علمی

‌تبدیل گروه خونی A به گروه خونی O به کمک آنزیم های باکتریایی

فهرست مطالب

‌تبدیل گروه خونی A به گروه خونی O به کمک آنزیم های باکتریایی

 

انسان ها، دارای انواع مختلفی از گروه های خونی هستند، که تفاوت در گروه های خونی، به وجود یا عدم وجود نوعی پروتئین، به نام آنتی ژن بر می گردد.‌ آنتی ژن ماده ای است که، بدن را برای ساخت پادتن*، تحریک می کند. آنتی ژن های گروه های خونی، بر سطح گلبول های قرمز وجود دارند، که مهم ترین آنها، آنتی ژن های A و B می باشد. برخی افراد آنتی ژن نوع A ( گروه خونی A) ، برخی دیگر آنتی ژن نوع B (گروه خونی B) ، برخی دیگر هر دو نوع آنتی ژن های A و B ( گروه خونی AB) و برخی نیز هیچ یک از این آنتی ژن ها را ندارند (گروه خونی O) . افرادی که گروه خونی A را دارند، در سرم خون خود، آنتی بادی (پادتن)، بر ضد آنتی ژن B و افرادی که گروه خونی B را دارند، در سرم خون خود آنتی بادی بر ضد آنتی ژن A را دارند. افراد دارای گروه خونی AB ، فاقد هر گونه آنتی بادی بوده و افراد دارای گروه خونی O ، دارای آنتی بادی بر ضد آنتی ژن های A و B هستند.
یکسان بودن گروه خونی اهدا کننده و گیرنده ( به جز گروه خونی O )، انتقال خون را موفقیت آمیز می کند . بر همین اساس، در تلاشی جدید، محققان نوعی آنزیم باکتریایی در دستگاه گوارش انسان کشف کرده اند، که این آنزیم به باکتری ها در برش دادن بنیان های قندی نوعی پروتئین قند خام که موسین ( mucins ) نام دارد، کمک می کند. موسین پوشاننده مخاط یا دیواره داخلی روده، می باشد که ساختار مولکولی آن، بسیار شبیه به آنتی ژن گروه خونی A می باشد. آنزیم ذکر شده، توانایی حذف این آنتی ژن را از سطح گویچه های خونی، نیز دارد. عملکرد این آنزیم در حذف آنتی ژن A ، بسیار موثرتر از سایر آنزیم های مشابهی است که قبلا کشف شده بود.
شایان ذکر است که، برای استفاده از این روش، هنوز باید آزمایشات زیادی طی شود و محققان هم چنان در مراکز تحقیقاتِ خون، نتایج مطالعات خود را برای انجام کار آزمایی های بالینی به طور گسترده، آزمایش می کنند، تا عوارض جانبی منفی احتمالی مشخص گردد.
* پادتن یا آنتی بادی ماده ای است که در پاسخ به تحریک یک آنتی ژن در بدن، ساخته می شود.

گرد اورنده: سولماز فرجی
منبع: http://www.sciencemag.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا