علمی

برنامه غذایی TRE

آشنایی با برنامه غذایی TRE

 

 همه از TRE به طور مساوی سود نمی برند، اما TRE مزایای سلامتی مهمی برای همه دارد

برنامه غذایی یا غذا خوردن با محدودیت زمانی (TRE)، یک رژیم غذایی است که غذا را به ساعات خاصی محدود می‌کند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که TRE مزایای متعددی برای سلامتی به همراه کاهش وزن دارد

. اما  آیا این مزایا ممکن است به جنس و سن بستگی داشته باشد؟ آیا TRE مزایای بیشتری برای حمعیت‌های مختلف دارد؟

مزایای TER برای جمعیت‌های مختلف

بیشتر مطالعات TRE بر کاهش وزن در موش های نر جوان متمرکز است، اما دانشمندان می‌خواستند تعیین کنند که آیا  برنامه غذایی TRE مزایای بیشتری برای سایر جمعیت ها دارد یا خیر؟! مطالعات نشان می‌دهد، در حالی که سن و جنس بر نتایج TRE تأثیر میگذارد، استراتژی غذا خوردن مزایای سلامتی متعددی را برای جوانان و بزرگسالان در هر دو جنس به همراه دارد و نشان می‌دهد که TRE ممکن است  مداخله ارزشمندی برای دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب، سرطان کبد و حتی بیماری های عفونی مانند COVID-19 در انسان‌ها به همراه داشته باشد.

تاثیرات TER

Satchidananda Panda» » می‌گوید: برای بسیاری از مداخلات بالینی، بر نامه غذایی TRE  نتیجه اولیه کاهش وزن است؛ اما یافته ها نشان می‌دهد که TRE نه تنها برای ‌بیماری‌ها متابولیک، بلکه برای افزایش مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی

و مقاومت به انسولین مفید است.  عدم تحمل گلوکز گامی در جهت حرکت به سمت بیماری کبد چرب غیر الکلی و سرطان کبد است؛ یکی از معدود سرطان‌هایی که میزان بروز و مرگ و میر آن در 25 تا 30 سال گذشته افزایش یافته است. علاوه بر این، بیش از 40 درصد آمریکایی ها در حال حاضر دیابتی یا پیش‌دیابتی هستند؛ به طوری که انجمن دیابت آمریکا سالانه 1.5 میلیون مورد جدید را پیش بینی می‌کند.  این روند‌ها، یافتن یک درمان ساده برای گلوکز را در اولویت اصلی قرار می‌دهد.

طی مطالعات انجام شده در این زمینه، گرچه زنان  برنامه غذایی TRE در برابر افزایش وزن محافظت نمی‌شوند، اما هم‌چنان مزایای متابولیک، از جمله کبد کم چرب تر و قند خون کنترل شده بهتر را نشان می‌دهند.

برنامه غذایی

رابطه برنامه غذایی TER با قند خون در سن و جنس های متفاوت

TER با افزایش کمتر قند خون و بازگشت سریع‌تر به سطح طبیعی قند خون در مردان جوان و میانسال و با افزایش قابل توجه تحمل گلوکز در مردان ، زنان جوان و میانسال همراه است.

محققان همچنین دریافتند که TRE ممکن است از مردان و زنان از مرگ ناشی از سپسیس محافظت کند. پس از تجویز سم که باعث ایجاد بیماری مشابه سپسیس در موش ها می‌شود، محققان میزان بقا را به مدت 13 روز زیر نظر گرفتند و دریافتند که برنامه غذایی  TRE موش های نر و ماده را از مرگ سپسیس محافظت می‌کند.

TRE فقط در برابر بیماری کبد چرب، دیابت و مرگ ناشی از سپسیس محافظت نمی‌کند بلکه حتی موش های نر را قادر به پیش سروی و افزودن توده عضلانی و بهبود عملکرد ماهیچه‌ها دارد (این تأثیر برای ماده ها وجود نداشت).

این یافته به ویژه برای افراد مسن بسیار مهم است، زیرا برای آن‌ها عملکرد بهتر ماهیچه ها می تواند از زمین خوردن جلوگیری کند. این کشف، سوالات شگفت انگیزی را به‌وجود می اورد که محققان در پی رسیدن به پاسخ آن‌ها هستند.

آیا توده عضلانی افزایش می‌یابد که برنامه غذایی TRE به ترمیم و بازسازی بهتر ماهیچه ها کمک کند؟

تاثیر TRE بر متابولیسم و بازسازی ماهیچه‌ها چیست؟

 

نویسنده: نگین عرب زاده

ویراستار: مونا اکبری احمدآبادی

 

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210817111456.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا