علمی

آیا شیر گرم می‌تواند باعث خواب آلودگی شود؟

طبق توصیه های قدیمی، نوشیدن یک لیوان شیر گرم هنگام خواب باعث استراحت بهتر می‌شود. خواص تقویت کننده شیر معمولاً به تریپتوفان نسبت داده می‌شود، اما دانشمندان همچنین مخلوطی از پپتیدهای شیر، به نام کازئین تریپتیک هیدرولیزات(CTH)  را کشف کرده‌اند که استرس را از بین می‌برد و موجب خواب آلودگی می‌شود.

اکنون محققان گزارش می‌دهند، پپتیدهای خاصی را در CTH شناسایی کرده‌اند که ممکن است روزی در داروهای جدید و طبیعی خواب‌آور استفاده شوند.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، یک سوم بزرگسالان آمریکایی به اندازه کافی نمی‌خوابند. داروهای آرامبخش مانند بنزودیازپین‌ و زولپیدم معمولاً برای بی‌خوابی تجویز می‌شوند، اما ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند و افراد به آنها معتاد شوند. بسیاری از داروهای آرامبخش با فعال کردن گیرنده GABA، موجب فعال شدن پروتئینی در مغز می‌شوند که پیام‌رسانی عصبی را سرکوب می‌کند.

دانشمندان همچنین چندین پپتید طبیعی را کشف کرده‌اند که به گیرنده GABA متصل می‌شوند و دارای اثرات ضد اضطراب و خواب آلودگی هستند. برای مثال، ترکیب پروتئینی در شیر گاو، به نام کازئین، با آنزیم گوارشی تریپسین، مخلوطی از پپتیدهای تقویت کننده خواب را که به CTH معروف است، تولید می‌کند. در این مخلوط یک پپتید خاص معروف به α-casozepine (α-CZP) شناسایی شده است که می‌تواند مسئول برخی از این اثرات باشد.

 

همچنین بخوانید: برنامه غذایی مفید

حال این سوال مطرح است که آیا می‌توان پپتیدهای خواب آور دیگری، شاید قوی‌تر، در CTH پیدا کرد؟

محققان ابتدا اثرات CTH و α-CZP را در آزمایشات خواب موش مقایسه کردند و دریافتند که CTH خواب آور بهتری نسبت به α-CZP می‌باشد. این نتیجه نشان داد که یکسری پپتیدهای خواب آور دیگری هم غیر از α-CZP در CTH وجود دارد. سپس، از تکنیک طیف سنج جرمی برای تشخیص پپتیدهای زیستی فعال از GTH در طول شبیه سازی گوارش معده استفاده کردند و عملاً این پپتیدها را برای اتصال به گیرنده GABA و توانایی عبور از سد خونی مغزی بررسی کردند. هنگامی که نمونه‌های قوی‌تر مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند، بهترین آنها ( به نام  YPVEPF) به سرعت، حدود 25% از شمار موش‌هایی که به خواب رفتند و بیشتر از 400% را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داد. به گفته محققان، علاوه بر این پپتید امیدوار کننده، سایر CTH‌ها که می‌توانند خواب را از طریق سایر مسیرها افزایش دهند نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

 

شیر خواب آور
دانشمندان مخلوطی از پپتیدهای شیر، به نام کازئین تریپتیک هیدرولیزات (CTH) را کشف کرده‌اند که استرس را از بین می‌برد و موجب خواب آلودگی می‌شود.

 

نویسنده: زینب محمدی شمس‌آبادی

ویراستاری: مونا اکبری احمدآبادی

گردآورنده: مریم جلالی

منبع: sciencedaily

 

همچنین بخوانید: مزایای غذایی استفاده از پروبیوتیک

‫12 نظرها

  1. چه نکات جالبی راجع به شیر نوشتین
    بسیار عالی بود
    موفق باشین

  2. فوق العاده عالی و با کیفیت بود..با مطالعه این مطلب بیشترین بهره علمی نصیبم شد..تشکر فراوان از نویسندش

  3. مطلب جالب وخواندنی بود.
    با آرزوی موفقیت‌های روز افزون .
    وتوفیق درارائه مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا