علمی

‍ پشت پرده سرطان زایی یک داروی فشار خون

 

‍ پشت پرده سرطان زایی یک داروی فشار خون

هیدروکلروتیازید، یکی از رایج ترین داروهای فشار خون در آمیرکا است و معمولا در ترکیب با سایر داروهای ضد فشار خون استفاده می شود؛ و حتی پیش از این نیز برای حفظ آب و مشکلات قلبی مورد استفاده قرار میگرفت.
در طی تحقیقاتی، مشخص شد که این دارو باعث افزایش حساسیت پوست نسبت به نور می شود؛ در واقع هیدروکلروتیازید جز گروهی از داروها موسوم به، داروهای حساس به نور است این بدان معناست، که هیدروکلروتیازید اثرات مضر نور خورشید را در پوست و لب افزایش داده و می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست و لب شود.
گروهی از دانشمندان دانمارکی که قبلا اثر این دارو را در سرطان لب، مورد بررسی قرار داده بودند؛ بار دیگرتحقیقات خود را بر روی داروهای ضد فشارخون مانند هیدروکلروتیازید و ارتباط آن با افزایش خطر سرطان پوست متمرکز کردند؛ که طی آن به یک ارتباط واضح دیگر بین استفاده از هیدروکلروتیازید و شانس ابتلا به سرطان پوست رسیدند. نتایج تحقیقات فوق که از دانشگاه دانمارک و انجمن سرطان دانمارک منتشر شده است؛ نشاندهنده ارتباط این دارو با کارسینوم سلول سنگفرشی است؛ خوشبختانه این نوع از سرطان پوست نرخ مرگ‌پایینی دارد و قابل درمان است. پروفسور Anton Pottegard از دانشگاه دانمارک جنوبی که آغازگر این مطالعه بود میگوید : ما می دانستیم که هیدروکلروتیازید، پوست را نسبت به اثرات مضر اشعه های فرابنفش خورشید آسیب پذیرتر می کند؛ اما چیزی که جدید و متعجب کننده است این نکته بود، که استفاده طولانی مدت از هیدروکلروتیازید باعث افزایش قابل توجهی در خطر سرطان پوست میشود‌؛ این مطالعه که روی حدود 80.000 بیمار دانمارکی مبتلا به سرطان پوست بررسی شده بود نشان داد، که خطر ابتلا به سرطان پوست برای کسانی که از داروی حاوی هیدروکلروتیازید استفاده میکنند تا هفت برابر بیشتر است.
دانشمندان در طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که، احتمالا حدود 10 درصد تمام موارد کارسینوم سلول سنگفرشی در دانمارک از طریق هیدروکلروتیازید به وجود می آیند؛ البته دکتر Anton Pottegard میگوید : شما نباید درمان خود را بدون مشورت با پزشک مختل کنید. اگر شما در حال حاضر از هیدورکلروتیازید استفاده میکنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از وی بپرسید که آیا امکان انتخاب یک داروی دیگر وجود دارد.
باید توجه داشت که محققان در حال بررسی بیشتر این مطالعات هستند تا آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنند؛ بعلاوه، آن ها در مورد یافته های خود با کمپانی های پزشکی مربوطه و همچنین نمایندگی دارویی دانمارک وارد مذاکره شده اند.

 

داروی فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا