علمی

سلول‌ T به عنوان قاتل، چگونه سلاح‌های خود را برای کشتن پر می‌کند؟

چگونه سلول‌ T ، یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی ما، می‌تواند ‌هم‌چنان در حال شکار و کشتن سلول های سرطانی باشد و سلاح‌های سمی خود را بارها پر و خالی کند؟

سلول‌های T سیتوتوکسیک گلبول های سفید تخصصی خون هستند که توسط سیستم ایمنی ما برای تشخیص و از بین بردن تهدیدات آموزش دیده‌اند.

 از جمله سلول‌های توموری و سلول‌های آلوده به ویروس‌های مهاجم، مانند SARS-COV2 ، که باعث COVID-19 می شود یا در قلب ایمونوتراپی‌های جدید که نوید درمان سرطان را می‌دهد.

پروفسور گیلیان گریفیتس از موسسه تحقیقات پزشکی کمبریج، که رهبری این تحقیقات را بر عهده داشت، می‌گوید: “سلول‌های T قاتلان آموزش دیده‌ای هستند که توسط سیستم ایمنی بدن به مأموریت‌های مرگبار خود فرستاده می‌شوند. میلیاردها نفر از آنها در خون ما وجود دارد که هرکدام در حال حمله و نبرد بی‌امان برای حفظ سلامت ما هستند.

 هنگامی که سلول‌های T هدف خود را پیدا کردند، به آن متصل شده و محموله‌های سمی خود را آزاد می کنند؛ اما آنچه بسیار قابل توجه است کشتن و حمله دوباره آن‌ها می‌باشد.

سلول T
درمان car_Tcell

 

همچنین بخوانید: سلول T در پشت پاسخ سیستم ایمنی قوی در واکسن های آدنو ویروس

نقش میتوکندری در عملکرد سلول T و تنظیم آن:

میتوکندری اغلب به عنوان باتری سلول شناخته می شود؛ زیرا انرژی لازم برای عملکرد آن‌ها را تأمین می‌کند. با این حال، در این مورد میتوکندری از مکانیسم کاملاً متفاوتی استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که سلول های T قاتل مهمات کافی را داشته باشند.

 

این قاتلان باید بار سمی خود را تجدید کنند تا بتوانند بدون آسیب رساندن به خود، به کشتن عوامل بیگانه را ادامه دهند. به نظر می‌رسد این عمل توازن دقیق توسط میتوکندری در سلول های T تنظیم می‌شود که سرعت کشتن را با توجه به سرعت تولید پروتئین‌ها تعیین می‌کند. این باعث می شود سلول های T قاتل سالم بمانند و در شرایط سخت و چالش برانگیز در صورت نیاز به پاسخ طولانی مدت ادامه دهند.

222009 web
سلول‌های T جدید چگونه کار می‌کنند؟

برای همراهی این مطالعه، تصاویری منتشر شده است که نشان می‌دهد سلول های T قاتل در حال شکار و حذف سلول های سرطانی هستند.

 اعتقاد بر این است که یک قاشق چای‌خوری پر از خون تنها دارای 5 میلیون سلول T است که طول هر یک از آنها حدود 10 میکرومتر است و تقریباً یک‌دهم عرض موی انسان است.

 سلول‌ها به سرعت در حال حرکت هستند و محیط خود را هنگام حرکت بررسی می‌کنند. هنگامی که یک سلول T یک سلول آلوده یا یک سلول سرطانی را پیدا می‌کند ، برجستگی‌های غشایی به سرعت سطح سلول را کاوش می‌کند و علائم گویای این که یک مهمان ناخوانده است را بررسی می‌کند.  سلول‌T به سلول سرطانی متصل می‌شود و پروتئین های سیتوتوکسین سمی را در مسیرهای خاصی به نام میکروتوبول ها به سطح بین سلول T و سلول سرطانی تزریق می‌کند.

 

نویسنده: نگین عرب‌زاده

ویراستار: مونا اکبری احمدآبادی

منبع: sciencedaily

 

همچنین بخوانید: کشف تازه در سیستم ایمنی و درمان سرطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا