علمی

سرخ ترین پاندا

پاندای سرخ ، گربه ی بزرگ خانگی که خزی ضخیم پوست آن را پوشانده . این خز در تمام بدن آن قهوه ای متمایل به سرخ است و این خز در نواحی بالای چشم ، پوزه ، گونه اش سفید رنگ است.

 خصوصیات رفتاری پاندای سرخ

این حیوان رفیق جغد و شب گرد است و به طور کلی حیوانی تنهاست و فقط در موسم تولید مثل و جفت گیری در کنار هم نوع های خود دیده می‌شود. پاندای سرخ در روز روی شاخه های درختان است و دم بلندش را دور شاخه ها می‌پیچاند تا استراحت کند ، و در هنگام تاریکی و پس از غروب خورشید از درخت پایین می آید و به جست و جوی غذا می پردازد.

پاندای سرخ به قلمرو خود بسیار حساس است و به وسیله ادرار، مدفوع و ترشحات غده‌های بدنش قلمرو خود را نشانه گذاری می‌کند. در بالا رفتن از درخت بسیار چابک است و با صدایی جیرجیر مانند و سوت کوتاه برای ارتباط با هم نوع های خود استفاده می‌کند .

پاندای سرخ

محل زندگی پاندای سرخ

پاندای سرخ بومی هیمالایا، بوتان، جنوب چین، هند، لائوس، نپال و برمه است. این حیوانات دوست‌داشتنی و کوچک سرخ در جنگل های هیمالیا که جنگل‌های معتدلی هستند و در دامنه های کوهستانی با ارتفاع 1800 تا 4000 متری زندگی می‌کنند. این دامنه‌های مرتفع جنگل‌هایی هستند که درختان بامبو در آنها به وفور یافت می‌شوند که این امتیاز بزرگ و بااهمیتی برای پانداهای سرخ است.

 غذای پاندای سرخ

گربه‌ی درخشان پستانداری گوشت‌خوار است اما رژیم تغذیه‌ای آن بر مبنی گیاه‌خواری است و بیشترین بخش خوراک آن شاخه و برگ‌های گیاه بامبو است. با توجه به این نکته که پانداهای سرخ حیواناتی پستاندار هستند ، سیستم هضم کوتاهی دارد و نمی‌تواند از همه‌ی مواد مغذی در نوبت‌های تغذیه‌اش استفاده کند، البته گیاه بامبو خیلی هم غنی نمی‌باشد.

پاندای سرخ برخلاف عموزاده معروف و دوست داشتنی‌اش به خوردن بامبو بسنده نمی‌کند و در وعده‌های غذایی‌اش بلوط، جوجه ها، توت ها، علف ها، مارمولک و تخم مرغ را گنجانده است. حواس پنج‌گانه در پاندای سرخ بسیار قوی است؛ حس بویایی، بینایی و شنوایی قوی‌ای دارد و از سبیل های بلند سفید خود برای یافتن و جستجوی غذا در تاریکی و ظلمت شب استفاده می‌کند.

دشمن ریز پانداها

از جایی که کوچک‌های سرخ در جنگل‌های کوهستانی مرتفع و بلند زندگی می‌کنند پس دشمنان زیادی ندارند اما گاهی اوقات مورد حمله سمورها و پلنگ‌های برفی یا پرندگان شکاری و یا گوشت‌خواران کوچک واقع می‌شوند.

اما بی‌رحم‌ترین دشمن آنان انسان‌ها هستند که بزرگ‌ترین تهدید برای پانداهای سرخ هستند. جنگل زدایی، نابود کردن زیستگاه‌های آن‌ها و شکارهای غیر قانونی مسبب نابودی و کاهش قابل توجهی از جمعیت این حیوانات می‌شود.

شیوه زاد و ولد پانداهای قرمز

پاندای قرمز معمولا در فاصله بین ماه‌های دی تا فروردین جفت‌گیری می‌کند و طول زمان بارداری‌اش تقریبا چهار ماه به طول می‌انجامد. پاندای سرخ قبل از تولد زاده‌هایش، به وسیله برگ‌های درختان ، خزه‌ها و دیگر مواد گیاهی نرم و لطیف در بین درختان یا بامبوها برای خود لانه و کاشانه‌ای  می‌سازد.

با هر زایمانی حداقل 1 و حداکثر 5 بچه به دنیا می‌آورد. این فرزندان در هنگام تولد نابینا هستند و پس از چند هفته چشم‌های خود را به جهان هستی می‌گشاید. نوزادها پس از سه ماهگی خانه را ترک می‌کنند و تا وقتی که به اندازه کافی رشد کرده و بالغ شوند، فقط از گیاه بامبو تغذیه می‌کنند.

سایه بی‌رحم مرگ‌ومیر بسیار بر سر پانداهای جوان است و تقریبا 80 درصد آن‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ می‌میرند.

طول عمر

مدت زمان عمر ریز پانداهای قرمز تقریبا در حدود 8 تا 10 سال است. اما شواهدی از زنده ماندن آنها تا 15 سال عمر هم دیده ‌شده‌است.

حقایق جالب در رابطه با پاندای سرخ

– تقریبا در حدود 79 درصد از پانداهای قرمز در فاصله 100 متری منابع آب زندگی می‌کنند زیرا آب کافی برای حفظ سلامت آن ها بسیار مهم است.

– پاندا قرمز دقیقا همانند گربه‌های خانگی خود را با لیس زدن تمیز می‌کند .

– پاندای سرخ هر روز در حدود 200 هزار برگ بامبو را می‌خورد.

– نام‌گذاری این حیوان از پنجاه سال قبل از نام‌گذاری پاندای سیاه و سفید انجام شده‌است .

در نپال به نام‌های مختلف از جمله پاندا کوچک، خرس گربه قرمز و روباه آتشین شناخته شده‌است.

آرم مرورگر فایرفاکس در واقع پاندای قرمز یا روباه آتشین است.

-رنگ‌های روی صورت پاندا قرمز به زنده ماندنش کمک می‌کند، بخش‌های اشک مانند مایل به قرمز که از چشم تا گوشه دهانش امتداد یافته باعث می‌شود خورشید به چشمانش آسیب نرساند و رنگ سفید صورتش که تقریبا براق است از گم شدن توله پانداها در شب جلوگیری می‌کند.

-دم این حیوان همانند پتو در روزهای سرد عمل کرده و بدن حیوان را گرم نگه می‌دارد.

پاندای سرخ

جمع بندی و خلاصه ای در مورد پاندا های سرخ در یک نگاه:

Ailurus fulgens   نام علمی
موش سرخ ، ریزپاندا ، گربه ی درخشان نام های دیگر
جانوران فرمانرو
طناب داران شاخه
پستانداران رده
گوشت خوار سانان راسته
سگ سانیان زیر راسته
سرخ پانداییان تیره
Ailurus سرده
A. fulgens گونه
کمتر از ۲٬۵۰۰ تعداد تقریبی
موش پاندا – پاندا خویشان
همه چیز خوار است و می‌تواند تخم مرغ، پرندگان، حشرات و پستانداران کوچک را بخورد. غذا
کمی از گربه خانگی بزرگ‌تر و طولش ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر است و وزنش بین ۳ تا ۶ کیلوگرم است. اندازه و وزن
این حیوان نماد خوش‌یمنی فستیوال بین‌المللی «دارجلینگ» است. نماد

نویسنده: شیدا آویشی

منابع:

  1. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%B1%D8%AE
  2. https://www.irannaz.com/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا