علمی

تشخیص سلول های سرطانی با روشی نوین

فهرست مطالب

تشخیص سلول های سرطانی با روشی نوین

در آمریکا پژوهشگران لباسی تولید کرده اند که پس از پوشیدن آن محل سلول های سرطانی بدون نمونه گیری قابل تشخیص می باشد.

مدگجت بیان کرد: با استفاده از تومور ها که منجر به سرطان خواهند شد، می توانیم از آنها به عنوان بیومارکر در تشخیص توده های بدخیم استفاده کنیم.

پژوهشگران دانشگاه “میشیگان” توانستند با استفاده از لباس ساخته شده، دائما سلول های خونی را از نظر وجود تومورها مورد بررسی قرار دهند تا در نهایت در صورت وجود تومورهای بدخیم به کمک آسیب شناسان به بررسی بیشتر تومورها بپردازند.
به گفته ی محقق اصلی این مطالعه «دنیل فه هایز»، آزمایش نمونه برداری بافتی (biopsie) برای هیچ بیماری خوشایند نیست، همچنین در صورت استخراج کافی سلول های سرطانی از خون افراد مبتلا، خواهیم توانست به درک مستقیم و بهتر تومورهای زیستی و راه های مراقبت و درمان بیماران بپردازیم. در حقیقت علت انجام این پروژه، درک بهتر ما از بیماران و فرآیند درمان و شناخت بهتر تومورهای زیستی بوده است.
نمونه برداری بافتی یا همان “بیوپسی” آزمایشی است که توسط یک متخصص جراحی یا یک رادیولوژیست صورت می گیرد و در طی انجام آن نمونه ای از بافت مورد نظر به همراه سلول های اطراف آن برداشته می شود.
در نهایت نمونه ی برداشته شده برای بررسی وجود یا عدم وجود بیماری یا جهت تعیین گسترش بیماری به آزمایشگاه پاتولوژی انتقال داده شده و در آنجا توسط متخصص آسیب شناسی توسط میکروسکوپ یا اعمال روش های شیمیایی مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.
در این روش متاسفانه به علت محدود بودن تعداد سلول های تومور تشخیص بیماری بسیار دشوار خواهد بود و امکان خطا در آن وجود دارد.
در روشی که توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان ارائه شده است این نقص تا حد زیادی جبران شده است در حقیقت در این روش خارق العاده پس از دریافت نمونه ی خون فرد مبتلا آن را در دستگاه مورد نظر قرار می دهند، دستگاه با حساسیت بالای خود در شناسایی تومورها، آنها را در کوتاهترین زمان ممکن تشخیص خواهد داد.
مدت زمان کار دستگاه از نمونه گیری تا تشخیص سلول های سرطانی فقط بیست دقیقه می باشد، همچنین دستگاه میتواند به صورت مداوم کار کند.

منبع:medgadget.com
گردآوری:نیلوفر کیانفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا