آیا میدانستید؟اخبارعلمیمطالب مفیدنیاز های آموزشی

بررسی واکسن های در دست ساخت کرونا ویروس

در این متن قصد داریم تا تعدادی از واکسن هایی که برای کروناویروس جدید در دست اقدام هستند را برای شما شرح دهیم .

واکسن

Xu Nanping معاون وزیر علوم و فناوری چین گفته است که نخستین واکسن Covid-19 در چین تا پایان آوریل آماده آزمایشات بالینی خواهد بود.

Inovio Pharmaceuticals قصد دارد تا آزمایشات بالینی این واکسن را در آوریل امسال آغاز نماید.
مقامات بهداشتی WHO یادآور شدند که Gilead’s remdesivir در درمان عفونت کرونا ویروس اثر بخشی داشته است.

Favilavir اولین داروی کرونا ویروس مصوب در چین است

اداره ملی داروهای پزشکی در چین استفاده از یک داروی ضد ویروس را برای درمان کروناویروس جدید به نام فاویلاویر تصویب نموده است.
طبق گزارش ها این دارو در یک کارآزمایی بالینی با 70 بیمار اثربخشی خوبی با حداقل عوارض داشته است. کارآزمایی بالینی در شِنزِن در استان گواندونگ در حال انجام می باشد.

شرکت های دارویی درگیر در تولید داروها یا واکسن های کرونا ویروس

در اینجا لیستی از داروهای اصلی کروناویروس که شرکت های داروسازی در سرتاسر جهان در حال توسعه ان ها هستند که پتانسیل بالایی در تبدیل شدن به واکسن های مهمی برای کروناویروس یا دارویهای ضدویروسی را دارند آمده است.

INO-4800 توسط شرکت Inovio Pharmaceuticals و Beijing Advaccine Biotechnology
Inovio pharmaceuticals به منظور پیشبرد توسعه واکسن سابقINO-4800 به عنوان یک واکسن برای کرونا ویروس جدید با شرکت Beijing Advaccine Biotechnology همکاری خود را آغاز نمود. این شرکت آزمایشات پیش بالینی را برای تولید محصولات بالینی آغاز نموده است.
توسعه این واکسن با کمک اسپانسر 9 میلیون دلاری آن از Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) صورت می گیرد.
Inovio جدول زمانی سریع را برای توسعه واکسن در سوم مارس اعلام نمود.

بررسی آزمایش های بالینی

آزمایشات بالینی در حال انجام است و طراحی آزمایشات بالینی انسانی نیز به پایان رسیده است.این شرکت همچنین 3000 دوز را برای آزمایشات بالینی انسانی در کل ایالات متحده آمریکا،چین و کره جنوبی آماده کرده است. همچنین برنامه هایی نیز برای تولید در مقیاس بزرگ تدوین شده اند.

انتظار می رود که کارآزمایی بالینی در 30 انسان سالم داوطلب در آوریل 2020 در ایالات متحده آغاز شود به دنبال آن چین و کره جنوبی نیز این کار را ادامه دهند.همچنین یک کارآزمایی بالینی نیز به طور موازی قرار است در چین توسط Beijing Advaccine انجام پذیرد و پیشبینی ها از این قرار است که نتایج در سپتامبر 2020 در دسترس قرار گیرند.
Inovio در نظر دارد یک میلیون دوز از واکسن را در انتهای سال 2020 برای انجام آزمایشات اضافی یا موارد اورژانسی تولید کند.

APN01 by University of British Columbia and APEIRON Biologics
یک کاندید دارویی که توسط APEIRON Biologics به نام APN01 تولید شده است در مرحله فاز یک آزمایشی برای درمان کروناویروس قرار دارد.

تشخیص گیرنده ها

APN01 بر اساس تحقیقات یک پرفسور در دانشگاه بریتیش کلمبیا به منظور درمان سارس انجام شده است.این تحقیقات نشان داد که پروتئین ACE2 گیرنده اصلی ویروس سارس است.
این کارآزمایی بالینی نیز اثربخشی دارو را در کاهش لود ویروس در بیماران می سنجد.از داده های این کارآزمایی بالینی برای تعیین اینکه آیا آزمایش های بالینی اضافی در تعداد بیشتری از بیماران مورد نیاز است یا خیر استفاده می شود.
واکسن mRNA-1273 توسط Moderna و Vaccine Research Center
مدرنا و مرکز تحقیقات واکسن، واحدی از انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی هستند که در تهیه واکسن برای کروناویروس همکاری نمودند.

این واکسن پروتئین اسپایک کروناویروس را هدف قرار می دهد.اولین ویال های واکسن در کارخانه moderna در ماسچوست تولید شده و قرار است برای آزمایشات بالینی مرحله یک در ماه اوریل آغاز شود به NIAID ارسال شده است.

 

گردآورنده:بهناز بذرافشان
دانشجو دکترای پزشکی مولکولی علوم پزشکی گلستان

منبع:

clinicaltrialsarena

●بیشتر بخوانید :

از کشف 300 ویروس غول پیکر تا کرونا ویروس

کرونا و خفاش ها؛کاری از اتحاد زیست شناسان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا