اخبار

چگونه جهش های ژنتیکی باعت تکامل میشود؟!

به بیان ساده تکامل یعنی جمعیت موجودات طی نسل های مختلف دچار تغییر شود.

منظور از تغییر ، تغییرات ژنتیکی است که البته گاهی باعث تغییرات ظاهری نیز میشود. این تغییرات از جهش یا نوترکیبی های ژنتیکی حاصل میشود.

در پی این تغییرات صفت های مختلفی ایجاد میشود.
اگر این صفات جدید خوب باشند و بتوانند موجب برتری در آن موجودات شوند و به بقا آن ها کمک کنند، طبیعتا به نسل های بعدی نیز منتقل میشوند.(انتخاب طبیعی)
گاهی در اثر این تغییرات موجودات طوری تغییر میکنند که با نیاکان خود خیلی تفاوت داشته و کلا گونه ای جدید را به وجود میاورند.

در ژن های مختلف جهش های متفاوتی انجام میشود ولی همه ی آن ها به نسل بعد منتقل نمیشوند ؛ برای انتقال یک صفت جدید به نسل بعد حتما آن صفت باید در قسمت های خاصی از ژن سلول های جنسی ایجاد شود.

البته اینکه صفت جدید ایجاد شده مزیت است یا خیر به محیط زیست جاندار نیز بستگی دارد.تکامل - evolution

با این وجود چطور صفات مضر و بیماری های ژنتیکی به نسل های بعد منتقل میشوند؟؟؟؟

علت این پدیده خیلی مشخص نیست.
مثلا در بعضی از بیماری ها فرد تا صاحب فرزند نشود علایم بیماری در آن ظاهر نمیشود پس قطعا به نسل بعد منتقل میشود. یا علت بعدی کاهش نفوذ است یعنی افرادی که جهش های مضر را دارند صفات خاصی بروز نمیدهند پس به نسل بعد منتقل میشود.
گاهی اوقات نیز برای بروز یک بیماری پدر و مادر هر دو باید آن عامل بیماری را داشته باشند و دو نسخه بیماری را به فرزند منتقل کنند تا علایم بروز کند در حالی که پدر و مادر چون فقط یک نسخه از ژن معیوب را دارند،سالم هستند.

 

نویسنده : فرانک صابری

منبع : mendel lab

منبع تصویر : geneticliteracyproject.org

همچنین بخوانید : ۵ نشانه که ثابت می کند انسان ها هنوز در حال تکامل هستند !🧐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا