علمی

اثربخشی واکسن HPV

فهرست مطالب

اثربخشی واکسن HPV :

✅تلاش متخصصان برای نابودی سرطان دهانه رحم و موفقیت های بدست آمده در سال های اخیر به امید ریشه کن کردن سرطان :
به طور کلی دو نوع روش پیشگیری از سرطان دهانه رحم وجود دارد :
✅پیشگیری اولیه یا primary prevention که همان تزریق واکسن می باشد.
✅پیشگیری ثانویه یا secondary prevention که غربالگری دهانه رحمی با استفاده از متد های مختلفی از جمله پاپ اسمیر می باشد.

????از حدود یک دهه پیش واکسینه کردن افراد علیه بیماری اچ پی وی ( ویروس پاپیلوم انسانی یا Human Papillomavirus که از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می یابد) آغاز شده است.

????نتیجه تحقیقات 《 لانست 》 در یک دهه گذشته نشان می دهد در ۶۵ مطالعه علمی که حدود ۶۰ میلیون نفر مورد آزمایش قرار گرفتند تعداد مبتلایان بیماری HPV همزمان با رشد عارضه های پیش سرطانی کاهش یافته است .
امید است که با ادامه واکسیناسیون و جامع شدن آن در جهان سرطان رحم ریشه کن شود.

????مزایای واکسیناسیون :
– احتمال عفونت،با تایپ های ویروسی تعبیه شده در واکسن نادر است.
– در افراد با ضعف سیستم ایمنی بسیار موثر است.
-بیماران با هرگونه ضایعه فعلی اچ پی وی که در گروه پرخطر ، به عنوان ناقل اچ پی وی قرار می گیرند با تجویز واکسن می توانند ریسک بیماری را کاهش دهند.

????بنیاد حمایت از زنان مبتلا به بیماری سرطان رحم در بریتانیا اعلام کردند که واکسیناسیون علیه اچ پی وی افزایش یابد،زیرا واکسیناسیون با هدف تحریک سیستم ایمنی آنتی بادی هایی تولید می کند که می تواند عفونت های طبیعی HPV را متوقف نماید.
در اغلب موارد بیماری HPV هیچ تاثیری بر سلامت انسان( عوارض جانبی ) ندارد.

????بیماری سرطان رحم ناشی از عفونت های پرخطر اچ پی وی می باشد که در برخی موارد به ایجاد زگیل در اطراف آلت تناسلی و نیز سرطان سر و گردن منجر می شود.

????واکسن HPV در ۱۲،۱۳ سالگی به دختران تزریق می شود و آنها را در قبال ۴ نوع اچ پی وی( نوع ۱۶و ۱۸ که در مجموع با ۷۰ درصد بیماری های سرطان رحم مرتبط و نوع ۶ و ۱۱ که عامل پیدایش ۹۰ درصد از موارد زگیل آلت تناسلی است ) ایمن می کند،که از ماه سپتامبر سال جاری پسرهای ۱۲ساله نیز باید این واکسن را بزنند.

????در بریتانیا واکسن HPV در مدارس به طور رایگان توزیع و تزریق می شود که افراد تا سن ۲۵ سالگی فرصت دارند تا با مراجعه به خدمات درمانی این واکسن را تزریق نمایند،همچنین این واکسن در کلینیک های خصوصی نیز تزریق می شود که ۱۵۰ پوند هزینه دارد.

 

گردآورنده:رضوان تقی زاده
دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا