اخبار

موفقیت در پرورش عضلات انسانی در جنین خوک

کایمر انسان- حیوان  ! هرچند که مانند فیلمنامه یک فیلم علمی تخیلی به نظر می‌رسد؛ اما دانشمندان موفق به رشد سلول‌های انسانی در درون جنین خوک شدند.
اهمیت پرورش سلول های انسانی در بدن گونه های دیگر

امکان پذیر بودن پرورش سلول های انسان در بافت یک گونه دیگر، پرسش اول این گروه تحقیقاتی بود. وجود این امکان در حیطه پیوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این دلیل که در نتیجه کمبود ارگان های مختلفی چون قلب، ریه، کبد و کلیه بسیاری از افرادی که به شدت نیازمند آنها هستند؛ در صف پیوند عضو باقی مانده و با تقدیر ناگزیر خود یعنی مرگ دست و پنجه نرم می کنند. رشد دادن ارگانهای سلول‌های انسان در دیش آزمایشگاهی، امکان پذیر اما بسیار ناکارآمد است. از این رو که شبیه سازی طبیعت کار آسانی برای دانشمندان به حساب نمی آید.

چگونه این کار انجام شد؟

این تیم تحقیقاتی، سلول های بنیادی انسانی برنامه‌ریزی شده برای ساخت هزاران سلول تشکیل دهنده بدن انسان را در جنین خوک قرار دادند و به آنها ۴ الی ۵ هفته فرصت رشد دادند.
شیوه اصلی پشت تحقیق این بود که به سلول های جنینی اجازه طی کردن روند طبیعی داده شود و مخلوط ژن ها، آنزیم ها و پروتئین ها این سلول ها را به بافت‌های مختلف مثل پوست، قلب و سایر اندام تمایز دهند. سپس جنین جهت بررسی اینکه کدام یک از سلول‌های تخصصی شده دوام یافته و رشد کرده اند؛ مورد مطالعه قرار گرفت. جنین خوک دارای بعضی از سلولهای انسانی قلب و عضله بود و به نظر می رسید که هر دو ارگان به شکلی طبیعی رشد می کنند.

مطالعات کایمر انسان- حیوان

این مطالعه جدید ترین بخش از مطالعات «کایمر انسان-حیوان» این گروه از دانشمندان بود‌. پیش از این نشان داده شده بود که سلول های پانکراس رت وارد شده به جنین موش، باعث توانایی موش در پرورش پانکراس رت میشدند. اما از آن جهت که این دو گونه به اندازه موش و رت به یکدیگر نزدیک نیستند؛ روشن نبود که سلول‌های انسانی توانایی رشد در درون بدن خوک را داشته باشند.

آخرین نتایج نشان داد که با وجود فاصله تکاملی خوک و انسان، آنها سیگنالهای حفظ شده یکسانی را برای جهت دهی سلول‌های جنینی به آغاز تبدیل به انواع مختلفی از سلولها به اشتراک می‌گذارند.این فقط یک قدم کوچک در مسیر طولانی رشد دادن ارگان های انسان در بدن گونه های دیگری مثل خوک است. اما نتایج این گروه نشان می‌دهد که این کار امکان پذیر است.

ملاحظات اخلاقی پرورش سلول های انسان در بدن گونه های دیگر

از آنجایی که راجع به نتیجه توسعه اتفاقی سلول های انسانی در ارگان هایی مثل مغز خوک، نگرانی هایی جدی موجود است؛ چنین کاری به دقت توسط دولت و گروه های اخلاقی، مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته است. هیچ شواهد نشان دهنده اینکه در این مطالعه سلول‌های انسانی در مغز خوک یافت شده باشند؛ وجود نداشت. اما نگرانی ها باعث شده که سازمان ملی سلامت “NIH”، بعضی از کارهای این گروه تحقیقاتی را محدود کند. با وجود اینکه بودجه تحقیقاتی این گروه از آنها گرفته نشده است؛ اما بررسی جداگانه برای هر یک از تحقیقات کایمریک در حال انجام توسط این گروه در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر این گروه تحقیقاتی تنها اجازه پیوند سلولهای میمون به خوک را دارند.

این مطالعه روی سلول های انسانی با همکاری افرادی در اسپانیا، جایی که قانونگذاران اجازه حمل جنین های حاوی سلول های انسانی توسط خوک های باردار تا قبل از زایمان را داده اند، انجام گرفت.
به عقیده این گروه تحقیقاتی، هیچ نیازی به کامل شدن جنین برای انجام این عمل وجود ندارد. جنین خوک حتی در ۴ هفتگی، اطلاعات لازم برای استفاده و رشد سلول‌های انسانی را ارائه میدهد.این گروه امیدوار به ادامه تحقیقات خود است؛ تا درک بهتری از آن‌ چه باعث رشد سلول‌های انسانی می‌شود و اطمینان از اینکه آنها در مسیر درست رشد هستند، حاصل شود. انجام این کار ممکن است روزی به رشد امن و سلامت ارگان های انسانی در درون گونه‌های دیگر برای انجام پیوند منجر شود.ترجمه و بازنویسی: نیلوفر فرسیو
منبع: https://time-com.cdn.ampproject.org/v/s/time.com/4650323/stem-cells-organ-pig/?amp_js_v=a6&_gsa=1&=true&usqp=mq331AQHKAFQArABIA==#aoh=16183761536619&csi=1&referrer=https://www.google.com&_tf=From %1$s&ampshare=https://time.com/4650323/stem-cells-organ-pig/
مقاله کامل را اینجا بخوانید:
https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(16)31752-4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا