اخبار

تاثیر میزان مصرف چربی توسط مادر بر پیامد بیماری های عفونی نوزاد

نتیجه پژوهش گروهی از دانشمندان، نشان دهنده این است که نوع چربی مصرف شده توسط مادر در دوره شیردهی می تواند بر روی سلامت روده فرزند تاثیر بلند مدت داشته باشد. بر اساس نتایج این مطالعه، نوع چربی مصرف شده در دوره شیردهی، می تواند تاثیر متفاوتی بر جمعیت های میکروبیال، توسعه ایمنی و ریسک بیماری ها داشته باشد.

اهداف مطالعه

این تیم تحقیقاتی عملکرد رژیم غذایی در جوندگان باردار را جهت تعیین تاثیر نسلی مصرف چربی بر روی نوزادان آنها مورد بررسی قرار داد.
هدف، یافتن نحوه تاثیر عادت های رژیم غذایی مادری بر جمعیت های میکروبیوم روده یک نوزاد، که می‌توانند در پاسخ های ایمنی بر علیه بیماری های عفونی موثر باشند، بود.

معرفی اسیدهای چرب

سه کلاس اصلی اسیدهای چرب وجود دارد:

۱- اسیدهای چرب اشباع “SFA”؛ که در گوشت و محصولات لبنی پیدا می شوند.
۲- اسید های چرب دارای یک زنجیره غیر اشباع “MUFA”؛ که در روغن های مایع با پایه گیاهی پیدا می‌شوند.
۳- اسیدهای چرب دارای چند زنجیره غیر اشباع “PUFA”؛ که در بعضی از آجیل ها، ماهی و صدف پیدا می شوند.

اسیدهای چرب دارای چند زنجیره ی غیر اشباع بر اساس تعداد و محل های پیوند های دوگانه در زنجیره آسیل خود در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

n-6 PUFA

و n-3 PUFA


اسیدهای چرب و عفونت های گوارشی


تحقیقات مشخص کرده است که هر دو نوع از اسیدهای چرب چند دارای چند زنجیره ی غیر اشباع، می توانند تاثیرات منفی بر عفونت های روده ای انتروپاتوژنیک باکتریایی اشرشیا کولی، کلستریدیوم دیفیسیل، سالمونلا و بیماریهای گاستروانتریت ناشی از غذای نیم پز و نوشیدنی های حاوی آب آلوده بگذراند.


اما نشان داده شده است که رژیم های غنی از اسیدهای چرب با یک زنجیره ی غیر اشباع و اسیدهای چرب اشباع به طور عمده علیه این عفونت‌ها، عملکردی حفاظتی دارند.
نتایج مطالعه اخیر به خواص سودمند مصرف چربی شیر و چربی های اشباع شده در طول حاملگی و بعد از آن اشاره دارد؛ که احتمالا حفاظت بر علیه بیماری های عفونی روده ای را در طول بزرگسالی بهبود می‌بخشند. به ویژه زمانی که منبعی از 3-PUFA با اسیدهای چرب اشباع شده ترکیب شود.


نتایج یافت شده توصیه های رژیمی موجود را به چالش می کشد و مشخص می سازد که مصرف مادر از چربی، اثر نسلی بر روی حساسیت فرزند به عفونت های روده ای می گذارد.
مصرف جهانی اسیدهای چرب غیر اشباع از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۰ به شکلی عمده افزایش یافته است‌. در حالی که مردم، بنا به توصیه ها، مقدار کمتری ازاسیدهای چرب اشباع شده در طول بارداری استفاده می کنند.

رژیم های اسیدهای چرب و پاسخ های التهابی


هرچند که برای دهه ها شناخته شده بود که رژیم های غذایی دارای چربی زیاد می‌توانند به طور مستقیم پاسخ های التهابی را تغییر دهند؛ مطالعه اخیر فقط شروع به بررسی چگونگی تاثیرات متفاوت کلاس های مختلف اسیدهای چرب و تغییر پاسخ میزبان علیه یک عفونت است.


اسیدهای چرب رژیم غذایی می‌توانند بر پروسه های التهابی مثل پاسخ های التهابی دفاعی در نتیجه عفونت روده ای تاثیر بگذارند. این می‌تواند میزان شدت بیماری را تحت تاثیر قرار دهد؛ که اسیدهای چرب رژیم غذایی را یک عامل مهم در پیش بینی میزان ریسک بیماری میکند.


محققان معتقدند که این ترکیب تعامل چربی موجود در رژیم غذایی میزبان با باکتریوم روده ای است که می‌تواند میزان شدت این عفونت‌ها را مشخص کند. باکتریوم روده ای در طول جنینی و نوزادی شکل می‌گیرد و یک نقش مهم در کمک کردن به‌ بلوغ سیستم ایمنی و تامین مانعی بر علیه کلونیزه شدن و ایجاد پاتوژن های محتمل ایفا می‌کند.


با توجه به نتایج یافت شده توسط این تحقیق، به نظر می رسد که توصیه های سلامتی موجود، نیاز به ارزیابی دوباره داشته باشند.
در حالی که پروتئین و کربوهیدرات های موجود در شیر مادر یکسان باقی میمانند؛ مقادیر اسید چرب به طرز قابل توجهی متغیر هستند و به میزان چربی مصرفی مادری وابسته هستند.


توصیه نهایی

همچنین رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع یک رابطه میزبان-میکروب محافظت کنند


به طور کلی نتیجه میگیریم که مصرف مادری انواع چربی های رژیم غذایی مختلف، باکتریوم فرزند را تغییر می‌دهند و می‌توانند نتایج بلندمدتی بر روی توانایی آنها در پاسخگویی به عفونت در دوره بزرگسالی داشته باشند. همچنین رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع یک رابطه میزبان-میکروب محافظت کننده علیه بیماریها در کودکان را تامین می کنند.
به دلیل نقش مهم باکتریوم روده در کمک کردن به بلوغ سیستم ایمنی، که می تواند مانعی بر علیه پاتوژنهای محتمل ایجاد کند؛ درک این مسئله که باکتریوم روده ای در دوران نوزادی و با توجه به نوع تغذیه شکل می گیرد‌، بسیار مهم است.

ترجمه و بازنویسی: نیلوفر فرسیو


منبع: https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210414100121.htm
مقاله اصلی را اینجا بخوانید:
http://dx.doi.org/10.1002/mnfr.202000635

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا