علمیمقالات

جامع ترین پرسش‌و‌پاسخ درباره یCOVID-19

فهرست مطالب

nrmicro775 f1

 

زهرا رضائی ( COVID-19 )
دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه سراسری ملایر(همدان)
Rz.zahra1999@gmail.com

 

چکیده:

کرونا ویروس ها خانواده ی بزرگی از ویروس ها هستند که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان شوند.
چندین نوع آن ها در انسان باعث عفونت های تنفسی می‌شوند: از سرما خوردگی گرفته تا بیماری های شدید تر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) و ویروس اخیراً کشف شده باعث بیماری COVID-19 می شود.

:COVID-19

COVID-19 نوعی بیماری عفونی است که جدیداً کشف شده است. این ویروس و بیماری جدید قبل از شیوع بیماری در ووهان چین در دسامبر 2019 ناشناخته بود.

علائم COVID-19:

شایع ترین علائم COVID-19 تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است کوفتگی و خستگی، آبریزش بینی، احتقان بینی (گرفتگی بینی)، گلو درد یا اسهال داشته باشند. این علائم معمولاً خفیف است و به تدریج شروع می شود.

برخی از افراد آلوده می شوند اما علائمی ایجاد نمی کنند و احساس ناخوشایندی نمی کنند. بیشتر افراد (حدود 80٪) بدون نیاز به درمان خاص، بهبود می یابند.

از هر شش نفری که مبتلا به COVID-19 می شوند، یک نفر به طور جدی بیمار می شوند. افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند.

حدود 2% از مبتلایان به این بیماری فوت شده اند. افراد مبتلا به تب، سرفه و تنگی نفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

روش انتشار بیماری:

افراد می توانند COVID-19 را از سایر مبتلایان به ویروس بگیرند. این بیماری می تواند از طریق شخص به صورت قطرات کوچک از بینی یا دهان در هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا گسترش یابد.

این قطرات بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد فرود می آید، سپس افراد دیگر با لمس اجسام یا سطوح و بعد از آن تماس با چشم، بینی یا دهان بیماری COVID-19 را می گیرند.
افراد همچنین می توانند COVID-19 را به صورت تنفس از سرفه فرد مبتلا بگیرند. به همین دلیل مهم است که بیش از یک متر ( 3 فوت) از فردی که مریض است فاصله بگیرید.

امکان دچار شدن به :COVID-19

این خطر بستگی به جایی دارد که شما در آن زندگی می کنید یا به تازگی سفر کرده اید. خطر عفونت در مناطقی که تعدادی از افراد به این بیماری دچار شده اند، بیشتر است.
افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه ای مثل فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت بیشتر در معرض خطر می باشند.

آیا COVID-19 با سارس مشابه است؟

خیر. ویروسی که باعث COVID-19 با ویروسی که سارس را بوجود می آورد، از نظر ژنتیکی با یکدیگر مرتبط هستند اما در کل باهم تفاوت دارند. سارس کشنده تر و آلوده تر از COVID-19 است. از سال 2003 تا کنون هیچ شیوع سارس در هیچ کجای جهان مشاهده نشده است.

دوره کمون COVID-19:

دوره کمون به معنی زمان مبتلا شدن به ویروس و شروع علائم بیماری است.
بیشترین تخمین دوره کمون COVID-19،1 الی 14 روز است که معمولاً میانگین آن حدود 5 روز است.

تا چند روز ویروس COVID_19 بر روی سطوح می تواند زنده بماند؟

هنوز مشخص نیست که چه مدت ویروس ناشی از COVID-19 بر روی سطوح زنده مانده است اما به نظر می رسد مانند سایر کرونا ویروس ها رفتار می کند. مطالعات نشان می دهد که کرونا ویروس ها ممکن است برای چند ساعت تا چند روز بر روی سطوح باقی بمانند.

این ممکن است در شرایط مختلف (مانند نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) متفاوت باشد.
اگر فکر می‌کنید ممکن است سطحی آلوده باشد، آن را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. دستان خود را با الکل ضدعفونی کنید یا با آب و صابون بشویید. از لمس چشم، دهان و بینی خودداری کنید.

اصول استفاده از ماسک:

• زمانی که سالم هستید و علائم بیماری ندارید، تنها زمانی نیاز به استفاده از ماسک دارید که پیش فردی که بیماری کرونا (COVID-19) دارد، باشید.
• زمانی که سرفه و عطسه می‌کنید، ماسک بزنید.
• ماسک تنها زمانی موثر است که مرتباً دستان خود را با الکل ضد عفونی کنید یا مدام دست خود را با آب و صابون بشویید.
• اگر ماسک می‌زنید، باید بدانید که چگونه از آن استفاده کنید و به درستی از آن استفاده کنید.
• قبل از اینکه ماسک بگذارید، دستان خود را با الکل ضد عفونی کنید یا با آب و صابون بشویید.
• دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ شکافی بین صورت و ماسک شما وجود ندارد.
• در حین استفاده از ماسک، از لمس آن خودداری کنید. در صورت تمایل به لمس ماسک، دستان خود را با الکل یا آب و صابون تمیز کنید.
• به محض مرطوب شدن ماسک، آن را عوض کنید.

دائماً از یک ماسک استفاده نکنید.
• برای تعویض ماسک، آن را از پشت سر جدا کنید (به هیچ عنوان جلوی ماسک را لمس نکنید) و بلافاصله آن را در سطل سر بسته بیاندازید و سپس دست خود را با الکل یا آب و صابون ضد عفونی کنید.

آیا دست خشک کن در کشتن ویروس موثر است؟

خیر، دست خشک کن در کشتن ویروس موثر نیست. برای محافظت از خود در برابر کرونا ویروس جدید، شما باید مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن ها را با آب و صابون بشویید. پس از شستن دستان، باید آن ها را با استفاده از حوله های کاغذی یا در مجاورت هوای آزاد خشک کنید.

آیا لامپ UV حاوی اشعه فرابنفش کرونا ویروس جدید را می‌کشد؟

لامپ های UV نباید برای استریل کردن دست ها یا مناطق دیگر پوست استفاده شود؛ زیرا اشعه فرابنفش می‌تواند باعث سوختگی و سوزش پوست شود.

اسکنر‌های حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کرونا ویروس جدید چقدر موثر هستند؟
اسکنر‌های حرارتی در تشخیص افرادی که کرونا ویروس در آن ها تب ایجاد کرده (یعنی درجه حرارت بالاتر از حد طبیعی بدن است) موثر هستند اما آن ها نمی‌توانند افرادی که آلوده هستند و هنوز به تب مبتلا نشده اند را تشخیص دهند؛ زیرا افرادی که آلوده هستند بین 2 تا 10 روز طول می‌کشد که دچار تب شوند.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر روی بدن شما، کرونا ویروس جدید را می‌کشد؟

خیر، اسپری کردن الکل و کلر ویروس هایی را که از قبل وارد بدن شما شده اند را از بین نمی‌برد. پاشیدن چنین موادی می‌تواند برای لباس یا غشا های مخاطی (مثل چشم و دهان) مضر باشد.
توجه داشته باشید که هم الکل و هم کلر می‌توانند برای ضد عفونی کردن سطوح مفید باشند اما لازم است طبق توصیه های مناسب از آن ها استفاده شود.

آیا دریافت نامه یا پست از چین ایمنی است و خطری ندارد؟

بله،امن است. افرادی که بسته هایی را از چین دریافت می‌کنند در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس جدید نیستند. از تجزیه و تحلیل قبلی، ما می‌دانیم که ویروس ها به مدت طولانی روی اشیا مانند بسته ها زنده نمی‌مانند.

آیا حیوانات خانگی در خانه می‌توانند کرونا ویروس جدید را گسترش دهند؟

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه وجود ندارد. با این حال، بهتر است همیشه بعد از تماس با حیوانات خانگی، دستان خود را با آب و صابون بشویید. این امر شما را در برابر باکتری های متداول مانند E.coli و سالمونلا که بین حیوانات و انسان منتقل می‌شوند، محافظت کند.

آیا واکسن ضد پنومونی (واکسن آنفولانزا و ذات الریه) شما را در برابر کرونا ویروس جدید محافظت می‌کند؟

خیر، ویروس آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسن خود نیاز دارد. محققان در تلاشند تا واکسن علیه بیماری COVID-19 را تهیه کنند و WHO از تلاش های آن ها حمایت می‌کند.
البته با اینکه این واکسن ها در برابر کرونا ویروس موثر نیستند اما واکسیناسیون علیه بیماری های تنفسی برای محافظت از سلامتی شما بسیار موثر است.

آیا اگر بینی خود را مرتباً با آب نمک بشویید از ابتلا به عفونت کرونا ویروس جدید جلوگیری می‌کند؟

خیر، هیچ مدرکی وجود ندار که شستشوی بینی با آب نمک افراد را از عفونت کرونا ویروس جدید محافظت می‌کند.
شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه شستشوی منظم بینی با آب نمک می‌تواند به افراد در بهبودی سریع تر سرماخوردگی کمک کند اما برای جلوگیری از عفونت های تنفسی نشان داده نشده است.

آیا خوردن سیر می‌تواند به جلوگیری از عفونت کرونا ویروس جدید کمک کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد اما هیچ شواهدی وجود ندارد که خوردن سیر، مردم را از کرونا ویروس جدید محافظت می‌کند.

آیا مالیدن روغن کنجد بر روی بدن مانع از ورود کرونا ویروس جدید به بدن می‌شود؟

روغن کنجد کرونا ویروس جدید را از بین نمی‌برد. برخی ضد عفونی کننده های شیمیایی مثل کلر، الکل 75 درصد، اسید پراستیک و کلروفروم می‌توانند کرونا ویروس را بر روی سطوح بکشند. ولی اگر آن ها را روی پوست یا زیر بینی بزنید، تاثیر کمی یا هیچ تاثیری بر روی ویروس ندارد، حتی می‌تواند خطرناک باشد که این مواد را روی پوست قرار داده اید.

آیا کرونا ویروس جدید فقط روی افراد مسن تاثیر می‌گذارند یا افراد جوان مستعد هستند؟

افراد در هر سنی می‌توانند توسط ویروس جدید آلوده شوند. افراد مسن و افراد با بیماری زمینه ای (مانند آسم، دیابت و بیماری های قلبی) به نظر می‌رسد در معرض ابتلا به ویروس جدید به شدت آسیب پذیر باشند.
WHO به افراد در هر سنی توصیه می‌کند که برای محافظت از خود در برابر ویروس قدم بردارند.

آیا آنتی بیوتیک ها در جلوگیری و معالجه کرونا ویروس جدید موثر هستند؟

آنتی بیوتیک ها علیه ویروس ها کاری نمی‌کنند و فقط می‌توانند باکتری ها را از بین ببرند. کرونای جدید یک ویروس است بنابراین از آنتی بیوتیک ها نباید به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان استفاده شوند.
اگر بر اثر بیماری COVID-19 بستری هستید و آنتی بیوتیک دریافت می‌کنید ممکن است عفونت باکتریایی نیز داشته باشید .

آیا داروهای خاصی برای جلوگیری و یا درمان کرونا ویروس وجود دارد؟

تا به امروز هیچ داروی خاصی برای جلوگیری یا معالجه کرونا ویروس جدید توصیه نشده است. با این حال افراد آلوده به ویروس باید برای تسکین و درمان علائم، مراقبت های لازم را انجام دهند و افراد مبتلا به بیماری شدید باید از مراقبت های بیمارستانی استفاده کنند.
برخی از درمان های خاص تحت بررسی قرار گرفته و از طریق آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. WHO به سرعت بخشیدن به تلاش های تحقیق و توسعه و با طیف وسیعی از شرکا کمک می‌کند.

اقدامات حفاظتی اساسی در برابر کرونا ویروس جدید:

بیشتر افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند، دچار بیماری خفیف می‌شوند و بهبود می‌یابند اما این بیماری برای یک سری افراد شدید تر شود. با انجام موارد زیر از سلامتی خود مراقبت کرده و از دیگران محافظت کنید:

1. دستان خود را به طور مداوم بشویید:

مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن ها را با آب و صابون بشویید.
علت: شستن دستان خود با آب و صابون یا ضد عفونی کردن دست با الکل باعث از بین رفتن ویروس هایی می‌شود که ممکن است روی دستان شما باشد

2. حفظ فاصله با افراد:

حداقل فاصله‌ی یک متر (3 فوت) بین خود و کسی که سرفه یا عطسه می‌کند، حفظ کنید.
علت: هنگامی که کسی سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات مایع کوچک از بینی و دهان آن خارج می‌شود که ممکن است حاوی ویروس باشد. اگر خیلی نزدیک آن افراد باشید، می‌توانید قطرات حاوی ویروس COVID-19 را تنفس کنید.

3. از دست زدن به چشم،بینی و دهان خودداری کنید:

علت: دست ها بسیاری از سطوح را لمس می‌کنند و می‌توانند ویروس ها را حمل کنند. پس از آلوده شدن، دست ها می‌توانند ویروس را به چشم، بینی یا دهان منتقل کنند. از این طریق ویروس می‌تواند شما را بیمار کند.

☆ ویروس بر روی سطوح پلاستیکی و استیل نسبت به شیشه ای بیشتر می‌تواند زنده بماند.

4. بهداشت تنفسی را تمرین کنید:

اطمینان حاصل کنید که شما و اطرافیان، بهداشت تنفسی درستی را دنبال می‌کنید یعنی هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با آرنج خم شده یا دستمال بپوشانید و سریعاً دستمال را در سطل سر بسته دور بیندازید.
علت: قطرات، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت مناسب بهداشت تنفسی، از افراد اطراف خود در برابر ویروس هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و COVID-19 محافظت می‌کنید.

5. اگر تب، سرفه‌ی خشک و تنگی نفس دارید، سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

اگر احساس ناخوشایندی کردید در خانه بمانید. اگر تب،سرفه و تنگی نفس دارید، با پزشک معالج تماس گرفته و دستورالعمل های آن ها را دنبال کنید.
علت: پزشکان و مقامات ملی بیشترین اطلاعات را در مورد وضعیت منطقه شما دارند. تماس شما باعث می‌شود که خدمات درمانی شما را سریعاً به سمت مراکز درمانی صحیح هدایت کنند. این امر همچنین از شما محافظت می‌کند و به جلوگیری از انتشار ویروس ها و سایر عفونت ها کمک می‌کند.

6. آگاه باشید و از توصیه های ارائه دهنده‌ی خدمات بهداشتی خود پیروی کنید:

از آخرین تحولات مربوط به COVID-19 آگاه باشید. توصیه هایی را که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، مقام بهداشت عمومی ملی و محلی یا کارفرمای شما در مورد نحوه‌ی محافظت از خود و دیگران از COVID-19 ارائه داده است، پیروی کنید.
علت: مقامات ملی و محلی بیشترین اطلاعات در مورد پخش COVID-19 در منطقه‌ی شما دارند.

آن ها به بهترین وجه برای مشاوره در مورد آنچه مردم منطقه‌ی شما باید برای محافظت از خود انجام دهند، می‌باشند.

اقدامات حفاظتی برای افرادی که در مناطقی که COVID-19 در آن گسترش یافته است (تا 14 روز گذشته) بازدید کرده اند:

• راهنمایی های ذکر شده در بالا را دنبال کنید.
• اگر احساس ناخوشایندی کردید، حتی در صورت علائم خفیف مانند سر درد و آبریزش بینی جزئی تا زمان بهبودی، در خانه بمانید.
علت: جلوگیری از تماس با دیگران و مراجعه به مراکز درمانی به شما امکان می‌دهد تا این امکانات موثر‌تر عمل کنند و به شما و دیگران در برابر COVID-19 و سایر ویروس ها کمک کنند.
• اگر دچار تب، سرفه و تنگی نفس هستید سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این عوامل ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد.

از خود و دیگران از گرفتن کرونا ویروس جدید محافظت کنید با شستن دست:

1. بعد از سرفه یا عطسه کردن
2. هنگام مراقبت از بیمار
3. قبل،هنگام و بعد از آماده کردن غذا
4. قبل از غذا خوردن
5. بعد از استفاده از توالت
6. زمانی که دست ها کثیف می‌شوند
7. زمانی که به حیوانات دست می‌زنید

مقابله با استرس در طول شیوع 2019-nCov:

• طبیعی است که در هنگام بحران؛ احساس غم، استرس، سردرگمی، ترس و عصبانیت کنید.
• صحبت با افرادی که به آن ها اعتماد دارید می‌تواند به شما کمک کند. با دوستان و خانواده‌ی خود در ارتباط باشید.
• اگر شما در خانه می‌مانید، یک شیوه زندگی سالم از جمله رژیم غذایی مناسب، خواب، ورزش و ارتباطات اجتماعی را با عزیزان در خانه و از طریق ایمیل و تلفن با سایر خانواده و دوستان خود حفظ کنید.
• برای مقابله با احساسات خود از مصرف سیگار، الکل و یا سایر دارو ها خودداری کنید. اگر احساس غرق شدن (توهم زدن) می‌کنید با مددکار یا مشاور بهداشت صحبت کنید. برنامه ریزی کنید و در صورت لزوم کمک های لازم برای سلامت جسمی و روانی را جستجو کنید.
• اطلاعات دقیق و درست را جمع آوری کنید که به شما در تعیین دقیق خطر کمک می‌کند تا بتوانید اقدامات لازم برای احتیاط را انجام دهید. منبع معتبری را پیدا کنید که به آن اعتماد کنید مانند وب سایت WHO یا درمانگاه ها و یا بیمارستان ها.
• نگرانی و اضطراب را با کم کردن مدت زمانی که شما و خانواده خود صرف تماشا یا گوش دادن اخبار ناراحت کننده‌ی رسانه ای، محدود کنید.
• از مهارت هایی که در گذشته به شما در مدیریت ناسازگاری های زندگی کمک کرده است، استفاده کنید و این مهارت ها برای مدیریت احساسات خود در زمان چالش برانگیز شیوع کمک می‌کند.

روش های کمک به کودکان برای مقابله با استرس در طول شیوع 2019-nCov:

• کودکان ممکن است به روش های مختلف مانند نقاشی، عصبانیت، شب ادراری و ….؛ اضطراب و نگرانی خود را نشان دهند. به عکس العمل های فرزندتان به شکلی حمایتی پاسخ دهید. به نگرانی های آن ها گوش دهید و به آن ها عشق و علاقه‌ی بیشتری دهید.
• کودکان در مواقع دشوار به عشق و توجه‌ی بزرگسالان نیاز دارند. به آن ها وقت و توجه بیشتری بدهید.

به یاد داشته باشید که به فرزندان خود گوش دهید، با مهربانی صحبت کنید و آن ها را مجدداً سرگرم کنید. در صورت امکان کودکان را به بازی و آرامش برسانید.
• سعی کنید فرزندان خود را نزدیک والدین و خانواده خود نگه دارید و از جدا کردن آن ها تا حد امکان خودداری کنید.

اگر جدایی اتفاق بیافتد (مثل بستری در بیمارستان) از تماس منظم (مثل تلفن کردن) بین آن ها رابطه برقرار کنید.
• تا حد امکان به برنامه های روزمره خود ادامه دهید.

زمانی هم برای آموزش و بازی کردن با کودکان اختصاص دهید.
• به آن ها درباره‌ی آنچه اتفاق افتاده است، توضیح دهید و به آن ها اطلاعات واضح در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به عفونت در این بیماری را با کلماتی که می‌توانند بسته به سنشان بفهمند، ارائه دهید.

مواردی که باید برای ایمن بودن غذا انجام دهید:

• از تخته و چاقو های جدا و متفاوت برای گوشت خام و مواد غذایی پخته شده استفاده کنید.
• پس از دست زدن به مواد غذایی خام حتماً دستان خود را بشویید.
• حیوانات بیمار و حیواناتی که بر اثر بیماری درگذشته اند، نباید خورده شوند.
• حتی در مناطقی که دچار شیوع بیماری هستند، در صورت پختن کامل و صحیح مواد غذایی، می‌توانند با اطمینان از محصولات گوشت استفاده کنند.

نکات بهداشتی که افرادی که در مغازه ها یا بیرون از منزل کار می‌کنند، باید رعایت کنند:
• لباس های محافظ، دستکش و محافظ صورت بپوشید.
• بعد از کار لباس های محافظتی را روزانه بشویید و در محل کار بگذارید.
• لباس و کفش کار آلوده‌ی خود را هرگز در معرض اعضای خانواده قرار ندهید.
• بعد از لمس حیوانات و محصولات حیوانی دستان خود را با آب و صابون بشویید.
• حداقل یک بار در روز تجهیزات و محل کار خود را ضد عفونی کنید.

مواردی که در زمان شیوع COVID-19 نباید انجام داد:

• سیگار کشیدن
• مصرف داروهای گیاهی سنتی
• پوشیدن یک ماسک برای زمان های متعدد
• مصرف خود دارویی مانند خوردن آنتی بیوتیک ها

نتیجه گیری:

بیماری COVID-19 یک بیماری عفونی است که به تازگی کشف شده است.

شایع ترین علائم آن تب، سرفه های خشک و تنگی نفس می‌باشد که بهتر است تا قبل از مشاهده‌ی این علائم بخاطر این بیماری به آزمایشگاه ها،درمانگاه ها و بیمارستان ها مراجعه نکنید زیرا این روزها در مناطقی که این بیماری شیوع پیدا کرده است، این مکان ها بیشتر آلوده به این ویروس هستند و امکان ابتلا به این بیماری بیشتر است.

بهترین راهکار برای زمان شیوع این بیماری،شستن مکرر دست ها با آب و صابون یا ضدعفونی کردن آن ها با الکل می‌باشد. از دست زدن به بینی،دهان و چشم جداً خودداری کنید.

منبع:

سایت WHO (سایت سازمان بهداشت جهانی)

 

بیشتر بخوانید :

ویروس کرونا و همه ی آنچه که باید درباره اش بدانیم،به همراه اینفوگرافی

آیا انسان از یک منبع حیوانی می تواند به 2019-nCoV آلوده شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا