فهرست مطالب
گفتوگو در لایو اینستاگرامی با حضور جناب آقای مهندس سید محمد هادی خالقی
در 23 اسفند ماه ۱۴۰۰، مهندس سید محمدهادی خالقی، بنیانگذار شتابدهندهی اینومکث و مدیرعامل شرکت مبنا توسعه بازار، مهمان آکادمی کارآفرینی تکتا بودند.
در ابتدای این گفتوگوی دوستانه به تاریخچهی تشکیل شتابدهندهی اینومکث پرداخته شد.
مهندس خالقی، در رابطه با شتابدهندهها توضیح دادند که: شتابدهندهها جزئی از امور نوآوری و فناوری کشورها هستند که به شتابدهی تیمهای استارتآپی و شرکتهای نوپا میپردازند.
از وظایف شتابدهندهها میتوان به تامین بازارکار، مشاوره و هدایت تیمها، امکانات رفاهی، سرمایهگذاری و … اشاره کرد. در واقع شتابدهندهها در کوتاه کردن زمان رسیدن به هدف و موفقیت دراستارتآپها نقش موثری دارند.
ایشان در ادامه بهصورت تخصصی به معرفی شتابدهندهی اینومکث پرداختند:
این شتابدهنده، در سال ۱۳۹۵ با هدف شتابدهی ترویجی (بدون سرمایهگذاری) شروع به فعالیت کرد و در آن زمان بهعنوان یک بخش صرفاً بیزینسی در شرکت مبنا توسعه بازار شروع به کار کرد و بعد تصمیم گرفته شد جایی از کشور پوشش داده شود که سایر شتابدهندهها نباشند.
در اولین فعالیت این شتابدهنده، رویدادی در تبریز تدارک دیده شد و تیمهایی با حضور یافتن در دورهی یک روزه توانستند تواناییهای خود را ارتقا بخشیده و همچنین تیمهایی شناسایی شده و به مراکز رشد و پارکهای فناوری استان معرفی شدند.
ایشان اذعان داشتند که اینومکث امروز دیگر صرفاً یک بخش بیزینسی نیست بلکه یک شرکت دانشبنیان به حساب میآید.
حوزههای حائز اهمیت برای این شتابدهنده:
ایشان همچنین بیوتکنولوژی، نانو پلیمر، هوش مصنوعی، و مشتقات آن را حوزههای حائز اهمیت برای شتابدهندهی اینومکث عنوان کردند.
نحوهی پذیرش و جذب تیمها در شتابدهندهی اینومکث:
برای ثبت نام فقط کافیست که اطلاعات تیم خود را در سایت inomax.ir وارد کرده یا با مراجعهی حضوری به مراکز این شتابدهنده ضمن راهنمایی، ثبت نام را در سایت انجام دهید. روش دیگر، شرکت در رویدادهای پیش شتابدهی اینومکث میباشد.
تاریخچه تاسیس شرکت مبنا توسعه بازار:
مهندس خالقی در مورد تاریخچهی تاسیس شرکت مبنا توسعه بازار توضیح دادند که در سال ۱۳۹۱ با هدف تجاریسازی فناوریها شروع به فعالیت کرد و در مدت کوتاهی در حوزههای زیر نیز فعالیت خود را آغاز کرد:
تحقیقات بازار، ارزیابی اقتصادی، مشاوره بازار، انتقال فناوری، آموزش و….
مهندس خالقی در پاسخ به این سوال که بررسی ایدههای ارسالی به چهصورت هست و یک ایده خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ بیان کردند که: منطق ما بر قبول یا رد ایدهای نیست. ما بررسی میکنیم که ببینیم یک ایده در چهارچوب شرایطی که ما میتوانیم ایجاد کنیم قرار میگیرد یا نه؟!
در شتابدهندهها، جذبِ صرفاً یک نفر که دارای یک ایده است و یا تیمهایی که ایده دارند اما تخصص ندارند و یا فقط تخصص داشته باشند صورت نمیگیرد و همچنین اگر ایدهای هم نداشته باشند هم قابل پذیرش نیستند. در این شرایط با شرکت در رویدادهای پیش شتابدهی، امکان انتخاب همتیمی مناسب فراهم خواهد شد.
همچنین جناب مهندس عنوان کردند که: یک ایده باید سنجیده، دارای بازار رو به رشد و قابل توسعه و نوآوری باشد اما مهمتر از ایده، تیم شماست. یک تیم موفق دارای شاخصهی توانمندی، تنوع کاری در اعضای تیم و داشتن mvp یا همان محصول اولیه بهعنوان پروتوتایپ میباشد.
جناب آقای مهندس محمد هادی خالقی، در ادامه در پاسخ به این سوال که رابطهی بین ایدههای دریافتی، محصول و یا خدمات پایانی به این ایدهها چگونه است، گفتند:
شاید فکر کنید هر تیم فقط یک ایده دارد اما در شرایطی ممکن است یک تیم روی ۳ محصول کار کند و یا حتی دو تیم باهم علاوهبر محصولات خودشان بر روی محصول مشترکی هم کار کنند.
اما بهطورکلی بهتر است تمرکز روی یک هدف انجام بگیرد. هر چند این موضوع بستگی به ویژگیهای فردی اعضای تیم دارد.
ممکن است ایدههای پخته و کاملا سنجیده نباشد در این شرایط پیشنهاد میشود در رویدادهای پیش شتابدهی شرکت کنید تا ایدههای شما بهبود پیدا کنند.
وی در ادامه صحبتها گفتند:
یکی از راههای داشتن ایدهی خوب، داشتن تعدادی ایده است. یعنی سبدی از ایدهها را داشته باشیم و باید بدانیم الزاماً هر ایدهای قابل اجرا نیست بلکه باید بررسی شود که آیا میتوانم یا نمیتوانم؟! نیاز بازار نسبت به این ایده چهطور است؟! آیا از لحاظ تکنولوژیکال قابل انجام هست؟! چقدر هزینه و زمان لازم است!؟
ایشان خاطر نشان کردند که شتابدهندهها برای راهنمایی دانشجو و تبدیل ایده به محصول هزینهای دریافت نمیکنند.
در ادامهی این گفتوگو جناب مهندس در پاسخ به سوالی که پرسیدند «در اتاقم با ترکیبات گیاهی لوازم آرایشی درست میکنم چهطور از شتابدهندهها میتوانم کمک بگیرم؟» عنوان کردند:
با فرض کیفیت درست و عالی، قیمت تمام شدهی محصول چهقدر است و آیا نسبت به سایر محصولات مشابه قیمت رقابتی دارد؟؟ بازار و مشتری دارد؟؟ و مهمتر از همه اینکه وجه تمایز محصول ما با سایر محصولات موجود چه چیزی است؟!
«یک دلیل برای انتخاب و یک دلیل برای ماندن انتخاب.»
مهندس خالقی دربارهی نحوهی مشارکت شتابدهندهها در ایده توضیح دادند که یا فقط فضا در اختیار تیم قرار داده میشود یا در هزینهها هم حمایت صورت میگیرد که در اینصورت معمولاً شتابدهندهها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در سهام تیم و یا در میزان فروش آن محصول سهم دارند.
از ایشان خواستیم که بگویند اگر به عقب برگردن چه کاری را انجام نمیدهند؟
مهندس پاسخ دادند که اگر به عقب برگردم، وقت و زمانم را برای ترسیدن و شک کردن از دست نمیدهم و سریعتر کارم را شروع میکنم.
توصیهی آقای مهندس خالقی به دانشجویان
شک و بدبینی را از خودتان دور کنید و به خودتان باور داشته باشید. شروع به کار و مهارتآموزی کنید. تحلیل درست از شرایط داشته باشید. برای اینکه چیزی را اثبات کنید کار نکنید برای این کار کنید تا دنیا را کمی به سوی رشد تغییر دهید. به سمت یادگیری مهارتهای نرم، مهارتهای فردی، فلسفه زندگی و قدرت تحلیل بروید تا بتوانید چالشها و شرایط جامعه را بپذیرید و راحتتر درک کنید.
سخن پایانی :
برای کارآفرین شدن یاد بگیرین قضاوت نکنید و بیشتر کار کنید و درکنار این کار کردن، تحلیل درست داشته باشید. البته این را هم باید بدانید که برای اثبات کردن خود به دیگران کاری انجام ندهید، بلکه برای ایجاد تغییر گام بردارید.
در مسیر کارآفرینی و نوآوری باید دیوانه و عاشق باشید تا بتوانیم کشور را به سمت پیشرفت ببریم و آیندهی فرزندانمان را تغییر دهیم.
تهیهی گزارش توسط: فاطمه رزاقی
این گزارشنویسی رویداد بسیار عالیه😍
مخصوصاً این گزارش بسیار کاربردی بود.
ممنون از توجهتون🌹