مطالب مفید

دیابت بارداری چیست؟

فهرست مطالب

‌????دیابت بارداری چیست؟

????دیابت بارداری از انواع بیماری هایی است که در ۴درصد زنانی که باردار میشوند رخ میدهد ، که در طی حاملگی و زمانی که بدن تولید کافی انسولین یا پاسخ مناسب به آن را متوقف میکند ، ایجاد میشود. تجمع میزان زیاد قند در خون ، که در اثر عدم توانایی بدن برای پاسخ مناسب به انسولین بوجود می آید ، باعث بروز علائم دیابت میشود . افزایش وزن نوزاد در زمان تولد ، تولد زودهنگام ، کاهش قند خون نوزاد در زمان تولد ، افزایش فشار خون مادر باردار ، افزایش خطر ابتلا به مسمومیت مادر حین بارداری ، ازجمله خطراتی است ک ممکن است،  دیابت برای مادر و نوزاد بوجود بیاورد.
????بسیاری از تغییراتی که در اثر دیابت بارداری بوجود می آیند ممکن است با تغییراتی که حاملگی طبیعی پدیدار میشوند مشابه باشند ، لذا این بیماری ممکن است هیچ علامت و نشانه واضحی را نداشته باشد. اما در صورت وجود هر یک از علایم زیر ، باید به پزشک مراجعه شود:
《افزایش اشتها ، تشنگی زیاد ، تاری دید ، احساس خستگی ، تکرر ادرار، استفراغ ، بروز عفونت در بدن مثل عفونت مثانه و عفونت واژن》.در صورت وجود علائم جدید یا غیرطبیعی درحین بارداری ، پزشک ممکن است وجود دیابت بارداری یا هر گونه بیماری دیگر را تشخیص دهد.
????انجام آزمایش های روتین چکاپ ، پرسش از احساس بیمار و درخواست ازمایش ادرار میتواند تشخیص این بیماری را برای پزشک آسان تر کند.
درصورت وجود مقدار زیادی قند در ادرار ، بیمار باید آزمایش غربالگری دیابت بارداری را انجام بدهد که این آزمایش بین هفته 24 تا 28 بارداری ( ماه 6و7 بارداری) انجام میشود. زنانی که احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری دارند، ممکن است براساس نیاز تست های بیشتری را متحمل شوند.
????آزمایش چالش گلوکز اولیه (GCT) که شامل نوشیدن ماده ای شربت مانند حاوی گلوکز است که بعد از یک ساعت میزان قند خون بیمار، توسط پزشک مورد آزمایش قرار میگیرد . اگر میزان قند خون نسبت به حالت طبیعی بیشتر باشد، برای تشخیص دیابت بارداری ،باید آزمایش های بیشتری انجام گیرد.
????آزمایش تحمل گلوکز (GTT) ، فرد باید در طول شب برای انجام این آزمایش ، ناشتا باشد که روز بعد ، با نوشیدن یک محلول گلوکز میزان قند خون فرد سه بار طی سه ساعت بعد از آزمایش توسط پزشک بررسی میشود.در صورت بالا بودن نتیجه دو آزمایش از سه آزمایش, بر اساس تشخیص پزشک فرد دارای دیابت بارداری میباشد.
???? وجود رابطه خویشاوندی نزدیکِ مبتلا به دیابت نوع۲ ، خطر ابتلا به آن را ، افزایش میدهد.شانس ابتلای به دیابت بارداری در زنانی که دارای عوامل زیر هستند بیشتر خواهد بود:

1.دیابت بارداری در بارداری قبلی

2. داشتن اضافه وزن یا چاقی

3. داشتن یک عضو نزدیک خانواده مبتلا به دیابت نوع

4. داشتن علائم پیش دیابتیک

5. حاملگی در سنین بالا

6.بارداری های دو قلو یا بیشتر

7. فشار خون بالا

8. زایمان نوزاد بالای 4کیلوگرم

????کنترل قند خون با بررسی میزان قند خون توسط پزشکان در نوبت های مختلف و توسط فرد در خانه صورت میگیرد.با بررسی قند خون بطور منظم، میتوان موفقیت اقدام های انجام شده برای کنترل میزان قند خون را تضمین کرد.
با سونوگرافی میتوان سلامت جنین در حال رشد را بررسی کرد. اغلب ، پیشنهاد القای بارداری قبل از چهل هفته توسط پزشک برای کمک به سلامتی مادر و جنین، تغییر در رژیم غذایی و انجام فعالیت ورزشی منظم برای کنترل میزان قند خون، انجام ورزش برای تنظیم حساسیت انسولین،هم چنین وجود یک رژیم غذایی متعادل که میتواند از افزایش یا کاهش میزان قند خون جلوگیری کند،برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض در مادر و جنین کمک میکند.
????با اینکه نمیتوان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد، اما میتوان با رعایت وزن تعادلی، قبل و بعداز بارداری،داشتن یک رژیم غذایی متعادل،ورزش منظم، انجام چکاپ های منظم بارداری، از بروز آن تا حدودی جلوگیری کرد.
هم‌چنین زنانی که BMI ( شاخص توده بدنی ) انها 25 یا بالاتر باشند میتوانند با ایجاد تغییراتی در رژیم غذاییشان خطر دیابت بارداری را کاهش دهند.
????داشتن فعالیت ورزشی منظم بعد از بارداری میتواند برای حفظ وزن مناسب بدن به آن کمک کند. زنانی که دچار دیابت بارداری میشوند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲هستندکودک نیز متعاقبا در معرض خطر اضافه وزن یا ابتلا به دیابت نوع 2 قرار خواهد داشت.
هم چنین این افراد باید قند خون خود را به طور دوره ای و منظم بررسی کنند،تا از جهت سلامتی خود اطمینان حاصل کنند و آزمایش تحمل گلوکز را بین 70 تا 180 روز بعد از زایمان انجام بدهند،این ازمایش حدود دوساعت بعد از مصرف محلول گلوکز 75 گرمی برای بررسی میزان قند خون توسط پزشک گرفته میشود.
دیابت بارداری معمولا بعد از حاملگی از بین میرود و پزشک میزان قند خون مادر را،مدت کوتاهی پس از زایمان و مجددا بعد از شش هفته، بررسی میکند.

 

????منبع:Medical News Today
گردآورنده : سولماز فرجی
دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا