با یکدیگر مرتبط هستند. آن‌ها 103 نمونه از کرونا ویروس را از مردم و حیوانات بررسی کردند نتیجه تحقیقات به این شکل بود، کروناویروس‌های یافت شده در همه انسان‌ها یکسان نیستند.

محققان دو نوع  آن‌ها را “L” و “S” نامیدند. آن‌ها با وجود تفاوت‌های جزئی در دو مکان بسیار شبیه هستند. به­نظر می‌رسد که نوع S اول بوده­است؛ ولی طبق گفته دانشمندان  نوع L در اوایل شیوع بیشتر داشت.

ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، تغییر خواهد کرد. ممکن است کارشناسان انواع جدیدی از این ویروس را پیدا کنند ولی غیرممکن است که تاثیرات این تغییرات ویروسی را پیش‌بینی کنیم. با این حال تغییر همان کاری است که ویروس‌ها انجام می‌دهند.

نویسنده: بهناز بویه
ویراستار: مطهره تقی‌­پور

منبع

منبع1

منبع2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا