علمی

روش مهار مولکول های التهابی در درمان بیماری MS

فهرست مطالب

روش مهار مولکول های التهابی در درمان بیماری MS
پژوهشگران به راهکار جدیدی برای درمان بیماری های خود ایمنی، نظیر MS، با مهار مولکول های التهابی دست یافتند.

ایستگاه خبری Medical Express گزارش داد، سیستم ایمنی بدن آمادگی برای مقابله در هر لحظه با عوامل بیماری زا نظیر، قارچ، باکتری، ویروس و حتی تومور های سرطانی را دارد. اما در مقابل بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی به جای حمله به عوامل بیماری زا و دفاع از سلول های بدن، سلول های خودی را بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله می کند.
از شایعترین بیماری های خود ایمنی می توان به لوپوس، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع 1 و MS اشاره کرد.

پژوهشگران موسسه سالک در آمریکا به راهکار جدیدی برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی به سلول های بدن دست یافتند.
هدف این راهکار جدید Th17 helper Tcell (سلول های Tکمک کننده Th17) می باشند. وظیفه این سلول ها ترشح IL17 (اینترلوکین 17) می باشد که در بسیاری از بیماری های خود ایمنی نقش دارد.
به طور کلی این سلول ها وظیفه حذف عفونت از بدن به کمک ارسال سیگنال التهابی توسط اینترلوکین 17 (IL17) را بر عهده دارند. گاهی فعالیت این سلول ها به حدی می رسد که ترشح اینترلوکین(IL) در بدن بیش از حد نیاز بالا رفته و موجب ایجاد بیماری های خود ایمنی می شود.
برای کاهش و کنترل تولید اینترلوکین(IL) در بدن می توان از دارو استفاده کرد اما واضح است استفاده از داروها به معنای سرکوب سیستم ایمنی و پایین آوردن توانایی بدن برای مبارزه با عفونت و عوامل بیماری زاست.

از این رو پژوهشگران موسسه سالک آمریکا با استفاده از مولکولی به نام REV-ERB که موجب کنترل تولید اینترلوکین (IL) در بدن بدون اینکه هیچ آسیبی به سیستم ایمنی برسد، این مشکل را حل کردند.
مطالعه نتایج آزمایش در مدل های حیوانی مبتلا به MS نشان دهنده کاهش علائم بیماری و موفقیت کامل این روش می باشد.
البته که با مطالعه بیشتر و توسعه این روش می توان امید به درمان بیماری MS و سایر بیماری های خود ایمنی را داشت.

در بیماری Multiple sclerosis یا همان MS سیستم ایمنی با پاسخ اشتباه به سیستم CNS( سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی) به میلین سلول های عصبی( غلاف چربی اطراف سلول های عصبی) حمله ور شده و باعث بروز sclerosis یا همان تصلب بافت که موجب اختلال در ارسال پیام عصبی می شود. این امر عوارض مختلفی را به همراه دارد.
گردآوری: زهرا سرمدی
منبع: Proceedings of the National Academy of Sciences

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا