علمی

مشاهده جزئیات دقیق مغز انسان با ام آر آی 100 ساعته

فهرست مطالب

مشاهده جزئیات دقیق مغز انسان با ام آر آی ۱۰۰ ساعته !!

???? ام آر آی (MRI ) که مخفف عبارت magentic resonance imagin است ، یکی از روش های پیشرفته ی پزشکی می باشد که با استفاده از آن می توان تصویر بافت های درونی بدن را دید و مشکلات و بیماری های اعضای بدن را تشخیص داد . امواج مورد استفاده در ام آر آی از جنس امواج رادیویی و مغناطیسی است .

???? اخیرا دستگاهی توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده به نام 7 Tesla یا 7T که توانسته پس از ۱۰۰ ساعت اسکن مغزی تصاویر سه بعدی از مغز را که شامل کوچکترین جزئیات است ، نمایش دهد .

???? این دستگاه که توسط یک دستگاه ام آر آی بسیار قدرتمند ثبت شده ، دارای رزولوشنی است که می توان اشیای کوچکتر از ۰.۱ میلی متر را نیز تشخیص دهد .

???? به این دلیل که افراد زنده نمی توانند ۱۰۰ ساعت ام آر آی را تحمل کنند و همچنین حرکات کوچکی که از نفس کشیدن و جریان خون ناشی میشود ، تصاویر را تار می کند ، لذا؛ محققان این تصویر برداری را روی مغز زن ۵۸ ساله ای که بر اثر سینه پهلوی ویروسی از دنیا رفته بود ، انجام دادند.

???? برای انجام این اسکن ، ابتدا قاب کروی ساختند تا مغز را ثابت نگه دارد سپس زمان دادند تا حباب های هوا از آن خارج شود . پس از آن مغز وارد دستگاه ام آر آی tesla7 شد و ۵ روز در دستگاه باقی ماند .

???? این اسکن ساختار های مغز از جمله امیگدال را با جزئیات بسیار دقیق نمایش داده است .

???? امیگدال قسمتی از دستگاه لیمبیک است که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد ، علاوه بر نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها ، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. هم چنین مسئول تظاهرات هیجانی مانند خوشحالی و ترس می باشد و نقش مهمی در اکتساباتِ یادگیری های هیجانی دارد .

???? قابل ذکر است که چگونگی تغییر مواد در آناتومی و اثر آنها در بیماری های مختلف از جمله ؛ اختلال استرسی پس از اسیب روانی یکی از نکات قابل درک توسط این تصویر بود .

گردآورنده : کیمیا قریانی
کارشناسی زیست سلولی ملکولی
منبع:sciencenews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا