علمی

تاثیر ویتامین D برعدم پیشرفت سرطان روده

فهرست مطالب

????تاثیر ویتامین D برعدم پیشرفت سرطان روده

از جاییکه کمبود ویتامینD در رشد روده تاثیر دارد، ارتباط کمبود این ویتامین در بدن با سرطان کلورکتال (راست روده) نیز تایید شده است.
مطالعاتی که در بوستون آمریکا توسط محققان انجام شده است، نشان می دهد که ترکیب کردن ویتامینD با داروهایی که برای شیمی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانع از رشد سلول های سرطانی روده متاستاتیک می‌شوند.(گسترش و جابه جایی سلول های سرطانی از یک بافت به بافت دیگر متاستاز نام دارد. به این نوع تومور‌ها، تومورهای دگرنشین هم گفته می‌شود.)

????طی مطالعات انجام شده ۱۳۹ بیمار مبتلا به سرطانِ روده ی متاستاتیک مورد آزمایش قرار گرفته و بیماران به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول هر روز به میزان ۸۰۰۰ واحد ویتامینD تزریق می‌شد که این مقدار نسبت به گروه دوم که روزانه فقط ۴۰۰ واحد ویتامینD دریافت می‌کردند، دارای دوز بالاتری بود.

سپس بر روی هر دو گروه شیمی درمانی استاندارد صورت گرفت و پس از مدتی مشاهده شد پیشرفت بیماری افرادی که ویتامینD با دوز بالاتری دریافت کرده اند، کاملا متوقف شده است. (مطابق نتایج این آزمایشات، با افزایش مصرف ویتامینD احتمال ابتلا به سرطان روده ی بزرگ در زنان ٪۱۹ و در مردان ٪۷ کاهش می یابد.)

✅در سراسر جهان، سرطان روده ی بزرگ سومین نوع سرطان بوده و ٪۱۰ تمامی سرطان‌ها را شامل می‌شود.
روش معمول برای غربالگری سرطان روده ی بزرگ استفاده از کولونوسکوپی می باشد.
(این دستگاه یک لوله ی استوانه ای قابل انعطاف است. به این دستگاه دوربینی متصل می‌باشد که به یک مانیتور وصل است. با استفاده از دستگاه کولونوسکوپی کل روده‌ی بزرگ قابل دیدن است. اگر پزشک معالج بافتی تومورال یا غیر طبیعی را مشاهده کند، نمونه برداری برای تعیین ماهیت پاتولوژیک بافت صورت خواهد گرفت.

✅از آزمایش های خون و مدفوع هم می توان برای تشخیص سرطان استفاده کرد.

◾️عوامل متعددی در افزایش احتمال بروز سرطان روده ی بزرگ نقش دارد که بارز ترین آنها عبارتند از: عدم تحرک کافی، سیگار، مصرف زیاد گوشت قرمز و عدم استفاده از سبزیجات و مواد غذایی فیبردار. (فیبرها مواد غذایی هستند که توسط روده ی انسان غیر قابل جذب هستند اما برای حفظ سلامت دستگاه گوارش از اهمیت زیادی برخوردارند.)

✔️معمولا اولین مرحله ی سرطان روده ی بزرگ با تشکیل تومورهای کوچک به نام پولیپ‎های آدنوماتوز همراه است که در قسمت دیواره ی داخلی روده بزرگ تشکیل شده و تبدیل به سرطان بدخیم می‌شود.
همانطور که اشاره شد، این سلول های بدخیم می توانند به سلول های متاستاز تبدیل شده و در سراسر بدن گسترش یابند.

▪️از علائم ناخوشایند سندروم روده ی تحریک پذیر می توان به گاز، معده درد، نفخ، اسهال و یبوست اشاره کرد.

✅نتایج مطالعات انجام شده بر روی روده، در نشریه‌ی JAMA منتشر شده است.
گردآورنده: سحرسروی
دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی
Ⓜ️منبع:
???? ⁣Medical news today

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا