علمی

کشف ترمیم مغز می تواند منجر به درمان های جدید صرع شود.

محققان یک فرآیند ترمیم ناشناخته قدیمی را در مغز کشف کرده اند که امیدوارند بتواند مهار و تقویت شود و آسیب های مغزی مرتبط با صرع و تشنج را درمان کند.
داروهای معمول پیشگیری از تشنج تقریباً برای یک سوم بیماران صرع موثر نیستند، بنابراین درمان های جدید و بهتر برای چنین آسیب های مغزی بسیار مورد نیاز است؛ کشف UVA یک مسیر بالقوه را مشخص می کند، یکی که از واکنش های ایمنی طبیعی مغز الهام گرفته شده است.

با استفاده از تصویربرداری پرقدرت، محققان برای اولین بار دریافتند که سلول های ایمنی بدن به نام میکروگلیا نه تنها مواد آسیب دیده را پس از تشنج های آزمایشی از بین می برند بلکه در واقع به نظر می رسد که باعث ترمیم نورون های آسیب دیده می شوند.

محقق دارای Ukpong B.Eyo ،PhD، از گروه علوم اعصاب UVA، موسسه مغز UVA و مرکز ایمونولوژی مغز و گلیا (BIG) UVA، گفت: “پشتیبانی گسترده ای از این ایده وجود دارد که میکروگلیا می تواند برای بهبود حملات تشنجی مورد استفاده قرار گیرد، اما شواهد مستقیم و تصویری درباره چگونگی انجام این کار وجود ندارد”.

“نتایج ما نشان می دهد که میکروگلیا ممکن است به تنهایی پاک کننده بقایا نباشد ، بلکه پشتیبانی ساختاری از یکپارچگی عصبی را فراهم می کند که ممکن است پیامدهایی حتی فراتر از حد تشنج و صرع داشته باشد.”

 

صرع

پاسخی شگفت آور به تشنج یافته های جدید:

حاصل همکاری دانشمندان UVA، کلینیک مایو و دانشگاه راتگرز است؛ آنها از روش تصویربرداری پیشرفته ای به نام میکروسکوپ دو فوتونی برای بررسی آنچه در مغز موش های آزمایشگاهی پس از تشنج شدید اتفاق افتاده است، استفاده کردند.

آنچه آنها دیدند عجیب و غیرمنتظره بود؛ به جای به سادگی تمیز کردن بقایا، میکروگلیا شروع به تشکیل کیسه کرد.

مانند بسیاری از سلولهای ایمنی، این کیسه ها مواد آسیب دیده را نمی بلعند؛ در عوض، آنها شروع به متورم کردن دندریت ها (شاخه های سلول های عصبی که تکانه های عصبی را منتقل می کنند) کردند.

دانشمندان دریافتند که آنها در حال حذف نیستند بلکه به نظر می رسید که آنها در حال بهبود هستند، این کیسه های کوچک عجیب و غریب که دانشمندان آنها را “کیسه های فرآیند میکروگلیا” نامیدند ساعت ها در اطراف گیر می کردند.

آنها اغلب کوچک می شدند، اما به وضوح کار مفیدی انجام می دادند زیرا در نتیجه دندریت هایی که مورد هدف قرار می دادند بهتر و سالم تر از آنهایی که مورد هدف قرار نمی دادند، ظاهر می شدند.

محقق‌ Eyo گفت:”ما در این زمینه ندیدیم كه میکروگلیا در حال خوردن عناصر عصبی باشد. در عوض ، ما شاهد یک ارتباط قوی بین این فعل و انفعالات و تفکیک ساختاری سلول های عصبی آسیب دیده هستیم که بیانگر روند بهبودی است.

 

صرع

بینش جدید در مورد پاسخ ایمنی مغز، دانشمندان را به سمت جهت های جدید و نوید بخش سوق می دهد:

اگرچه این یافته ها هیجان انگیز است، اما پیگیری های زیادی در مورد آنها باید انجام شود.

به عنوان مثال، مکانیسم های دقیق تنظیم کننده فعل و انفعالات باید شناسایی شوند.

علاوه بر این، در حال حاضر، ویژگی “بهبودی” از نتایج همبستگی پیشنهاد می شود و Eyo گفت، مطالعات قطعی تری برای تأیید ماهیت “بهبود” لازم است.

“اگر بتوان به این سوالات پاسخ داد ، آنها منطقی برای توسعه رویکردهایی برای تقویت این روند در زمینه های تشنج فراهم می کنند.”

محقق Eyo برای ادامه تحصیل در مورد میکروگلیا، دو کمک هزینه به مبلغ تقریباً 5 میلیون دلار از موسسه ملی بهداشت دریافت کرده است.

این بودجه به وی این امکان را می دهد تا چگونگی کمک سلول های ایمنی به تنظیم عملکرد عروق را که می تواند در بیماری هایی مانند آلزایمر مهم باشد و نقش آنها در اختلالات بیش فعالی مغز مانند تشنج و تب که می تواند صرع را تحریک کند، بررسی کند.

وی گفت:”با این بودجه جدید، ما مشتاقانه می توانیم نقش میکروگلیا را در اختلالات تشنج و عملکرد عروقی روشن کنیم.”

“سرمایه گذاری مداوم UVA در تحقیقات علوم اعصاب خانه مناسبی را برای تحقیقات آزمایشگاه ما فراهم می کند.”

گردآورنده: مریم جلالی

مترجم: غزال داودی

منبع: Sciencedialy

منابع تصاویر: epilepsy / drugtargetreview / psu.edu

همچنین بخوانید: اثرات استرس مزمن بر آسیب مغزی و عملکرد اندام ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا