علمی

آدامس و کرونا

جویدن آدامس، عملی است که از دوران باستان وجود داشته ­است. اما مردم در دوره ­های مختلف اشکال متنوعی از آدامس را مصرف می­ کردند.

جویدن آدامس عملی لذت بخش برای اکثر مردم در جهان است. در طی زمان، مواد تشکیل ­دهنده آن تغییر کرده­ است. صمغ درختان به ­عنوان اولین آدامس ­ها شناخته شده هستند. این صمغ­ ها از شیره ­ی درختان صنوبر یا چیکل مانیلکارا تهیه می­ شدند. اما به مرور زمان، انسان برای تولید از مواد مصنوعی استفاده کرد. جویدن آدامس علاوه­ بر فواید بسیاری که دارد؛ دارای عوارضی است. همچنین شما ممکن است، هنگام جویدن آدامس، آن را قورت دهید. به نظر شما چه مدت طول می ­کشد تا آدامس هضم شود؟

کشف آدامس در دوران باستان

آیا مواد موجود در آدامس بی ­خطر است؟

دستور و فرمول تولید آدامس ها معمولا باهم متفاوت است، همچنین تولیدکنندگان مشهور این محصول، راز تهیه را مخفی نگه می­ دارند. اما به ­طور معمول آدامس های ساخته شده توسه انسان دارای مواد اولیه شیرین کننده، طعم دهنده، رزین و بافت اصلی چسبناک است.

آسپارتام: یک شیرین کننده مصنوعی است که اغلب به ­عنوان قند در نوشیدنی­ هایی مانند نوشابه و غذاهای مختلف مانند آدامس بکار می­ رود. مصرف زیاد آسپارتام در دوران بارداری، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در فرزندان افزایش دهد. همچنین افرادی که دارای بیماری فنیل کتونوریا هستند بهتر است مصرف این ماده شیرین کننده را کاهش دهند. امروزه محققان در حال مطالعه ارتباط بین چاقی و مصرف آسپارتام هستند. علاوه بر آسپارتام در ساختار آدامس، شیرین کننده­ های دیگری مانند ساخارین و نئوتام نیز استفاده می ­شود.

بافت اصلی چسبناک همانند مواد لاستیکی است که باعث جویدن آن می­ شود. رزین نیز برای بهبود لثه و ثابت نگه داشتن بافت آدامس بکار می­رود. معمولا آدامس­ ها ضرری ندارند اما برخی موادافزودنی در آن ها ممکن است برای برخی افراد دارای عوارض باشد.

آدامس

فواید جویدن آدامس در سلامتی

جویدن آدامس دارای خواص بسیار زیادی است. آدامس می­ تواند باعث رفع موقتی خشکی دهان شود. همچنین بزاق ترشح شده هنگام جویدن آن می ­تواند علائم رفلاکس معدا را کاهش دهد زیرا به تعادل اسیدها در مری کمک می­ کند. افزایش بزاق می ­تواند به حذف بقایای باکتری­ های دهان نیز کمک کند.

از دیگر فواید مهم جویدن آدامس به شرح زیر است:

بهبود حافظه:

نتایج مطالعات بر روی جویدن آدامس نشان می­ دهد، به احتمال زیاد باعث افزایش خون رسانی به مغز می ­شود. همچنین افزایش عملکرد مغز از دیگر تاثیرات آن است.

کمک به کاهش وزن:

شما می ­توانید در مدت یک ساعت 11 کالری بسوزانید. در نتیجه این عمل می­ تواند در کاهش گرسنگی و لاغری موثر باشد.

هوشیاری مغز هنگام خستگی، از بین بردن حالت تهوع مخصوصا در دوران بارداری، کمک به ترک سیگار و پیشگیری از عفونت گوش می­ تواند تاثیرات­ عمل جویدن آدامس باشند.

کاهش انتقال ویروس کرونا

امروزه جهان درگیر همه­ گیری ویروسی منحوس شده­ است. شاید جالب به­ نظر برسد؛ جویدن آدامس می­ تواند باعث کاهش گسترش این ویروس شود.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از نوعی پروتئین گیاهی توانستند آدامسی تولید کنند که باعث کاهش انتقال ویروس می ­شود. آنها این پروتئین را به ماده دیگری اضافه می ­کنند تا به­ راحتی به ویروس متصل شود. در مطالعات دیگری مشخص شد، کسانی که عوارض شدید کرونا را دارند با مصرف و جویدن این آدامس می­توان بار ویروسی بدن­شان را کاهش دهند.

استفاده از این پروتئین گیاهی در تولید مواد غذایی کار خارق­ العاده­ای است. در مواردی که مصرف این نوع آدامس موثر است؛ می توانیم به معاینات دندان پزشکی اشاره کنیم. محققان همین پروژه در حال بررسی این پروتئین برای تولید آدامسی دیگر هستند. این نوع از آدامس در از بین بردن پلاک دندانی موثر است.

تاثیر آدامس بر انتقال ویروس کرونا

مضرات جویدن و بلع در طولانی مدت

جویدن بیش از حد آدامس می­ تواند منجربه مشکلاتی در فک شما شود. محققان در بررسی ­های بیشتر به این نتیجه رسیدند، ممکن است باعث اختلالی به ­نام TMD شود. این نوع از اختلال درد هنگام جویدن را به همراه دارد. در افرادی که دارای میگرن هستند؛ مصرف زیاد و متداوم باعث سردردهای شدید می­ شود. درصورت بلع ، بدن به­ راحتی آن را دفع می­ کند. تحقیقات نشان داده شده­­ است، دفع آدامس در کمتر از 7 روز اتفاق می ­افتد. اما کسانی که به ­طور مکرر قورت می ­دهند دچار اسهال، یبوست مزمن و درد شکم می­ شوند.

جویدن آدامس بدون شکر

مصرف آدامس ­های بدون قند به مدت 20 دقیقه بعد غذا می­ تواند به کاهش پوسیدگی دندان کمک کند. تقویت مینای دندان و پاکسازی پلاک­ های دندان از دیگر خواص جویدن نوع بدون قند آن است. معمولا برای شیرینی آدامس­ های بدون شکر از قند الکل استفاده می­ شود. مصرف بیش از حد این نوع، انواع ناراحتی­ های گوارشی را به­ همراه دارد.

 

نتیجه­ گیری

آدامس­ ها از دوران قدیم بودند و در طول زمان مصرف این ماده بسیار افزایش یافت. مصرف درست معمولا ضرری ندارد اما بهتر است آدامس حاوی زایلیتول انتخاب اول ما باشد؛ زیرا خواص ضدباکتریایی آن اثبات شده ­است. در نتیجه جویدن آدامس­ های فاقد قند به ­دلیل کاهش سطح استرس و سلامت دندان ­ها توصیه می ­شود پس با خیال راحت مصرف کنید.

 

نویسنده: مطهره تقی ­پور

 

 

منابع

منبع1

منبع2

منبع3

منبع4

همچنین بیشتر بخوانید در مورد:

اعتیاد به شیرینی، چرا؟

خوردن میوه قبل یا بعد از غذا چه تفاوتی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا