اخبار

واکسن درمانی تومور مغزی

 آزمایش بالینی واکسن سرطان مغز

موضوع تومور مغزی و نحوه ی درمان آن مقاله جدیدی ست که در نشریه نیچر منتشر شده و نشان دهنده نتایج خوبی برای مرحله اول آزمایش بالینی واکسن نوینی است که به سیستم  ایمنی بیماران کمک می ‌کند تا تومورهای مغزی را بهتر ردیابی کنند.

اطلاعات نشان می‌ دهند که واکسن آزمایشی ایمن است و واکنش ایمنی ناشی از آن رشد تومور را کند می ‌کند.

تومور های گلیوما
تومور های گلیوما

مرحله دوم آزمایش بالینی این نوع واکسن نیز در حال برنامه ریزی است.

تومور های گلیوما نوعی از سرطان مغز هستند که معمولاً، غیر قابل درمان هستند و در مغز پخش می شوند و با جراحی به سختی می توان آن ها را از بین برد.

شیمی درمانی و رادیوتراپی، تأثیر محدودی در برابر این نوع سرطان دارند و در بسیاری از موارد ، گلیومای منتشر دارای یک ویژگی مشترک است، به این صورت که در بین 70٪ بیماران ، سلولهای تومور دارای جهش ژنی یکسانی هستند، که منجر به تغییر یک واحد ساختمانی پروتئین خاص در آنزیم IDH1 می شود، که یک ساختار پروتئینی جدید ایجاد می کند، معروف به نئو اپی توپ، که می تواند توسط سیستم ایمنی بدن بیمار به عنوان عامل خارجی شناخته شود.

واکسن نوعی سرطان مغز
واکسن نوعی سرطان مغز

 

مایکل پلاتن از مرکز تحقیقات سرطان آلمان سال‌ها روی توسعه واکسنی تحقیق می‌کرد که به سیستم ایمنی بیمار کمک می‌کند سلول‌های جهش یافته IDH۱ را ردیابی کند. در سال ۲۰۱۵ محققان آزمایش بالینی واکسن نوین IDH۱ را آغاز کردند.

 

منبع: مایکل پلاتن دانشمند مرکز تحقیقات سرطان آلمان

حدود ۳۳ بیمار مبتلا به گلیوما IDH۱ در این آزمایش بالینی استخدام شدند و نتایج مرحله اول این آزمایش نشان می‌دهد این واکسن ایمن است و هیچ عارضه جانبی خطرناکی ندارد. حدود ۹۳ درصد بیماران واکسن به ایجاد واکنش ایمنی منجر شد. سلول‌های ایمنی T که جهش‌های IDH۱ را ردیابی می‌کنند، در بدن این بیماران نسبت به واکسن واکنش مثبت نشان دادند.

در ادامه تحقیقات که ۳ سال بعد انجام شد، نرخ بقا بیماران ۸۴ درصد اعلام شده بود و در ۸۲ درصد دریافت کنندگان واکسن که واکنش ایمنولوژیکی قدرتمندی در بدن آنها مشاهده شده بود، هیچ گونه رشد توموری مشاهده نشد. به گفته پلاتن باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا کارآمدی واکسن تأیید شود.

 

بازنویسی: نغمه داودزاده

 

منبع:

https://www.google.com/amp/s/www.genengnews.com/news/researchers-report-data-from-first-clinical-trial-assessing-brain-tumor-vaccine-that-targets-specific-mutation/amp/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا