علمی

عوارض خطر مصرف چای و قهوه

چای و قهوه، مفید و در عین حال مضر

 چای و قهوه می‌تواند با کاهش میزان سکته مغزی و زوال عقل همراه باشد؟

زوال عقل به طور کلی و زوال عقل عروقی پس از یک  سکته مغزی می‌توانند طول عمر مورد انتظار یک فرد را کوتاه کنند. این شرایط برای هر فردی متفاوت است. دلیل بروز زوال عقل عروقی عدم جریان خون کافی در مغز است. شرایط مختلفی، حال چه به صورت تدریجی و چه به صورت ناگهانی ممکن است موجب چنین محدودیتی شوند؛ که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سکته مغزی

یک سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی منتهی به مغز پاره شده یا توسط یک لخته خون مسدود شود. سکته مغزی می‌تواند آثار بسیاری بر بدن داشته باشد که یکی از آن‌ها ابتلا به زوال عقل عروقی است

چای و قهوه و اسیب‌های ناشی
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قهوه به تنهایی یا همراه با چای با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته همراه است.

رگ‌های خونی آسیب دیده یا باریک شده

رگ‌های خونی آسیب دیده یا باریک شده منتهی به مغز ممکن است موجب زوال عقل عروقی شوند. به همین دلیل، شرایطی که به مرور زمان به رگ‌های خونی آسیب می‌زنند یا موجب باریک شدن آن‌ها شوند، ممکن است خطر زوال عقل عروقی را نیز افزایش دهند.

عوامل خطر دیگر مصرف چای و قهوه

خطر زوال عقل عروقی با افزایش سن معمولا بیشتر می‌شود. همچنین عوامل و شرایط دیگری ممکن است خطر رگ‌های خونی آسیب دیده و زوال عقل عروقی را افزایش دهند؛ که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– سیگار کشیدن
– چاقی
– ریتم های نامنظم قلب
– کلسترول بالا
– فشار خون بالا
– آترواسکلروز
دیابت
– سابقه خانوادگی حمله قلبی یا سکته مغزی

چای و قهوه و اسیب‌های ناشی

اما اخیرا بر اساس مطالعه‌ای که توسط برخی محققان انجام شد،

نوشیدن قهوه یا چای ممکن است با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل همراه باشد. همچنین نوشیدن قهوه با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته همراه بود. سکته مغزی یکی از رویدادهای تهدید کننده زندگی است که باعث 10 درصد مرگ و میر در سراسر جهان می‌شود و زوال عقل نیز یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه سلامت در جهان است. در این بررسی، ۳۶۵ هزار نفر فرد ۵۰ تا ۷۴ ساله برای مدت یک دهه مورد مطالعه قرار گرفتند؛ در شروع مطالعه، شرکت کنندگان گزارشی از میزان مصرف چای و قهوه ارائه کردند. در مدت زمان انجام مطالعه، ۵۰۷۹ نفر از این افراد به زوال عقل و ۱۰ هزار و ۵۳ نفر حداقل یکبار دچار سکته مغزی شدند. نتیجه این گونه گزارش شد، افرادی که روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه و 2 تا 3 فنجان چای می‌نوشیدند، در مقایسه با کسانی که نه قهوه و نه چای می نوشیدند 32 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند و همچنین خطر ابتلا به زوال عقل هم 28 درصد کمتر گزارش شد.
همچنین محققان اظهار داشتند: نوشیدن قهوه یا ترکیب کردن آن با چای با کاهش خطر زوال عقل ناشی از سکته مغزی مرتبط است.

 

زینب محمدی

منابع

لینک ۱

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا