علمی

سلامت قلب با ورزش

كاهش 250 كالري همراه با ورزش روزانه می تواند قلب افراد مسن و چاق را بهبود ببخشد !!

 

طبق تحقیقات انجام‌شده در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا؛ کاهش کالری همراه با ورزش روزانه برای افراد چاق و مسن سود بیشتری نسبت به ورزش‌های هوازی به تنهایی دارد.کاهش 250 کالری همراه با ورزش در روز، منجر به سفتی آئورت (معیاری برای سلامت قلب) می‌شود در حالیکه ورزش همراه با رژیم غذایی یا ورزش به تنهایی این مقدار کاهش کالری را به دنبال ندارد.

ورزش‌های هوازی در سلامت و بهبود عملکرد آئورت تاثیرگذار هستند اما مطالعات نشان می‌دهد که در افراد مسن و چاق ورزش به تنهایی کمک کننده نیست. بنابراین نیاز است که افراد مسن و چاق شیوه‌ی زندگی خود را تغییر دهند و رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم را بخش مهمی از زندگی خود قرار دهند.

ورزش

Tina E. Brinkley، نویسنده تحقیق و استادیار دانشکده پزشکی سالمندان، در یکی از گفتگو‌های خود بیان کرد: با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب و عروق (CMR) توانستیم ارزیابی برای تاثیر ورزش هوازی بدون کاهش کالری انجام دهیم. هدف از این مطالعه و ارزیابی این بود که بدانیم آیا افزودن محدودیت کالری برای کاهش وزن منجر به بهبود بیشتر در سلامت عروق در مقایسه با ورزش هوازی به تنهایی در افراد مسن و چاقی می شود یا خیر.

در این ارزیابی؛ میانگین سنی افراد شرکت کننده 69 سال بود که 74 درصد آن‌ها زن و 73 درصد سفیدپوست بودند. 160 فرد چاق با رده‌ی سنی79-65 که هیچ گونه فعالیتی نداشتند و شاخص توده ی بدنی آن ها بین 30 تا 45 بود؛ در این آزمایش شرکت کردند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند تا به مدت 20 هفته مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرند: 1) ورزش با رژیم غذایی معمولی 2)  ورزش به همراه کاهش 250 کالری 3) وزش به همراه کاهش 600 کالری در روز. گروه 2 و 3 در این مدت ناهار و شام‌هایی با 30 درصد کالری از چربی و 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود را مصرف می‌کردند و صبحانه‌ی آن‌ها توسط پزشک متخصص تغذیه تعیین و آماده می‌شد. علاوه بر رژیم غذایی تعیین شده، 4 روز در هفته نیز تحت نظارت پزشک ورزش‌های هوازی را انجام می‌دادند.

با انجام تصویر برداری رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی، سرعت حرکت خون از طریق آئورت و توانایی آن در انبساط یا گسترش انقباضات اندازه گیری شد. با انجام این محاسبات نتیجه گرفتند که هر چه آئورت قابلیت انغطاف پذیری کمتر و PWV بیشتری داشته باشد؛ محکم تر و سفت تر است.

 نتایج به دست آمده پس از 20 هفته مطالعه نشان می دهد؛ افرادی که همراه با ورزش محدودیت های کالری نیز داشتند با کاهش وزن 20 درصدی به بهبود سفتی و سلامت آئورت خود کمک بسزایی کرده‌اند.

یافته‌های بیشتری نیز وجود دارد که عبارتند از :

  1. انجام تمرینات به همراه محدودیت کالری باعث می‌شود که قابلیت انعطاف پذیری 21 درصد افزایش و PWV 8 درصد کاهش یابد.
  2. هیچ یک از معیار های سفتی آئورت در گروه 1 ( فقط ورزش ) و گروه 3 ( ورزش با محدودیت کالری بیشتر) تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرد.
  3. شاخص توده‌ی بدنی، توده‌ی چربی کل، درصد چربی بدن و شکم و دور کمر در گروه‌های دارای محدودیت کالری، تغییرات بیشتری کرد.

4.کاهش وزن بین هر دو گروه دارای محدودیت کالری مشابه بود.

در پایان تحقیقات، Tina E. Brinkley بیان کرد: محدودیت کالری به تنهایی نمی‌تواند به بهبود سلامت قلب و سفتی آئورت کمک کند. بنابراین لازم است افراد چاق و مسن علاوه بر تغییر رژیم غذایی، فعالیت‌های هوازی را به طور منظم انجام دهند.

همچنین بیان کرد: ترکیب ورزش با محدودیت متوسط ​​کالری برخلاف محدودیت شدید کالری یا محدودیت بدون کالری، سلامتی عروق را به حداکثر می‌رساند و کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن را نیز به همراه دارد.

این نتایج کمک بسزایی در کاهش وزن و بهبود و جلوگیری از بیماری های قلبی-عروقی در افراد مسن و چاق می‌کند.

 

فاطمه رحیمی

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا