علمی

‌ ردیابی سلول های سرطانی با لیزر !

فهرست مطالب

ردیابی سلول های سرطانی با لیزر !

همان طور که می دانید سلول های سرطانی با وارد شدن به جربان خون ، در بخش های مختلف بدن منتشر می شوند .
پزشکان برای مشاهده ی میزان توسعه ی سلول های سرطانی در بدن فرد مبتلا ، معمولا نمونه ی خونی او را بررسی می کنند . اما خب در بسیاری از موارد حتی اگر نمونه ی خونی شامل سلول های سرطانی باشد ، یافتن آن کار آسانی نیست .
مدیر مرکز دانشگاه آرکانزاس 《 ولادیمیر ژاروف 》 بیان می کند : ردیابی سلول های سرطانی در خون به خصوص در مراحل ابتدایی سرطان کار فوق العاده سختی است . غلظت سلول های سرطانی در نمونه ی خونی باید بسیار بالا باشد تا جواب آزمایش مثبت شود که در این حالت احتمالا سرطان در قسمت های متعددی از بدن پراکنده شده و برای درمان دیر است .
مدت ها قبل ژاروف و همکارانش در حین تحقیقات ایده ای دیگر برای ردیابی سلول های سرطانی ارائه کردند .آنها نوع جدیدی از لیزر را ابداع کردند که می تواند سلول های سرطانی را از خارج از پوست ردیابی کند . این روش ابتدا روی حیوانات و اخیرا روی انسان ازمایش شده است . هر چند این ابزار هنوز در مراحل ابتدایی است و زمان زیادی می برد تا تجاری سازی شود . اما لیزر مذکور تا هزار برابر حساس تر از روش های فعلی ردیابی سلول های سرطانی است .
این روش cytophone نامیده شده است که فقط سلول های ملانوما melanoma (تومور سرطان پوست) را از خارج از پوست با کمک پالس های نور لیزر از بین می برد و به سلول های سالم آسیبی نمی رساند زیرا سلول های ملانوما حاوی رنگدانه های تیره ی ملانین هستند که می توانند نور را جذب کنند .
آنها لیزر را روی دستان بیماران تاباندند و متوجه شدند این فرایند می تواند در مدت زمانی از ۱۰ ثانیه تا ۶۰ دقیقه سلول های تومور را در جریان خون ردیابی کند . این فرایند روی ۲۸ بیمار مبتلا به ملانوما که پوست روشنی دارند و هم چنین ۱۹ داوطلب سالم آزمایش شده است . محققان اعلام کرده اند پس از درمان با کمک لیزر از تعداد سلول های سرطانی موجود در خون بیماران کاسته شده است .
در گام بعدی cytophone با استفاده از روش اولتراساوند همه ی ارتعاش های ناشی از این فرایند ردیابی می شود.

دو تا از نقص های این دستگاه عبارت است از :

۱ – این دستگاه فقط برای درمان سرطان پوست کاربرد دارد.

۲- روی افرادی با پوست تیره هنوز ازمایش ثمر بخشی نداشته است .

????مدیر مرکز نانو پزشکی دانشگاه ارکانزاس می گوید :
هدف ما جلوگیری از توسعه ی سلول های سرطانی با نابود کردن آن ها است . می خواهیم با تحقیقات بیشتر این روش را برای استفاده در درمان انواع سرطان مورد استفاده قرار دهیم .

 

گردآوری :کیمیا قربانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا