اخبار

‍ کاکائو و افزایش توانایی های ذهنی

‍ کاکائو و افزایش توانایی های ذهنی

نوشیدنی های کاکائویی به علت داشتن آنتی اکسیدان فلاوانول سبب افزایش توانایی ذهنی افراد می شود.

از آنجا که در نوشیدنی‌های کاکائویی فلاوانول وجود دارد مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند توانایی ذهنی افراد را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان انگلیسی و آمریکایی اخیرا دریافته‌اند افراد بزرگسالی که پیش از انجام امور دشوار یک نوشیدنی کاکائویی حاوی مقادیر بالای فلاوانول استفاده کرده بودند، در انجام وظایف دشوار شناختی بهتر عمل می‌کردند.

پس از مصرف کاکائوی غنی از فلاوانول، میزان اکسیژن رسانی خون در قشر پیشانی مغز شرکت کنندگان افزایش می‌یابد و از آنجا که این بخش نقشی اساسی در شناخت و تصمیم گیری دارد آنها می‌توانند بهتر تصمیم بگیرند و کار خود را بهتر انجام دهند.

فلاوانول‌ها آنتی اکسیدان هستند و در چای، تمشک آبی، سیب، گلابی، گیلاس و بادام زمینی و همچنین در دانه‌های درخت کاکائو به وفور یافت می‌شوند.

آنها در حال حاضر به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت قلب و عروق شناخته شده‌اند و این در حالی است که در سال ۱۹۹۳ یک مطالعه رابطه منفی بین مصرف آنها و ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نشان داده بود.
فلاوانول چیست و چگونه سبب افزایش توانایی ذهنی می شود؟
فلاوانول ها که به فراوانی در چای ، تمشک آبی ، سیب ، گلابی ، بادام زمینی و در دانه های کاکائو وجود دارند ، مولکول های کوچک آنتی اکسیدان هستند که سبب افزایش اکسیژن رسانی خون در قشر پیشانی مغز می شود بنابراین افراد بهتر میتوانند تصمیم بگیرند و کار خود را انجام دهند.

تفاوت نتایج مطالعات جدید و قدیمی روی فلاوانول ها
در حالی که در مطالعات جدید از تاثیر مثبت فلاوانول ها بر عملکرد عروق مغزی و عملکرد شناختی گفته می شود ، در مطالعات قدیمی به رابطه ی منفی بین مصرف فلاوانول و ابتلا به بیماری عروق کرونر اشاره شده بود.

آزمایش دکتر رندیرنو
دکتر کاتارنیا رندیرنو و همکارانش برای آزمایش این موضوع از 18 مرد 18 تا 40 سال استفاده کردند( به دلیل امکان ایجاد نوسان در هورمون های چرخه ی قائدگی زنان از آنان در این مطالعه استفاده نشد)
شرح آزمایش
شرکت کنندگان این آزمایش به دو گروه تقسیم شدند به گروه اول کاکائوی غنی از فلاوانول و به گروه دوم کاکائو با مقدار کم فلاوانول داده شد پس از دو ساعت ، محققان از روش “هیپرکاپنیا” ( آزمایشی شامل تنفس 5% کربن دی اکسید یعنی تقریبا 10 برابر غلظت طبیعی هوا) برای به چالش کشیدن عروق مغز استفاده شد ، با افزایش جریان خون در مغز ، اکسیژن بیشتری وارد بدن میشود و مغز میتواند کربن دی اکسید بیشتری را از بین ببرد.
سپس برای بررسی حفاظت مغز در برابر کربن دی اکسید و ردیابی افزایش اکسیژن در قشر پیشانی از روش طیف سنجی غیر تهاجمی و فروسرخ نزدیک( استفاده از نور برای ثبت تغییرات در سطح اکسیژن رسانی خون) استفاده شد.
پس از آزمودن شرکت کنندگان قبل و پس از مصرف کاکائو غنی از فلاوانول از آنها خواسته شد تا تعدادی آزمون شناختی پیچیده را تکمیل کنند.

نتایج آزمایش
تحقیقات نشان داد که مغز اکثر شرکت کنندگانی که نوشیدنی کاکائویی غنی از فلاوانول را استفاده کرده بودند واکنش اکسیژن رسانی قوی تر و سریع تری دارد.
دکتر اندیرنو گفت سطح اکسیژن رسانی در افرادی که که کاکائو غنی از فلاوانول را استفاده کرده بودند بیش از سه برابر افرادی بود که کاکائو با مقدار کم فلاوانول را مصرف کرده بودند ، پاسخ اکسیژن رسانی نیز حدود یک دقیقه سریع تر بود.
از آن جایی که تفاوت قابل اندازه گیری در عملکرد کار های آسانتر وجود نداشت ، دکتر رنیدرو گفت : این نشان میدهد که فلاوانول ها ممکن است فقط در انجام کار های شناختی مفیدتر باشند.

نویسنده:محمد سپهر حکمی

 

کاکائو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا