اخبار

کشف الگوهای منحصربه‌فرد ارتباطات عصبی آمیگدال در کودکان اوتیسمی

فهرست مطالب

دانشمندان تفاوت‌های مشخصی بین مغز کودکان مبتلا به اوتیسم ( درخود ماندگی) و مغز کودکان سالم کشف کردند.
اوتیسم یا Autism Spectrum Disorder (ASD) دسته‌ای از اختلالات تکاملی سیستم عصبی می‌باشد که از جمله تظاهرات اصلی آن‌ می‌توان به نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و نیز وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود اشاره نمود.
دانشمندانی از دانشگاه ایالتی سندیگو، اسکن‌های مغز کودکانی را که در سن مدرسه بودند، بررسی کردند و الگوهای منحصربه‌فردی از ارتباطات عصبی آمیگدال (قسمتی از مغز  که وظیفه پردازش اطلاعات اجتماعی را بر عهده دارد) پیدا کردند.
ارتباطات آمیگدال در کودکان مبتلا به اوتیسم در برخی مناطق ضعیف‌تر و در برخی مناطق قوی ‌تر است. این قسمت با حالات چهره، خیره شدن و دیگر نشانه‌های چهره مرتبط است.
 حاصل این پژوهش، یافتن نشانگرهای مغزی مرتبط با اختلال اوتیسم به‌منظور توصیف بیشتر این بیماری از لحاظ زیست‌شناسی است. اینا فیشمن نویسنده‌ی مقاله گفت که چنین نشانگرهایی به‌طور بالقوه می‌توانند ابزاری برای تشخیص اوتیسم در کودکان باشند. فیشمن می‌گوید الگوهای ارتباطات آمیگدال در اوتیسم بسیار اختصاصی اند . ما ارتباطات آمیگدال را با کل مغز مورد سنجش قرار دادیم و یافته‌های مربوط به قشر بینایی ما را شگفت‌زده کرد.
نتایج این پژوهش در ژورنال American Academy of Child & Adolescent Psychiatry منتشر شده‌ است. این نتایج بر اساس اسکن مغز ۵۵ کودک و نوجوان دارای سن ۱۷-۷ ساله مبتلا به اوتیسم و مقایسه‌ی آن‌ها با ۵۵ کودک سالم به دست آمد. MRI عملکردی نشان می‌دهد که چگونه فعالیت مغز با گذشت زمان تغییر می‌کند. این امر نشان‌دهنده‌ی ارتباطات در حال انجام بین بخش‌های مختلف مغز است که ارتباطات عملکردی نامیده می‌شود و مشخص می‌کند که چگونه فعالیت آمیگدال با دیگر قسمت‌های مغز هماهنگ می‌شود. فیشمن می‌گوید:نتایج MRI نشان ‌دهنده‌ ارتباطات ضعیف ‌تری بین آمیگدال و قشر پس‌سری بود. علاوه‌ بر این، نتایج MRI نشان ‌داد که تقویت ارتباط بین آمیگدال و قشر پیشانی که در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد، به ‌کلی در بیماران اوتیسمی وجود ندارد.
عدم تداوم در بلوغ مغز در نوجوانان مبتلا به اوتیسم، می‌تواند در دشواری‌های روابط اجتماعی که افراد مبتلا به اوتیسم آن را در نوجوانی تجربه می‌کنند، نقش داشته باشد. فیشمن با  تاکید بر این موضوع  که ممکن است شکلی از اختلال در هماهنگی بین آمیگدال و دیگر بخش‌های مغز وجود داشته باشد؛ البته هنوز نمی‌توانیم بگوییم که آیا این امر موجب ایجاد تفاوت در رفتار اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود یا خیر. این مسئله تا حدی به‌علت سن کودکان شرکت‌کننده در مطالعه است.
با بررسی کودکان ۱۰، ۱۲ یا ۱۴ ساله و یافتن تفاوت‌های موجود در این سنین نمی‌توانیم درمورد علت این تفاوت‌ها نتیجه‌گیری کنیم. در این نقطه، ارتباطات داخل مغز شکل گرفته و کاملا تثبیت شده‌اند. فیشمن هم‌اکنون در حال بررسی ارتباطات مغز و سازماندهی آن در کودکان کم سن‌تر است؛ یعنی زمانی که علائم اوتیسم برای نخستین بار ظاهر می‌شوند. او امیدوار است متوجه شود که آیا رفتارهای اولیه در کودکان مبتلا به اوتیسم، منجر به الگوهای ارتباطی غیرمعمول می‌شوند یا خیر.
نظریه هایی که عقیده دارند اوتیسم به علت عوامل کاملا روانشناختی بوجود اید امروزه کاملا رد شده است.
 درک زیست‌شناسی مربوط به  بیماری اوتیسم، ما را به بهبود تصمیمات بالینی در ارتباط با تشخیص و پیش‌آگهی اوتیسم نزدیک‌تر می‌کند و احتمالا به  درمان‌های هدفمند اوتیسم با تمرکز روی مدارهای خاص مغز منجر خواهد شد.

گردآوری : عظیم بسیج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا